تعداد بازدید: ۱۶
کد خبر: ۲۰۷۸۷
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۰ - 2024 27 July
خطر ابتلا به سرطان
دکتر شاهسونی رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت در گفتگو با وبدا:

- پرتو‌های فرابنفش در محدوده ۳۲۰ تا ۴۰۰ نانومتر می‌تواند باعث سرطان پوست، پیری زودرس پوست، آب مروارید و اختلال در سیستم ایمنی شود.

- مواجهه کوتاه مدت با پرتو‌های فرابنفش در حد یک ساعت یا یک روز، نمی‌تواند باعث ایجاد مشکل برای انسان‌ها شود.

- علاوه بر کاهش مواجهه با نور خورشید، استفاده از کلاه‌های لبه‌دار، عینک آفتابی، کرم‌های ضدآفتاب و لباس‌های بلند و آستین‌دار می‌تواند به تأمین سلامت افراد در برابر پرتو‌های فرابنفش، کمک زیادی کند.

- بیشترین آسیب‌های پرتو‌های فرابنفش متوجه شاغلین در فضای باز و مردان به ویژه افراد بالاتر از ۵۵ سال است.

- شاخص یو وی بالاتر از ۶ منحصر به ایران نیست؛ بلکه کل خاورمیانه و دنیا با این مشکل روبرو است.

- از هر ۴ فردی که در فضای باز شاغل هستند، یک نفر در مواجهه با سطوح بالای پرتو‌های فرابنفش نور خورشید است که می‌تواند خطر سرطان پوست غیرملانومایی را تا ۶۰ درصد افزایش دهد.

مهندس علی گورانی، کارشناس بهداشت پرتوها:

- ۸۰ درصد علت ابتلای افراد به سرطان پوست تابش اشعه UV است و سهم این اشعه در بروز کاتاراکت یا همان آب مروارید که یک بیماری خطرناک چشمی است، بین ۸۰ تا ۹۰ درصد است. علاوه بر آن اشعه UV عامل اصلی پیر پوستی است و در سایه هم از بین نمی‌رود و تنها ۵۰ درصد کاهش می‌یابد.

- داده‌های پایگاه هواشناسی جهانی MSN نشان می‌دهد، این شاخص در ایران در روز‌های شنبه تا دوشنبه در وضعیت قرمز است و در ساعات بین ۱۰ تا ۴ بعد از ظهر به بالای ۷ تا ۱۰ می‌رسد که بسیار خطرناک است. مردم نباید در این ساعات که زمان اوج تابش اشعه UV است در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار بگیرند. /*

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها