تعداد بازدید: ۴۰۷۲
کد خبر: ۴۷۶
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۷ - 2016 28 August
شهر فرنگ
به بهانه درگذشت داوود رشیدی

محمد جلالی
گروه هنر

داوود رشیدی در  ۲۵ تیر ۱۳۱۲ به دنیا آمد و در روز جمعه ۵ شهریور ۱۳۹۵ در تهران جان به جان آفرین تسلیم کرد.


وی از خاندان حایری مازندرانی دارای اصالت بابلی است. پدر او عبدالامیر رشیدی و پدربزرگش علامه ابن‌الشیخ حائری از روحانیان مشروطه‌خواه و جدش آیت‌الله زین‌العابدین حائری مازندرانی از مراجع تقلید عصر قاجار است.


رشیدی تحصیلات متوسطه را (بدلیل فعالیت‌های دیپلماتیک پدرش) در ترکیه و پاریس به پایان رساند و تحصیلات دانشگاهی را در ژنو ادامه داد. (فارغ‌التحصیل کنسرواترا ژنو در رشته کارگردانی و بازیگری تئاتر و لیسانس حقوق سیاسی از دانشگاه ژنو).


داوود رشیدی در ژنو به طور حرفه‌ای مشغول به کار تئاتر شد و در اواخر سال ۱۳۴۱ شمسی به ایران بازگشت.


داوود رشیدی در خانواده‌ای هنردوست متولد شد. پدر او با اینکه دیپلمات بود اما به هنر نمایش علاقه فراوان داشت و حتی نامش جزو تحصیل‌کنندگان اولین مدرسه سینمایی ایران ثبت شده است.


در آن ایام بواسطه سطح نازل تولیدات سینمای ایران اغلب بازیگران بزرگ تئاتر همچون عزت‌ا... انتظامی، داود رشیدی و جمشید مشایخی رغبت چندانی به حضور در این سینما نداشته و به همین خاطر نیز عیار بازیگری در تئاتر بسیار بالاتر از سینما بود.


رشیدی در سال ۱۳۵۲ از اداره تئاتر به تلویزیون ملی ایران رفت و در سمت مدیریت گروه نمایشات و سرگرمی‌های آن سازمان (شامل: سریالها، مسابقات، تئاترهای تلویزیونی) مشغول به کار گردید.


این بازیگر برجسته از سال ۱۳۵۰ با فیلم سینمایی «فرار از تله» وارد عرصه بازیگری سینما گردید.


وی کارنامه نقش‌آفرینی در بیش از ۳۵ فیلم را دارد؛ او خود در این باره می‌گوید: «من قطعاً در هر کاری که حاضر شدم و یا نقشی را قبول کردم با انتخاب و دقت خودم این کار را انجام دادم. به تک‌تک آنها علاقه‌مندم. اما خاطرات خوبی از همکاری با کیومرث پوراحمد و مرحوم علی حاتمی دارم .


داوود رشیدی بعد از انقلاب اسلامی در ایران از معدود هنرپیشگانی بود که که اجازه فعالیت دوباره در عرصه سینما را یافت.


رشیدی در سال ۱۳۵۹ با چهار فیلم کرکس‌ها می‌میرند، طلوع انفجار، اعدامی، و آقای هیروگلیف بر صحنه سینما بازگشت. او در سال‌های نخست بعد از انقلاب عموماً در نقش‌های منفی ایفای نقش کرد. مشهورترین و محبوب‌ترین جلوه‌های ایفای نقش توسط داوودرشیدی در تلویزیون رقم خورد. در کنار بازی در سریال‌هایی مانند «این روزها»، «عطرگل یاس»، «خودرو تهران ۱۱»، «امام علی» و... بزرگترین حضور پرجلوه‌اش با سریال علی حاتمی یعنی «هزاردستان» متبلور شد.


رشیدی این روند را در دهه ٨٠ نیز ادامه داد که به مجموعه دیدنی «مختارنامه» ساخته داود میرباقری ختم شد که بازی عالی را از وی در نقش «نعمان بن بشیر» شاهد بودیم.


وی در سالهای اخیر به سمت تئاتر گرایش بیشتری یافته و چند کار را در سمت نویسنده و کارگردان روی صحنه برده که تمامی آنها با استقبال چشمگیری روبرو شدند.


داوود رشیدی که خود از ابتدای تأسیس خانه سینما در این نهاد سینمایی حاضر بود و سال‌ها ریاست انجمن بازیگران را در این نهاد به‌عهده داشت، اعلام انحلال خانه سینما را اتفاقی ناراحت‌کننده خوانده و گفته بود: «این نهاد هرگز منشأ درگیری با هیچ نهاد دیگری نبوده و دغدغه‌اش سینمای این مملکت است .


همسر وی احترام برومند (مجری و بازیگر) و فرزندانش لیلی رشیدی (بازیگر سینما و تلویزیون) و فرهاد رشیدی نام دارد.


 فرهاد پروفسور جهانی
پرفسور فرهاد رشیدی- پسر داوود رشیدی- استاد دانشگاه پلی‌تکنیک لوزان سوئیس (EPFL)، برنده مدال بولندل فرانسه است؛ مدالی که هر سال از طرف انجمن برق و الکترونیک، تکنولوژی اطلاعات و مخابرات فرانسه به افراد شاخص در این زمینه‌ها اهداء می‌شود.


فیلم‌های سینمایی
فرار از تله، کرکس‌ها می‌میرند، کمال الملک، شیلات، گلهای داوودی، زمهریر و...

آخرین عکس داوود رشیدی با همسرش- 31 مرداد 1395

برچسب ها: داوود رشیدی ، سینما
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها