تعداد بازدید: ۲۱
کد خبر: ۲۰۶۵۷
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۶ - 2024 14 July
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با هشدار نسبت به افزایش دما در روز‌های پیش رو، راهکار‌هایی را برای مقابله با گرمازدگی ارائه کرد.

دکتر مهرداد شریفی با اشاره به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی مبنی بر گرم شدن هوا در روز‌های آینده، اعلام کرد: تمام بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی درمانی فارس برای پذیرش افراد گرمازده و بیماران پرخطر در آماده‌باش قرار دارند.

او با بیان این توضیح که گرمازدگی، عدم توانایی بدن در دفع گرما و افزایش دمای درون بدن به حدود ۴۰ درجه سانتی‌گراد است که به دلیل فعالیت شدید یا گرمای هوا ایجاد می‌شود، هشدار داد: گرمازدگی در اثر نرسیدن آب کافی به بدن در گرمای بالا، منجر به نقص در سیستم کنترل درجه حرارت بدن می‌شود.

شریفی افزود: ضعف و خستگی، کشیدگی و درد عضلات، تهوع و استفراغ، سرگیجه، سردرد و اسهال از جمله نشانه‌های گرمازدگی است و در صورت بروز آن، باید به سرعت به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه شود.

این پزشک متخصص طب اورژانس با بیان این که با رعایت برخی نکات ساده به راحتی می‌توان از ابتلا به گرمازدگی جلوگیری کرد، گفت: اگر در محیط گرمی قرار گرفتید که احتمال گرمازدگی در آن وجود داشت، به صورت منظم و زمانی که هنوز تشنه نشده‌اید، آب بنوشید.

این عضو هیئت علمی دانشگاه با این توصیه که این روز‌ها بهتر است از وسایل محافظتی در برابر نور خورشید مانند سایبان یا کلاه استفاده کنیم، تأکید کرد: کودکان زیر ۴ سال، افراد بالای ۶۵ سال و پرخطر همچون بیماران قلبی، دیابتی، دارای فشار خون و بیماران خاص، بهتر است تا حد امکان بین ساعات ۱۱ تا ۱۶ از منزل خارج نشوند.

شریفی با بیان این که گرمازدگی یکی از مشکلات شایع در نوزادان و کودکان در روز‌های گرم سال محسوب می‌شود، گفت: کودکان جزو آسیب‌پذیرترین گروه‌ها در برابر گرما هستند و هرچه سن کودک کمتر باشد، آسیب بیشتر است. خانواده‌ها در صورت مشاهده هر گونه مشکل تنفسی و پایین نیامدن دمای بدن کودک، به نزدیکترین مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

وی عنوان داشت: از نوشیدنی‌های بسیار شیرین دوری کنیم؛ زیرا این نوشیدنی‌ها در واقع موجب از دست دادن مایعات بدن می‌شوند. همچنین از نوشیدن مایعات بسیار سرد نیز خودداری کنیم؛ زیرا می‌تواند موجب مشکلات گوارشی شود.

شریفی با بیان این که فعالیت‌های شدید بدنی نیز در روز‌های گرم می‌تواند موجب بروز گرما‌زدگی شود، ادامه داد: از نوشیدن مایعات دارای کافئین مانند قهوه، شکلات‌های کاکائویی، نوشابه و چای پررنگ خودداری شود؛ چرا که این خوراکی‌ها موجب کم آب شدن بدن می‌شوند. خوردن میوه‌ها و به ویژه سبزی‌ها می‌تواند به تأمین آب بدن کمک شایانی کند.

روابط عمومی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها