تعداد بازدید: ۷۷۴۵
کد خبر: ۱۸۶۹۱
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۰ - 2023 26 November
قیمت کپسول برای مصرف کننده غیرسهمیه‌ای: ۳۵۵ هزار تومان
author
روزنامه نگار: عابد نعمتی

قیمت سیلندر گاز در حالی یک شبه و ناگهانی افزایش ده برابری پیدا کرده که  رئیس شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ناحیه نی‌ریز می‌گوید: «هیچ افزایش نرخی برای مشمولان طرح توزیع الکترونیکی نفت‌سفید و گازمایع در مناطقی که از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند نیستند، رخ نداده است.»

امیرزاده با بیان این که شبکه گاز در بیشتر نقاط شهرستان توسعه یافته و اکثر شهر‌ها و روستا‌های نی‌ریز و بختگان از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند، اضافه می‌کند: «نرخ‌های جدید اعلام شده به هیچ وجه به منزله افزایش نرخ فرآورده نبوده و مربوط به متقاضیانی است که به انحاء مختلف مشمول طرح توزیع الکترونیکی نیستند.»

وی در خصوص مناطقی که گاز طبیعی ندارند، عنوان می‌کند: «ساکنان این مناطق باید در سامانه درخواست فرآورده‌های نفتی (سدف) به نشانی:
newtejaratasan.niopdc.ir
ثبت‌نام کرده و پس از تأیید سازمان متولی و اداره گاز، نفت‌سفید و گاز مایع یارانه‌ای مورد نیاز خود را بدون هیچ افزایش نرخی دریافت کنند.»

امیرزاده می‌گوید: «بدیهی است خانوار و مصرف‌کنندگانی که کنتور گاز نصب کرده‌اند، مشترک گاز محسوب می‌شوند و سهمیه نفت‌سفید و یا گاز مایع آن‌ها در سامانه سدف مورد تأیید اداره گاز نبوده و به تبع آن، سوخت و گازمایع یارانه‌ای به این گروه تعلق نخواهد گرفت.»

وی کسانی را که در شهرستان‌های نی‌ریز و بختگان هنوز انشعاب گاز ندارند، حدود ۸۵۰۰ خانوار ذکر می‌کند و می‌گوید: «مغازه‌ها، املاک بیابان و کارگاه‌های دارای مجوز خارج از محدوده شهر نیز می‌توانند با ثبت‌نام در این سامانه که روند آن کمتر از دو روز طول می‌کشد، از گاز مایع با نرخ قبل استفاده کنند.»

امیرزاده اضافه می‌کند: «سهمیه نفت و گاز مایع افراد روی کارت بانکی‌شان شارژ می‌شود و می‌توانند از عوامل توزیع، گاز مایعشان را تحویل بگیرند. برای هر خانوار ماهیانه ۴ کپسول ۱۱ کیلویی شارژ می‌شود. برای کارگاه‌های خارج از شهر و املاک بیابان بستگی به نوع مصرف و کارشان، سهمیه متفاوت است.»

در حالی که برخی شهروندان از قیمت‌های متفاوت و بعضاً بسیار بیشتر گاز آزاد نی‌ریز نسبت به شهر‌های دیگر گلایه‌مندند، امیرزاده می‌گوید: «شرکت نفت در قیمت‌گذاری نرخ آزاد دخالتی ندارد.»

این در حالی است که حجت خیراتی مسئول شرکت سمند‌گاز (عامل توزیع گاز مایع شرکت پخش فراورده‌های نفتی ناحیه نی‌ریز) می‌گوید: «برای هر کپسول گاز مایع، نرخ مصوب سهمیه‌بندی بین ۲۸ تا ۳۰ هزار تومان و نرخ آزاد، ۳۵۵ هزار تومان است. قیمت نرخ آزاد را شرکت پخش فرآورده‌های نفتی کشور مشخص کرده که در شرکت ما ۳۱۵ هزار تومان است و با احتساب کرایه حمل و نقل و شارژ و ... ۳۵۵ هزار تومان به دست مردم می‌رسد.»

او اضافه می‌کند: «قیمت پیک‌نیک کلاً به نرخ آزاد است و سهمیه ندارد.»

نوشتنی است با هر کپسول مایع، سه پیک‌نیک پر می‌شود؛ اما هنوز قیمت مصوب برای پر کردن پیک‌نیک اعلام نشده است.  

قیمت پر کردن پیک‌نیک در برخی مراکز نی‌ریز تا ۱۴۰ هزار تومان هم گزارش شده است.

متن کامل گزارش را در شماره آینده هفته‌نامه نی‌ریزان فارس بخوانید...

غیر قابل انتشار: ۲
انتشار یافته: ۴
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۷
0
0
گران شدن کپسول گاز به قیمت ۳۵۰هزار تومان به دلیل این است که پول کم آورده‌اند. کسی هم جرئت انتقاد ندارد از ماست که بر ماست اگه حرفی بزنیم منافق محسوب می‌شویم.
حامی ایران اسلامی
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۹
0
0
احسنت بر شرکت پخش فرآورده های نفتی ایران. قطعا ابتدای هر طرحی ، یک مقاومتی از سوی اون قشری که سودجو بوده اند اتفاق خواهد افتاد ، وگرنه مصرف کننده واقعی که تغییری در نرخ توزیعی آن رخ نداده و به روال سابق هست ، شرکت پخش محترم به همین منوال ادامه دهید تا دست افراد سودجو که بازار سیاه در گاز مایع ایجاد کرده بودند قطع شود ، تکبیر بر این درایت شرکت پخش ایران ، هزار احسنت بر شما
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
0
0
از ماست که بر ماست
با شناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
0
0
خاک بر سر ما
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها