تعداد بازدید: ۱۵۰
کد خبر: ۲۰۶۶۷
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۴۰۳ - ۰۵:۳۵ - 2024 14 July
رئیس شعبه نی‌ریز از وام‌های بخش مسکن می‌گوید
author
روزنامه نگار: عابد نعمتی

عابد نعمتی، نی‌ریزان فارس:

به گفته رئیس بانک مسکن نی‌ریز، وام‌های خرید، ساخت، تعمیر، تکمیل، تجهیز و ترهین (رهن) مسکن در این بانک پرداخت می‌شود.

رحیم حیائی با بیان این که همه وام‌های این بانک با سپرده است و چیزی به عنوان وام بدون سپرده وجود ندارد، اظهار داشت: «امتیاز وام‌های بانک مسکن این است که می‌توانید از بازار بورس خرید کنید. به عنوان مثال شما مشتری بانک مسکن نیستید و احتیاج به وام مسکن دارید، می‌توانید از مشتری‌های زیادی که در بازار بورس هستند و قصد فروش اوراق امتیاز وامشان را دارند خرید کنید. حتی می‌توانید به خود بانک بگویید تا برایتان خرید کند. شما امتیاز می‌خرید و فوراً تشکیل پرونده می‌دهید که البته سقف‌های آن متفاوت است.»

وی در ادامه انواع مختلف وام مسکن و شرایط آن را تشریح کرد:

وام خرید مسکن

وام خرید مسکن برای زوجین ۶۴۰ میلیون تومان و افراد انفرادی ۴۰۰ میلیون تومان است؛ آن هم برای خانه‌هایی که زیر ۲۵ سال ساخت باشد، سند، پروانه و پایان کار داشته باشد و به نام بستگان درجه یک خریداران هم نباشد. ۱۶۰ میلیون تومان این وام در قالب تعمیر است.

یک بخشنامه جدید هم برای قانون حمایت از جمعیت و جوانی آمده که بر پایه آن، به ازاء هر فرزند زیر ۲۰ سال می‌توانند ۴۰ درصد مبلغ وام و ۲ سال نیز مدت قسط‌بندی‌شان را بیشتر کنند.  

وام تعمیر مسکن

سقف این وام ۱۶۰ میلیون تومان است که البته به دلیل افزایش قیمت اوراق سه ماه است متوقف شده و فعلاً نمی‌توانیم پرداخت کنیم. به احتمال زیاد این وام از ابتدای اَمرداد راه‌اندازی می‌شود.

وام تجهیز مسکن

وام مرابحه منصوبات (تجهیز) جهت خرید منصوبات ساختمانی مثل شیرآلات، آبگرمکن، کولر و... است. این وام تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود. متقاضی می‌تواند نصف آن را سپرده بگذارد و میانگین بگیرد و نصف دیگر را اوراق خریداری کند یا این که همه آن را اوراق بخرد.

وام تکمیل مسکن

این وام برای خانه‌ای است که نهایتاً ۱ تا ۲ سال از تاریخ پروانه ساخت آن گذشته باشد و یک سری خرج‌های کوچک مثل سفید کردن یک اتاق یا نمای حیاط دارد که با آن قابل سکونت می‌شود. متقاضی تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان می‌تواند در قالب تکمیل خانه بگیرد. نصف آن را با اوراق و نصف دیگر را می‌تواند سپرده بگذارد و میانگین بیاورد.  

وام ترهین

برای مستأجرانی است که می‌خواهند خانه رهن کنند. ما این وام را تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان از محل خرید اوراق و به صورت ۵ ساله پرداخت می‌کنیم.  

وام ساخت مسکن

این وام به کسی که زمینی دارد، شناژ ساختمان را ریخته و تا زیر سقف آورده و بقیه پول ساخت آن را ندارد، پرداخت می‌کنیم.

اگر سند سه دانگ سه دانگ بین زوجین باشد، ۴۸۰ میلیون به ازاء هر واحد پرداخت می‌شود و اگر شش دانگ باشد، ۲۴۰ میلیون. این تفاوت، احتمالاً برای حمایت از بانوان و ازدواج است.

برای وام ساخت هم باید نصف آن را اوراق بخرد و نصف میانگین بیاورد. همچنین می‌تواند همه را هم در قالب خرید اوراق بگیرد.  

این وام در طول یک سال مرحله به مرحله بستگی به نظر کارشناس و تقاضای مشتری، پرداخت می‌شود. بعد از یک سال، سود این این مدت را اگر دوست داشت پرداخت می‌کند و اگر دوست نداشت، روی وامش کشیده و قسط‌بندی می‌شود.

برای وام ساخت، حداقل ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی لازم است. این بستگی به زیربنا دارد؛ یکی زیربنای کمی دارد و ۲۵ درصدش می‌شود شناژ، یکی زیر بنای زیادی دارد و برای رسیدن به ۲۵ درصد، باید سقف را بزند و در و پنجره را هم نصب کند.

رئیس بانک مسکن نی‌ریز اضافه کرد: «وام‌های خرید اوراق ما نیم درصد از نرخ شبکه بانکی تخفیف دارد. وام شبکه بانکی ۲۳ درصد است؛ ولی آن‌هایی که اوراق می‌خرند، چون پولی را بابت اوراق می‌دهند، نیم درصد از سودشان را کم می‌کنیم و وامشان را ۲۲ و نیم درصد حساب می‌کنیم. همه وام‌ها هم ۵ ساله است؛ فقط وام خرید خانه ۱۲ ساله است.»

وام‌های تکلیفی بخش مسکن

حیائی گفت: «وام‌هایی که توضیح دادم، بانک مسکن خودش پرداخت می‌کند و هر کس به اینجا بیاید می‌تواند بگیرد. اما یک سری وام‌های بخش مسکن، وام‌های تکلیفی است؛ مثل مسکن روستایی، مسکن حوادث یا نهضت ملی مسکن.  

وام حوادث برای کسانی است که مثلاً سیل و زلزله خانه آن‌ها را خراب کرده که خود به چند بخش تقسیم می‌شود؛ ساخت، تعمیر و معیشتی. اگر حادثه به معیشت آن‌ها مثل یخچال و تلویزیون هم ضرر زده باشد، مبلغی برای جبران آن می‌دهیم. مبلغی هم به عنوان تعمیر می‌دهیم. اگر این خسارت در شهر اعلام شده باشد، ۲۵۰ میلیون تومان برای ساخت، ۳۰ میلیون تومان برای تعمیر و ۳۰ میلیون تومان هم به عنوان معیشتی با نرخ ۵ درصد پرداخت می‌کنیم. اگر در روستا باشد، ۲۰۰ میلیون تومان برای ساخت و دو مبلغ ۳۰ میلیون تومانی هم برای تعمیر و معیشتی با نرخ ۴ درصد پرداخت می‌کنیم.

وام‌های روستایی را اگر پروانه ساخت از دهیاری گرفته باشند، بنیاد مسکن به ما معرفی می‌کند و ۳۵۰ میلیون تومان با نرخ ۴ درصد به آن‌ها پرداخت می‌شود. همه این وام‌های ساخت هم یک سال دوره مشارکت دارد.  

وام مسکن ملی دو بخش است؛ مسکن ملی خود مالک که زمین از خودشان است و مسکن ملی روی زمین‌های دولتی. وام خود مالک بدون هیچ محدودیتی شامل ۵۰۰ میلیون تومان برای هر زوج ایرانی می‌شود. یعنی هر کسی که زمینی داشته باشد یا طبقه دوم منزلش را بخواهد بسازد، بدون هیچ محدودیتی که خانه اولی باشد یا نباشد، فرم جیمش قرمز باشد یا نباشد، ۵۵۰ میلیون تومان با نرخ سود ۲۳ درصد به ازاء هر واحد پرداخت می‌شود. این وام را بانک مسکن در سال ۱۴۰۰ پرداخت می‌کرد که ما در شهرستان نی‌ریز ۱۲۰ فقره پرداخت کردیم؛ اما الان این وام را سایر بانک‌ها می‌دهند.

در حال حاضر ما فقط روی زمین‌های دولتی اجاره ۹۹ ساله وام مسکن ملی می‌دهیم؛ چه شخص حقوقی بخواهد بسازد و چه زمین را به شخص حقیقی واگذار شده باشد. این وام را، چون دولت می‌خواهد بدهد، باید فرم جیم سبز باشد. یعنی تا حالا در بخش مسکن دولت به متقاضی کمک نکرده باشد. این وام فعلاً ۵۵۰ میلیون تومان با نرخ ۱۸ درصد است که قرار است تا مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان افزایش یابد.»

همه چیز درباره اوراق امتیاز وام

رئیس بانک مسکن نی‌ریز عنوان داشت: «متأسفانه مردم هنوز از قانون و مقررات بانک مسکن اطلاعات دقیقی ندارند. بانک مسکن علاوه بر این که به سپرده‌هایش سود پرداخت می‌کند، بر پایه حساب‌ها و ضریب‌های مختلف، امتیاز وام مسکن را به صورت اوراق به مشتری می‌دهد. مثلاً در طرح فجر شش، ۱۸ درصد سود به مشتری داده می‌شود و به ازاء هر ۱۸ میلیون تومان که یک ماه در حسابش باشد، یک برگه امتیاز وام ۵۰۰ هزار تومانی به صورت اوراق دریافت می‌کند. این برگ قابل خرید و فروش در فرابورس است؛ یعنی اگر خودش هم نخواست استفاده کند، می‌تواند به شخص دیگری بفروشد.»

وی افزود: «البته این اوراق را که متقاضی باید بخرد، علاوه بر ۲۲.۵ درصد سود وامش است. هر برگ اوراق از تاریخ انتشار، دو سال وقت دارد. قیمت خرید و فروش اوراق متغیر است؛ اما همین امروز به ازاء هر یک میلیون تومان، ۲۴۵ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. مثلاً برای یک وام مسکن ۴۰۰ میلیون تومانی خرید خانه انفرادی، حدود ۱۰۰ میلیون تومان اوراق باید خریداری شود که با نرخ ۲۲.۵ درصد سود وام بانکی، این وام نزدیک به ۲۸ درصد تمام می‌شود.»

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها