تعداد بازدید: ۲۷۰۶
کد خبر: ۹۵۲
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۳ - 2016 20 December
مسعود پزشکیان:
نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با اعلام این مطلب در جمع خبرنگاران رسانه های استان فارس گفت: یکی از مشکلات ما در مدیریت کشور، عدم اجرای برنامه یا نبود عزمی در مسیر عمل به حرف‌هایی است که می زنیم
یکی از مشکلات اصلی مدیریت کشور، عدم اجرای برنامه و برنامه‌ای عمل نکردن است.نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با اعلام این مطلب در جمع خبرنگاران رسانه های استان فارس گفت: یکی از مشکلات ما در مدیریت کشور، عدم اجرای برنامه یا نبود عزمی در مسیر عمل به حرف‌هایی است که می زنیم. ما برنامه و طرح علمی و کارشناسی شده ارائه می دهم اما بر اساس برنامه و حرف هایی که زده ایم عمل نکرده و کار خود را می کنیم و این تنها مشکل این دولت نیست.

مسعود پزشکیان افزود: در دوره احمدی نژاد نیز برنامه چهارم را به طور کامل کنار گذاشتند و به آن عمل نکردند. در حوزه بهداشت و درمان برنامه ای را نوشتند که حتی 10 درصد آن را هم اجرا نکردند و ما تا زمانی که حرف هایی را می زنیم که خود به آن عمل نکنیم به جایی نمی رسیم.
وی اظهار داشت: ابتدایی ترین کار یک مسئول آن است که بداند کجاست و به کجا می خواهد برود که البته ما با این ادبیات بیگانه هستیم.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی درخصوص اجرای طرح تحول حوزه سلامت نیز گفت: ما از همان ابتدا گفتیم این طرح با توجه به تجربیات دیگران موفق نخواهد بود اما آن را سیاسی جلوه دادند البته در ابتدا خوب به نظر می رسید اما امروز به جایی رسیده ایم که یک سال است پول بیمارستان ها و حتی پرسنل پرداخت نشده. از نظر علمی مشخص بود این کار نشدنی است و از نظر قانونی نیز آن ها راه خلاف را در اجرای این طرح رفتند.

وی با مثبت ارزیابی کردن تخصیص 10 درصد خالص هدفمندی، ادامه داد: قرار بود این پول به مناطق محروم اختصاص یابد و مقرر شده بود که از آن در جاهایی که پول و امکانات ندارند استفاده شود و به مردم آن جا خدمات بدهند و چون پول دست دولت بود طرح تحول به خوبی اجرا شد. همچنین قرار نبود این خدمات به همه ارائه شود بلکه قرار بود عادلانه توزیع گردد. هدف از اختصاص این پول، رسیدگی به وضعیت فقرا، محرومان و حاشیه نشینان بود.

پزشکیان گفت: در مجلس دهم یک درصد ارزش افزوده تصویب شد که البته در لایحه دولت نبود اما با آن موافقت گردید که این نیز مربوط به روستاها و شهرهای کمتر از 20 هزار نفر جمعیت و حاشیه‌نشینان بود که از این محل 3 هزار میلیارد تومان و از محل 10 درصد 5 هزار میلیارد تومان و جمعاً 8 هزار میلیارد تومان به وزارت بهداشت پرداخت کردند و طرح تحول خوب اجرا شد. آن ها نیز با این پول مانند پول یارانه برخورد کردند که به همه مبلغ 45 هزار تومان پرداخت شد. ما گفتیم طرح تحول از پرداخت یارانه بدتر است همان گونه که با پرداخت ماهیانه 45 هزار تومان یارانه به فرد و هر فرد با توجه به افزایش تورم، ارزش آن هر روز کمتر می شود.

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در خصوص تجمیع بیمه ها گفت: در این رابطه بیمه ها می گویند پول را به جای پشت میزنشینان باید به بیماران بدهند تا آن ها استفاده کنند.
پزشکیان افزود: از نظر علمی و تجربی، کارآمدترین روش پرداخت حق بیمه، ایجاد یک صندوق به جای چند صندوق بیمه است.

وی در ادامه سخنانش در خصوص تجربه سیستم بیمه آمریکا اظهار داشت: سیستم بیمه آمریکا بسیار پرهزینه است و از سوی دیگر فراگیر نیست. آن ها در رده 18 تا 30 بیمه های جهان قرار دارند و در حالی که پول بیشتری هزینه می کنند کمتر نتیجه می گیرند.

نایب رئیس اول مجلس در خصوص اجرای طرح پزشک خانواده در فارس نیز گفت: ساختار پزشک خانواده درست است اما یک تصمیم درست را باید صحیح اجرا کرد.

نماینده مردم تبریز در مجلس افزود: ساختار پزشک خانواده آن است که برای هر جمعیت تعریف شده باید خدمات و پول مشخصی اختصاص یابد یعنی در کشور بین فقیر و غنی و هیچ فردی تفاوتی در دریافت خدمات درمانی وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: راهکار پزشک خانواده را من ابداع نکردم و این تصمیم درستی است که دنیا نیز به آن سمت می رود، اما وقتی تصمیمی را درست اجرا نکنیم با مشکل مواجه می شویم.
پزشکیان گفت: مشکل پزشک خانواده، عدم اجرای درست آن است و اگر می خواهیم آن را درست اجرا کنیم باید همان راهی را برویم که دنیا رفته است و از خودمان طرح درست نکنیم.
وی از مشکل نظارت به عنوان یکی از مشکلات مجلس یاد کرد و افزود: یکی از مشکلات ما در مجلس، نبود احزاب واقعی است که اگر وجود داشت می توانستند نظارت کنند و با عوض شدن نمایندگان، نظارت از بین نمی رفت.

پزشکیان، نبود سیستم داده ها را به عنوان یکی دیگر از مشکلات مجلس در بحث نظارت دانست و گفت: زمان ورود به مجلس، ایجاد سیستم داده را از طریق مجلس در ذهن داشتیم تا از طریق آن، قاچاق، اختلاس و رشوه را کنترل کنیم اما امروز شاهدیم به یکباره اعلام می‌شود فلان فرد 3 هزار میلیارد تومان یا فلان فرد دیگر 12 هزار میلیارد تومان از پول مردم را خورده است و ما تازه می فهمیم این به دلیل نبود سیستم داده هاست.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: هر چقدر از عمر مجلس می گذرد می بینیم ما قانون داریم و پشت سر هم قانون می نویسیم اما بهتر است اول قانون های قبلی را اجرا کنیم و بعد به فکر قانون‌های جدید باشیم. در مجلس ما فقط قانون می نویسیم اما هیچ نظارتی بر اجرای آنها وجود ندارد.

وی درخصوص احتمال استیضاح وزیر راه و شهرسازی به دلیل حادثه اخیر قطار گفت: مشکل ما تنها یک وزیر نیست که او را استیضاح کنیم، به جای دنبال مقصر گشتن باید به دنبال راه حل مشکل برویم و به طور قطع مشکل با تغییر فلان مدیر و استیضاح وزیر حل نمی شود.
پزشکیان افزود: 38 سال است در مملکت به دنبال مقصر بودیم. ما در اوایل انقلاب مدیران خوب و سالمی داشتیم که در حال کسب تجربه بودند اما با بروز یک مشکل به جای حل آن، آدم ها را عوض کردیم و آدم های سالم و کم تجربه را که در حال کسب تجربه بودند کنار گذاشتیم و به جای حل مساله، صورت مساله را پاک کردیم. مشکل راه و ترابری ما نیز حتی اگر 100 وزیر هم عوض کنیم درست نمی شود.

وی در خصوص اداره علوم پزشکی به صورت هیات امنایی گفت: در این رابطه نیز مدیریت باید اختیار کار داشته باشد و مدیریتی که اختیار نداشته باشد مدیر نیست و روش مدیریت هیات امنایی نیز برای دادن اختیار بیشتر به افراد کاردان است.

پزشکیان ادامه داد: مشکل کار آن جاست که به جای استفاده از هیات امنا در تصمیم سازی، سیاست گذاری و برنامه ریزی، از آن به عنوان ابزار امضای کارهای غیر علمی و فردی استفاده شده است، وگرنه اداره سیستم به شیوه هیات امنایی، روش بد و ناکارآمدی نیست.
وی پیرامون مساله ای که اخیراً برای صادقی یکی از نمایندگان مجلس پیش آمد، گفت: در برخورد و مواجهه با چنین مشکلاتی نباید به گونه ای عمل کنیم که بهانه دست ضد انقلاب و دشمنان بدهیم.

وی افزود: هر حرفی را که می خواهیم مطرح کنیم باید بر اساس پشتوانه قوی اطلاعاتی و مستندات باشد تا اگر نیاز بود بتوانیم از حرف خود دفاع کنیم.

پزشکیان در خصوص نحوه برخورد قوه قضائیه با این نماینده نیز گفت: البته کار دستگاه قضائی نیز که شبانه برای دستگیری وی اقدام کرد عجولانه بود، نماینده مردم در مجلس جایش مشخص است و فرار نمی کند. امروز ما شاهد هستیم که بسیاری افراد زمین خواری کردند و میلیاردها تومان اختلاس کرده اند و نیروی انتظامی هم به دنبال آنهاست، اما جای نماینده مجلس مشخص است. بهتر بود از وی محترمانه دعوت می کردند که برای پاسخگویی به موارد مطرح شده برود و برخورد قهری با این موارد، کج سلیقگی است.
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها