تعداد بازدید: ۲۱
کد خبر: ۲۰۶۹۲
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۵ - 2024 19 July
حرف‌های دَمِ آخر را غنیمت بدانیم
آیا می‌دانستید حس شنوایی آخرین حسی است که قبل از مرگ از دست می‌رود؟ با علم ِ به این موضوع شاید بتوان آخرین کلمات محبت‌آمیز، یا تقاضای بخشش یا اظهار عشق را در گوش آنکه دوستش می‌داریم نجوا کنیم؛ با این اطمینان که گرچه واکنشی نشان نمی‌دهد، اما نجوایمان را پیش از آنکه غزل اش را بخواند، می‌شنود.
نویسنده : ایسنا

بنا بر پژوهش‌هایی که اخیراً در کانادا انجام شده،  شواهد نشان می‌دهند که شنوایی آخرین حسی است که به طور معمول از عملکرد مغز جدا می‌شود. این واقعیتی جالب است که دلالت‌های شگفت انگیزی دارد.

تا مدت‌ها این طور تصور می‌شد که آخرین حسی که پیش از مرگ از کار می‌افتد و ارتباط اش با مغز قطع می‌شد، بینایی است. با از بین رفتن شنوایی هوشیاری قطع می‌شود و حواس دیگر نیز از کار می‌افتند.

محققان به این نتیجه رسیدند که مردم می‌توانند زمانی که بیهوش می‌شوند، کمی قبل از مرگ بشنوند. دکتر الیزابت بلاندون توضیح داد زمانی وجود دارد که کسانی که به مرگ طبیعی می‌میرند وارد مرحله بی پاسخی می‌شوند. با این حال، اندازه گیری‌های انجام شده نشان داد که آن‌ها هنوز قادر به شنیدن هستند.

حقایق جالب دیگر
در سال ۲۰۱۷، دکتر سام پرنیا از دانشگاه نیویورک نیز سؤالات زیادی در مورد لحظات پایانی زندگی پرسید.  تجربیات خود او با بیمارانی که دچار حمله قلبی شده‌اند و سپس به زندگی بازگشته‌اند، او را به این باور رساند که فعالیت مغز حتی پس از مرگ بالینی بدن حفظ می‌شود

پرنیا تأکید کرد که مرگ یک فرآیند است و یک لحظه نیست. بنابراین، هنگامی‌که تنفس ریه‌ها متوقف می‌شود و قلب از تپش باز می‌ایستد، همچنان فعالیت در مغز وجود دارد.  حداقل برای سه دقیقه دیگر. مشخص نیست که آیا آن فرد از مرگ خود آگاه است یا خیر، اما پرنیا فکر می‌کند که او از مرگ خود آگاه است.

پرنیا همچنین توجه خود را به این واقعیت جلب می‌کند که اگر آسیب مغزی وجود نداشته باشد، فرد می‌تواند پس از حمله قلبی دوباره احیا شود. او می‌گوید که این امر حتی تا پنج یا شش ساعت پس از مرگ قابل دستیابی است و این فقط به این دلیل امکان‌پذیر است که مغز به عملکرد خود ادامه می‌دهد. موضوع جذاب است، اما، مانند بسیاری از موضوعات دیگر، در حال حاضر، سؤالات بیشتری نسبت به پاسخ وجود دارد.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها