تعداد بازدید: ۱۰
کد خبر: ۲۰۷۵۸
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۰ - 2024 27 July

سیده‌زهرا علیزاده کارشناس طب ایران شهرستان نی‌ریز با ارسال ۶ مقاله به تأثیر طب ایرانی بر سلامت بدن پرداخته است که این شش سرفصل شامل:

◽ حرکت وسکون در طب ایرانی

◽ حالات روحی و روانی در طب ایرانی

◽ خواب و بیداری در طب ایرانی

◽ دفع مواد غیرضروری از بدن و حفظ مواد ضروری بدن از دیدگاه طب ایرانی

◽ مراقبت از نظر هوا و محیط‌زیست در طب ایرانی 

◽ خوردن و آشامیدن در طب ایرانی‌
می‌شود و در زیر اولین بخش آن را مطالعه می‌کنید:

در طب سنتی حرکت و سکون از لوازم مهم حفظ تندرستی است.  

ورزش هضم غذا در دستگاه گوارش را بهبود بخشیده و با دفع مواد زاید از طریق عرق باعث ایجاد شادابی و نشاط در افراد می‌شود. حکیم بزرگ شیخ الرئیس ابن‌سینا در مورد اهمیت ورزش می‌فرماید: «مهم‌ترین تدبیر برای حفظ سلامتی، ورزش است.»
در طب رایج نیز فعالیت فیزیکی و ورزش به تنهایی یا همراه با رژیم غذایی اثرات درمانی مثبتی در بسیاری از بیماری‌ها از جمله چاقی، دیابت، پلی‌کیستیک و کبد چرب داشته است.
از نظر حکمای طب سنتی ورزش مناسب شرایطی دارد که اگر رعایت نشود سلامتی فرد به خطر خواهد افتاد.

جدول توصیه‌های طب سنتی درباره ورزش در افراد سالم:

زمان ورزش باید با زمان غذا خوردن تنظیم شود. در حالت گرسنگی ورزش نکنید؛ چرا که بدن در این حالت به غذا محتاج است و ورزش همان مواد کمی را هم که بدن در زمان گرسنگی از آن تغذیه می‌کند، مصرف می‌نماید.

بلافاصله پس از صرف غذا نیز نباید ورزش کرد؛ زیرا هنوز هضم غذا کامل نشده و به بدن زیان می‌رساند.

بهتر است قبل از ورزش بدن از مواد نامناسب پاکسازی شده باشد و روده و مثانه از ادرار و مدفوع خالی باشد.

ورزشکار نباید قبل از شروع تمرین با مسابقه ورزشی از غذا‌های سنگین و با دیر هضم استفاده کند؛ زیرا باعث افت عملکرد فرد در طول مسابقه می‌شود.

توصیه‌های حین ورزش: ورزش باید به حد اعتدال باشد. ورزش معتدل ورزشی است که رنگ چهره را مایل به سرخی گرداند و فرد شروع به نفس نفس زدن و عرق کردن کند. هر وقت تنفس و تعریق زیاد شد. باید قبل از احساس ضعف و خستگی ورزش را به تدریج قطع کند.

نوشیدن آب خیلی سرد در حین یا بلافاصله بعد از ورزش توصیه نمی‌شود.
 توصیه‌های بعد از ورزش: ورزش و فعالیت مخصوصاً نوع سنگین و حرفه‌ای آن ابتدا باید با حرکات آرام آغاز شده و بعد حرکات سنگین‌تر انجام شود در انتها نیز باید به تدریج و با حرکات آرام ورزش را به پایان برد و نباید ناگهان آن را متوقف کرد.

بلافاصله بعد از ورزش نباید از محل ورزش خارج شد؛ بلکه ورزشکار باید حوله یا ملحفه‌ای روی بدن عرق کرده بکشد و در همان محل بنشیند تا بدن کم‌کم خنک شود؛ حدود۳۰-۲۰ دقیقه مطلوب است؛ پس از این خنک شدن می‌تواند لباس معمول را پوشیده و خارج شود.

یکی از بهترین راه‌ها برای رفع خستگی و کوفتگی عضلانی بعد از ورزش یا کار بدنی سنگین روغن مالی کل بدن قبل از خارج شدن از حمام است. به این ترتیب که قبل از خوردن غذا به حمام بروید و با روغن مناسب (اگر در منطقه‌ای با هوای گرم هستید با روغن بنفشه و اگر در منطقه‌ای با هوای سرد هستید با روغن بابونه و شوید) کل بدن را ماساژ دهید. بعد از حمام نیم ساعت استراحت کرده و سپس غذا بخورید ممکن است لازم باشد برای برطرف شدن کامل خستگی این کار چندین بار تکرار شود.

حکمای طب سنتی معتقدند که روغن مالی انگشتان پا با هر روغنی که باشد به سرعت رفع خستگی می‌کند. خصوصاً اگر خستگی به سبب پیاده‌روی باشد. گذاشتن پا‌ها در آب سرد در فصل تابستان و گذاشتن آن‌ها در آب گرم در فصل زمستان نیز برای رفع خستگی مفید است.

ادامه دارد

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها