تعداد بازدید: ۱۳۷
کد خبر: ۲۰۶۸۵
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۰ - 2024 19 July
قلب ریاست جمهوری در اختیار فوق تخصص قلب 
author
روزنامه نگار: محمد جلالی

در ابتدای اردیبهشت‌ماه امسال اگر به هر کدام از ما گفته می‌شد رئیس جمهور ایران قرار است به زودی تغییر کند زیر بار این مسئله نمی‌رفتیم و باور نمی‌کردیم؛ اما سقوط غیرمنتظره هلیکوپتر سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور فقید سبب شد تا تمامی معادلات به هم بخورد.

پس از برگزاری مراسم تشییع و تدفین رئیس جمهور و تعدادی از همراهانش بلافاصله وزارت کشور ثبت‌نام از نامزد‌های ریاست جمهوری را آغاز کرد. شورای نگهبان پس از بررسی، ۶ نفر را تأیید و اعلام کرد. در لیست اعلامی شورای نگهبان تقریباً از تمام طیف‌های سیاسی حضور داشتند از اصلاح‌طلب تا اصولگرا، از پایداری‌ها که خود را فاتح مجلس شورای اسلامی می‌دانستند تا کسانی که عنوان می‌کردند مستقل هستند و تابع هیچ حزب و نهادی نیستند.

در میان آن‌ها نام یک نفر به چشم می‌خورد: «مسعود پزشکیان» فردی با سابقه طولانی سیاسی، فوق‌تخصص قلب، دارای ۵ دوره نمایندگی مجلس و وزیر دولت خاتمی در وزارت بهداشت.

جبهه اصلاحات خیلی سریع پشت او درآمد و به عنوان نفر اول از لیست خود از او حمایت کرد.

به هر روی کارزار انتخابات آغاز شد و پزشکیان از جناح اصلاحات در مقابل ۵ اصولگرا قرار گرفت و در نهایت در دور دوم در رقابت با سعید جلیلی، رئیس جمهور ایران شد.

پرونده ماه نی‌تاک به بررسی زندگی پزشکیان در ابعادی متفاوت‌تر پرداخته و به نظرات صاحب‌نظران و جناح‌های مختلف سیاسی اشاره کرده است. 

خلاصه زندگینامه 
دکتر مسعود پزشکیان
نام و نام خانوادگی: مسعود پزشکیان
زاده: ۷ مهر ۱۳۳۳ ‏ (۷۰ سال)
محل تولد: مهاباد، آذربایجان غربی، ایران
زبان مادری: ترکی آذربایجانی
حزب سیاسی: بدون عضویت حزبی
مذهب: اسلام- شیعه
وضعیت تأهل: همسر فوت شده
فرزندان: ۴ فرزند
محل تحصیل: دانشگاه علوم پزشکی تبریز
زمینه فعالیت: حوزه دانشگاهی و سیاسی
پیشه: سیاستمدار، پزشک
هیئت دولت: دولت هشتم
وبسایت: www.drpezeshkian.ir

پزشکیان از زاویه‌ای دیگر
اگر ترامپ به کاخ سفید بازگردد، همه چیز تحت لایه دیگری از عدم اطمینان قرار خواهد گرفت. اما می‌دانیم که پزشکیان یک جراح قلب ماهر است و این صبر، دقت و احساس مسئولیت را به دفتر رئیس جمهور ایران می‌آورد.

توصیف یک فرد چند بعدی پر از اراده و خوش‌بینی در چند کلمه آسان نیست. مسعود پزشکیان، رئیس جمهور منتخب ایران از هر نظر بزرگتر از زندگی است.

طارق سعیدی در وبسایت «News Central Asia» نوشت: طی چند روز گذشته ده‌ها داستان از رسانه‌های بزرگ و نظرات و تحلیل‌های روزنامه‌نگاران و نویسندگان مشهور و معتبر را مرور کرده‌ام. متأسفانه، همه آن‌ها به محض اینکه پزشکیان را اصلاح‌طلب توصیف می‌کنند، از مسیر اصلی منحرف می‌شوند.

برخی نظرات پیش پا افتاده و سفارشی نیز تصویری نسبتاً ساده ارائه می‌دهند که کل چشم‌انداز ایران را به دو دسته مناسب تقسیم می‌کنند: تندرو‌ها و اصلاح‌طلبان.

برای اینکه تصور کنیم مسعود پزشکیان چه نوع رئیس‌جمهوری خواهد بود، احتمالاً سیاست‌های داخلی و خارجی او چگونه خواهد بود و شانس موفقیت او چقدر است، اجازه دهید این‌گونه شروع کنیم که مسعود پزشکیان در دسته‌بندی خودش قرار دارد.

زمانی می‌توانیم به درک دکتر مسعود پزشکیان نزدیک شویم که در لحظات تعیین کننده‌ای از زندگی دکتر مسعود پزشکیان خود را به جای او تصور کنیم. می‌توانیم از خود بپرسیم که آیا تصمیمات مشابهی می‌گیریم و شجاعت و استقامت برای پایبندی به انتخاب‌هایمان را داریم؟

مسعود پزشکیان در سال ۱۳۷۳ همسرش دکتر فاطمه مجیدی متخصص زنان و پسر کوچکشان را در تصادف جاده‌ای بر اثر برخورد خودرویشان به صخره در استان تبریز از دست داد. ضربه‌ای ناگهانی و سنگین برای پزشکیان بود. تصمیم گرفت دوباره ازدواج نکند. در عوض، او یاد گرفت که چگونه برای سه فرزند باقیمانده خود، یک دختر و دو پسر، آشپزی کند و همه کار‌ها را انجام دهد.

او علاوه بر زندگی بسیار پرمشغله خود به عنوان جراح قلب و مسئولیت‌های اداری خود در دانشگاه علوم پزشکی تبریز، همه ساله کتاب‌های درسی فرزندان خود را مرور می‌کرد تا بتواند به آن‌ها در انجام دروس کمک کند و به آن‌ها به عنوان معلم خصوصی خدمت کند.

وی در سال ۱۳۷۳، سالی که همسر و پسرش از دنیا رفتند، فوق تخصص جراحی قلب را از دانشگاه علوم پزشکی ایران دریافت کرد و در سال ۱۳۷۴ به ریاست دانشگاه علوم پزشکی تبریز رسید و به مدت پنج سال در این سمت بود.

ما فقط می‌توانیم شب‌های آن دوره از زندگی مسعود پزشکیان را به‌طور مبهم تصور کنیم: برنامه‌ریزی وعده‌های غذایی روز بعد برای فرزندانش، نظارت بر تکالیف آنها، دوست داشتن آن‌ها به روش‌های مختلف برای کمک به آن‌ها برای تحمل از دست دادن ناگهانی مادر و برادرشان. او همه این کار‌ها را هر روز بدون هیچ وقفه‌ای انجام می‌داد، در حالی که به اورژانس‌های بیمارستان رسیدگی می‌کرد و ذهن را برای مقابله با یک روز پر هیجان دیگر در بیمارستان آماده می‌کرد.

تصمیم او برای وقف زندگی خود به فرزندانش پر از فداکاری بود، اما موفقیت امروز فرزندانش گواه این است که او انتخاب سخت، اما درستی داشت:

زهرا پزشکیان: زهرا با مدرک فوق لیسانس پتروشیمی از دانشگاه شریف، قبل از آمدن دولت روحانی در پتروشیمی جم مشغول به کار بود.
حسن مجیدی: همسر زهرا، دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مالی است.

یوسف پزشکیان: پسر ارشد مسعود پزشکیان، دکترای خود را در رشته فیزیک با معدل بالای ۱۷ از دانشگاه شریف گرفت و اکنون عضو هیئت علمی دانشگاه سهند است. همسرش حورا دانشجوی کارشناسی ارشد شیمی است.

مهدی پزشکیان: مهدی در حال اتمام پایان‌نامه دکتری خود در رشته کنترل برق است

همسرش فاطمه، فوق لیسانس حقوق دارد و پسرشان محمد حسین سه ساله است.

زهرا پزشکیان از همراهان همیشگی مسعود پزشکیان در مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری بود.

شکل گیری مسعود پزشکیان در واقع از زمانی شروع شد که او در زمان شاه در سال ۱۳۵۱ به عنوان سرباز وظیفه به زابل اعزام شد.

او به تازگی دیپلم کشاورزی را از مدرسه گرفته بود. زابل دورترین ناحیه ایران است که با افغانستان و پاکستان هم مرز است.

پزشکیان با دیدن زندگی مردم زابل تصمیم گرفت به جای کشاورزی به حرفه پزشکی برود. این تصمیم سختی بود، زیرا نیازمند سال‌ها کار منظم و بدون شغل سودمند بود. در عوض، یک شغل در کشاورزی او را در مسیری سریع برای اشتغال و تجارت قرار می‌داد.

او تازه از دانشکده پزشکی در رشته پزشکی عمومی فارغ‌التحصیل شده بود که جنگ ایران و عراق (۱۳۶۷-۱۳۵۹) آغاز شد. او در طول جنگ در خط مقدم به عنوان رزمنده و پزشک خدمت کرد. بخشی از کار او فرستادن تیم‌های پزشکی آماده به نقاطی بود که به آن‌ها نیاز داشتند.

او برای انجام چند کار سطح بالا همیشه استعداد داشته است. وی در حین کار به عنوان رزمنده و پزشک در جنگ موفق به گذراندن دوره پزشک عمومی در سال ۱۳۶۳ شد و به تدریس فیزیولوژی در دانشکده پزشکی پرداخت.

فعالیت سیاسی پزشکیان با پیوستن وی به دولت محمد خاتمی به عنوان معاون وزیر بهداشت در سال ۱۳۷۶ آغاز شد. او چهار سال بعد به عنوان وزیر بهداشت منصوب شد و از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۳ این سمت را بر عهده داشت. از آن زمان تاکنون پنج بار به نمایندگی از تبریز به نمایندگی مجلس ایران انتخاب شد و از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸ نائب رئیس اول مجلس بود.

او در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۱ شرکت کرد، اما انصراف داد. بار دیگر در انتخابات ۱۳۹۹ شرکت کرد، اما رد صلاحیت شد.

پدر مسعود پزشکیان آذری و مادرش کرد بود. او علاوه بر فارسی به زبان‌های عربی، انگلیسی، آذری و کردی صحبت می‌کند.

هیچ اتهام فساد مالی علیه مسعود پزشکیان و خانواده اش وجود ندارد.

در رابطه با روابط سیاسی و اقتصادی منطقه‌ای، انتظار می‌رود دولت پزشکیان به ابتکارات رئیس جمهور فقید ادامه دهد. این شامل تعامل گسترده‌تر و عمیق‌تر با آسیای مرکزی بزرگ در همه زمینه‌های اقتصادی، به ویژه انرژی است.

تلاش واقعی برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که به طور کلی «توافق هسته‌ای» نامیده می‌شود، گامی اساسی برای ایران و جهان است. با این حال، با خروج ناگهانی ایالات متحده آمریکا در دوران ریاست جمهوری ترامپ در سال ۱۳۹۶ آسیب جدی دید.

شاید میل به نجات توافق هسته‌ای یکی از دلایلی بود که پزشکیان جواد ظریف را در تیم تبلیغاتی خود به کار گرفت.

جواد ظریف از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۹ وزیر امور خارجه ایران در دولت حسن روحانی بود. وی در دوران تصدی خود به عنوان وزیر امور خارجه، رهبری مذاکرات ایران با کشور‌های ۱+۵ را برعهده داشت که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را در ۱۴ ژوئیه ۱۳۹۳ تهیه کردند و تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را در ۱۶ ژانویه ۱۳۹۴ لغو کردند.

جواد ظریف یک دیپلمات حرفه‌ای است. او دارای مدرک کارشناسی ارشد در روابط بین الملل از دانشگاه ایالتی سانفرانسیسکو و فوق لیسانس و دکترا از دانشکده مطالعات بین‌المللی جوزف کوربل، و دانشگاه دنور است.

پزشکیان گفته است که هر جا لازم باشد با کارشناسان مشورت خواهد کرد. به نظر می‌رسد جواد ظریف می‌تواند یکی از نامزد‌های تصدی وزارت خارجه در دولت پزشکیان باشد.

پزشکیان همچنین گفته است که ایران برای رسیدن به رشد ۶ درصدی تولید ناخالص داخلی سالانه به حدود ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد. این می‌تواند به طور همزمان آسان و دشوار باشد.

در حوزه قانونگذاری، پزشکیان باید تنها با یک نفر زبان مشترک پیدا کند: باقر قالیباف، رئیس مجلس.

قالیباف جزو شش نامزدی بود که در دور اول انتخابات ریاست جمهوری حاضر شد. او از رقابت خارج شد، زیرا در میان دو نامزد برتر شمارش رأی دهندگان نبود. قالیباف در دور دوم از سعید جلیلی رقیب پزشکیان حمایت کرد.

در مجلس فعلی ایران که قالیباف رئیس آن است، اصولگرایان اکثریت را در اختیار دارند.

اقتصاد حوزه‌ای است که چالش‌های سیاست داخلی و خارجی به‌طور آشفته‌ای در هم آمیخته می‌شود. مهم نیست مردم به چه کسی رأی داده اند، اکنون مسئولیت رئیس جمهور منتخب است که این بحران را حل و فصل کند.

از سوی دیگر، اگر ترامپ به کاخ سفید بازگردد، همه چیز تحت لایه دیگری از عدم اطمینان قرار خواهد گرفت. اما می‌دانیم که پزشکیان یک جراح قلب ماهر است و این صبر، دقت و احساس مسئولیت را به نهاد ریاست جمهوری ایران می‌آورد.

ازدواج
ایشان درباره ماجرای ازدواج خود و همسرشان گفته ا‌ست:

بر پایه اعتقادی که هر دویمان داشتیم، ازدواج کردیم. در آن زمان هم من و هم همسرم دانشجو بودیم و من تنها ۵۰۰ هزار تومان پول داشتم و با همان ۵۰۰ هزار تومان ازدواج کرده و زندگی مشترکمان را آغاز کردیم، هر دو ما مشغول تحصیل بودیم و در حین تحصیل هم بچه‌دار شدیم.

مسئولیت‌های زیادی بر دوش هر دویمان بود و طبیعتاً کار برای ما بسیار سخت بود. جنگ شد و زمان انقلاب بود، من در هر عملیاتی شرکت می‌کردم و تایم بسیار محدودی در خانه بودم، مادر و پدر همسرم از تهران به تبریز نقل مکان کرده و در تبریز ماندگار شدند، آن‌ها در بسیاری از امور به همسرم کمک می‌کردند و مشوق او بودند.

دوران بسیار سختی بود هر دو ما درس می‌خواندیم و فرزند نیز داشتیم، بچه‌هایمان را با کمک یکدیگر بزرگ کرده و من نیز سعی می‌کردم تا بعد از تمام شدن تایم کاری‌ام سریعاً به خانه بازگشته و اندکی در کار‌های خانه و بچه‌ها سهیم باشم تا ایشان نیز بتوانند درس بخوانند.

من جراح عمومی شدم و همسرم جراح زنان شدند، پس از آن من فوق تخصص قلب را دریافت کرده و ایشان در حال گذراندن دوران فوق تخصص نازایی بودند، هر دوی ما در حیطه‌های فعالیتمان جزو بهترین‌ها بودیم و تمام تلاشمان را می‌کردیم.
متأسفانه همسرم در سال ۱۳۷۳ به همراه یکی از فرزندانشان در سانحه تصادف در گذشته و جان خود را از دست دادند، و بعد از فقدان همسر دیگر ازدواج نکردم.

مواضع پزشکیان
پزشکیان با وجود اینکه در برخی انتخابات مجلس شورای اسلامی از حمایت برخی افراد و گروه‌های اصلاح‌طلب برخوردار بوده، در سال ۱۳۹۰ گفته است: «صد بار گفته‌ام و باز هم می‌گویم که اصلاح‌طلب نیستم.»

پزشکیان در سال ۱۳۹۲ توضیح داد جزو دسته‌جات و گروه‌های اصلاح‌طلبی نیست، اما اصلاحات و اصلاح‌طلبی را با جان و دل قبول دارد.

او در یک نشست خبری در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ گفت: «اینکه در جلسه مجمع عمومی جبهه اصلاحات ایران گفته‌ام من اصولگرا هستم، به این دلیل است که اصولی دارم و آن هم حق و عدالت است. برای رسیدن به این دو اصل باید اصلاحات کرد. نمی‌توان بدون اصلاحات به حق و عدالت رسید.»

ولایت فقیه
پزشکیان در سال ۱۳۸۸ در گفتگو با خبرگزاری ایسنا، شک کردن به اصل ولایت فقیه و زیر سؤال بردن آن را از نظر اعتقادی جایز ندانست. او ولایت فقیه را همه آن چیزی دانست که «زندگی، اعتقاد و باورمان را از آن داریم» و در ادامه نتیجه گرفت که اگر بر پایه اعتقاد به آن عمل کنیم، مشکلی پیش نمی‌آید.

پزشکیان در جریان رقابت‌های چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری، در دانشگاه تهران در جریان جلسه‌ای دانشجویی، اعلام کرد رهبری را نه تنها قبول دارد؛ بلکه «ذوب» در اوست و کسی حق توهین و بی‌احترامی به رهبری را ندارد.

او معتقد است دلیل نارضایتی مردم این است که افراد مسئول و مجری، به دلیل ناتوانی و فقدان تخصص سیاست‌های رهبری را به درستی اجرا نمی‌کنند.

او در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ نیز برنامه خود را اجرای برنامه رهبری عنوان کرد.

اعتراضات ۱۳۸۸
پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸، فراکسیون اقلیت مجلس در خصوص حضور یا عدم حضور در مراسم تحلیف محمود احمدی‌نژاد جلسه برگزار کرد، ولی نتیجه جمعی حاصل نشد و تصمیم به خود اعضا واگذار شد.

مسعود پزشکیان به همراه اکثریت اعضای این فراکسیون در مراسم تحلیف احمدی‌نژاد شرکت کرد و خبرگزاری دولت این حضور را با تیتر «شکست پروژه اخلال در مراسم تحلیف» پوشش داد.

پزشکیان پیش از این در واکنش به نتیجه انتخابات دهم گفته بود باید نظر شورای نگهبان در خصوص نتیجه انتخابات را بپذیریم، حتی اگر نظر متفاوتی نسبت به آن داریم.

در جریان اعتراضات پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸، پزشکیان در نطقی از نحوه برخورد با معترضان انتقاد کرد که فضای مجلس را به تشنج کشید. او در صحبت خود از سخنان امام اول شیعیان خطاب به مالک اشتر یاد کرد که «مانند یک حیوان وحشی به جان مردم نیفتید».

پس از مرگ رامین پوراندرجانی، پزشک بازداشتگاه کهریزک که معترضان پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ در آن محبوس بودند، پزشکیان در ۲۶ آبان ۱۳۸۸ از پزشکی قانونی خواست علت مرگ او را اعلام کند و مرگ بر اثر سکته قلبی را متناسب با سن و سال پوراندرجانی ندانست.

اعتراضات آبان و دی ۱۳۹۸
پزشکیان در مصاحبه‌ای با روزنامه خراسان روش مدیریتی اعتراضات آبان ۱۳۹۸ ایران را از نظر علمی و عقلی غلط دانست و گفت: نمی‌شود که مردم یک طرف باشند و دولت با قاطعیت دستور بدهد؛ هر کسی هم خواست حرفی بزند، بزنیم و از بین ببریمش، این با هیچ عقل و منطقی همخوانی ندارد.

او در مصاحبه‌ای دیگر در خصوص اعتراضات آبان ۱۳۹۸ ایران، اذعان کرد به عنوان عضو هیئت رئیسه مجلس دهم، پیگیری‌ای در خصوص این حوادث انجام نداده. اما در نهایت مدیریت کشور را در مجموع اتفاقات مقصر دانست و گفت «ما باید بهتر عمل می‌کردیم». 
پزشکیان درباره اعتراضات دی ۱۳۹۸ در نطقی در مجلس از برخورد آمرانه با مردم در پی چنین حوادثی انتقاد نمود و با اشاره به نامه امام اول شیعیان به مالک اشتر، گفت ما باید با انصاف با مردم برخورد کنیم و برخورد خشن با مردم نداشته باشیم و باید از آمرانه عمل کردن و جبارانه برخورد کردن با مردم اجتناب کنیم. او این ادبیات آمرانه را دارای سه تالی‌فاسد دانست: قلب‌ها را سیاه می‌کند، دین را تضعیف می‌کند و انقلاب و دگرگونی‌ها را نزدیک می‌کند.

قتل مهسا امینی
در پی کشته‌شدن مهسا امینی، پزشکیان در سخنرانی‌ای به مناسبت اربعین حسینی با اشاره به اتفاق رخ داده اعلام کرد نمی‌داند مهسا امینی کشته شده یا فوت کرده؛ اما اگر بابت این اتفاق «زمین دهان باز کند و آدم خودش بمیرد جا دارد».

در ادامه او با حضور در صداوسیما اعلام کرد از نظر علمی نمی‌شود گفت که مهسا امینی بی‌دلیل فوت کرده. او خواستار ایجاد یک تیم ارزیاب و شفاف‌سازی در خصوص این واقعه شد.

او در ادامه با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن اعتراضات، آنچه «دمیدن در آتش خشم و کینه و افتادن کشور در التهاب و آشوب» خواند را به نفع مردم ندانست و آن را به سود منافقان و دشمنان ایران ارزیابی کرد و نسبت به توهین به رهبر جمهوری اسلامی و آنچه که او «کشتن برادران نیروی انتظامی و بسیجی و تخریب اماکن و اموال عمومی» توسط معترضان توصیف کرد؛ ابراز نگرانی کرد. همچنین در این بیانیه تسریع در شفاف نمودن علت مرگ مهسا امینی توسط تیمی کارشناسی و بی‌طرف، و ارزیابی عملکرد و میزان کارایی یا عدم کارایی گشت موسوم به امنیت اخلاقی و تأکید بر برخورد عزتمندانه توأم با دلسوزی و خیرخواهی و به دور از اجبار و امر و نهی با مردم را به عنوان راه‌های برون‌رفت از وضعیت پیش‌آمده، پیشنهاد کرد.

پزشکیان نحوه برخورد با معترضان دستگیر شده و محاکمه آن‌ها را مغایر قانون اساسی دانست و خواستار فراهم شدن امکان دسترسی به وکیل برای متهمان شد. او التهاب جامعه را ناشی از عدم اجرای قانون به نحوی که نوشته شده دانست. او گفت: «اگر بخواهیم باز هم تندروی کنیم و خارج از چارچوب‌های قانون برخورد کنیم، بازداشت کنیم و اطلاع ندهیم، خلاف قانون کاری کنیم یا مثلاً اضافه‌تر از زمان قانونی در بازداشت نگه داریم؛ اگر چنین کار‌هایی انجام دهیم وضعیت را بدتر خواهیم کرد که بهتر نمی‌شود.»

پزشکیان «موضع‌گیری صریحش» درباره‌ی مهسا امینی را دلیل رد صلاحیت خود در انتخابات مجلس سال ۱۴۰۲ خواند.

پزشکیان، به همراه علی‌اکبر ولایتی، به عنوان دو پزشک، برای جلب رضایت خانواده روح‌الله عجمیان، بسیجی‌ای که در اعتراضات کرج کشته شده بود، و جلوگیری از حکم اعدام برای حمید قره‌حسنلو، پزشک رادیولوژی و از متهمان آن پرونده، دیدار و رایزنی کردند. خانواده عجمیان اصرار به اعدام قره‌حسنلو داشتند و ولایتی و پزشکیان را مسبب لغو حکم اعدام دانسته و از کنش آنان اعلام نارضایتی کردند.

حجاب
پزشکیان با وجود اینکه بنابر گفته خود پس از وقوع انقلاب ۱۳۵۷، از مدافعان حجاب در ایران بوده و قانون پوشش زنان را پیش از نهایی شدن قانون حجاب در دانشگاه علوم‌پزشکی اجرا کرده؛ اما اکنون از مخالفان طرح حجاب اجباری است.

وی معتقد است نباید برخورد حکومت در زمینه پوشش زنان اجباری باشد.

با این حال می‌گوید نمی‌تواند قول غیرعملی بدهد و ناچار است متصدیان و متولیان گشت ارشاد را قانع کند که از برخورد با زنانی که حجاب اجباری را برنمی‌تابند، خودداری ورزند.

او همچنین معتقد به کار فرهنگی و تربیتی در این زمینه است و استفاده از زور و اجبار را منجر به عناد مردم با مذهب و حکومت ارزیابی می‌کند.

پزشکیان درباره مسائل زنان معتقد است باید از مدرسه و مهدکودک نگاه برابر را آموزش بدهیم.

فیلترینگ
پزشکیان از مخالفان طرح صیانت در مجلس یازدهم بوده است.

در جریان چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری، وی از محدودیت‌های اینترنتی و فیلترینگ انتقاد کرد و آن را عامل ساقط کردن کسب‌وکار‌های مجازی دانست.

با این حال پزشکیان از «مداخله دولت در اینترنت» در زمان بحران‌های خاص دفاع می‌کند.

برجام و اف‌ای‌تی‌اف
پزشکیان از اعضای کمیسیون بررسی برجام در دوره دهم مجلس بوده است و به طوری کلی از مفاد آن حمایت کرده است. وی مخالفان برجام را از «کاسبان تحریم» می‌داند.

پزشکیان از پیوستن ایران به FATF حمایت کرده است و معتقد است که پیوستن به این معاهده برای شفافیت اقتصادی ایران ضروری است. پزشکیان استدلال می‌کند که حتی چین هم بدون رفع مشکل FATF در ایران سرمایه‌گذاری نخواهد کرد.

اقوام
پزشکیان خواستار اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی ایران برای همه قومیت‌ها شده است. این اصل می‌گوید: «زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است. اسناد و مکاتبات و متون رسمی و کتب درسی باید با این زبان و خط باشد، ولی استفاده از زبان‌های محلی و قومی در مطبوعات و رسانه‌های گروهی و تدریس ادبیات آن‌ها در مدارس، در کنار زبان فارسی آزاد است». او اجرای این اصل را مانع بهانه دادن به «دست تجزیه‌طلبان و اختلاف‌افکنان» خوانده است.

برخی از مهمترین دستاورد‌های دوران چهار ساله‌ی پزشکیان در مقام وزیر بهداشت:
• ترجیح اولویت اقشار آسیب پذیر در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی

• تصویب و اجرای قانون بیمه روستایی و دادن دفترچه بیمه برای نزدیک به ۲۵ میلیون روستایی و شهر‌های زیر ۲۰هزار نفر جمعیت

• تصویب و اجرای قانون بیمه بستری

• افزایش تقریباً دو برابری بودجه وزارت بهداشت و درمان با همکاری و کمک مجلس

• راه اندازی طرح پزشک خانواده

• ایجاد اشتغال برای تمام پزشکان عمومی و کادر پیراپزشکی

• تغییر روند تحقیقات و ارزیابی مستمر علمی بخش آموزش

• افزایش مقالات خارجی

• ارائه طرح بیمه افراد بی بضاعت، که امکان پرداخت هزینه‌های درمان را ندارند و توسط هیچ ارگان یا سازمانی بیمه نشده اند، روی تخت و تلاش برای تصویت و اجرای آن

• بیمه تصادفات

• طرح اورژانس و نوسازی ناوگان آمبولانس‌های کل کشور

وعده‌های انتخاباتی
◽ اهل شوک درمانی نیستم و دروغ بزرگ افزایش قیمت بنزین برای تخریب آرای سرنوشت ساز شما مردم عزیز طراحی شده است.
◽ در آموزش و بهداشت باور دارم باید همه از امکانات برابر و عادلانه برخوردار باشند.

◽ زنان و دختران ایرانی و مطالبه‌های به حق آنان را برای ایران سرمایه و فرصتی نو می‌دانم. شما هم روز جمعه با رأی خود به خواست تغییر و رفع تبعیض، می‌توانید این فرصت را زنانه‌تر و تأثیرگذارتر کنید.

◽ همیشه طرف مردم خواهم بود.

◽ برای بهبود وضعیت معیشت مردم و رفع فیلترینگ می‌کوشم.

◽ عزت را به مردم ایران بازخواهم گرداند.

◽ در مقابل فقر و تبعیض می‌ایستم.

◽ و مهمتر از همه، دروغ نخواهم گفت.

◽ واردات خودرو را آزاد می‌کنم.

◽ در مقابل فیلترینگ می‌ایستم.

◽ حامی زنان و دختران سرزمینم هستم.

◽ برای رفع تحریم و حل مشکل FATF با حفظ عزت ملی می‌کوشم.

◽ بالارفتن ارزش پول و پاسپورت ایرانی را عزت مردم می‌دانم و برایش می‌کوشم.

◽ در مقابل تورم، فقر و تبعیض می‌ایستم.

کوتاه از پزشکیان
⚪ نام پدر مسعود پزشکیان «محمدعلی» و نام مادر وی «محبوبه» است.

⚪ ثبت «قصرشیرین» در ستون «حوزه محل ثبت سند» پدر مسعود و «ارومیه» به عنوان حوزه ثبت سند مادر اوست.

⚪وی در نوجوانی به همراه خانواده از مهاباد به ارومیه (زادگاه مادرش) مهاجرت کرده است.

⚪پزشکیان: دختر من و همسرش با موتور به اداره می‌روند و برمی‌گردند. کدام یک از بچه‌های این افراد با موتور به اداره می‌رود؟

⚪ حسن مجیدی، همسر زهرا پزشکیان که کارشناس ارشد مالی دارد در سال ۹۷ با اصرار جمشید تقی‌زاده مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری به عنوان قائم مقام شرکت هتل‌های ایرانگردی و جهانگردی منصوب می‌شود و حدود سه سال در این منصب حضور داشته است. در پایان دولت روحانی او نیز از این شرکت می‌رود.

⚪مسعود پزشکیان دارای فوق‌تخصص جراحی قلب از دانشگاه علوم پزشکی ایران است و به همین دلیل باسوادترین رئیس جمهور دنیا نیز نام گرفته است.

⚪ یکی از همکلاسی‌های دانشگاه پزشکیان که هم خیلی رفیق و بچه محل بودند فرمانده لشکر ۳۱ عاشورا «مهدی باکری» بود.

نام پزشکیان و مهدی باکری البته در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر دوباره بر سرزبان‌ها افتاد. وقتی پزشکیان به عنوان نماد باکری در این رقابت حاضر شد و سعید جلیلی به عنوان نماد صادق محصولی.

⚪ مجلس ششم مسعود پزشکیان را به دلیل مواردی، چون انتصابات، مشکلات دارو، تعرفه‌های پزشکی و سفر‌های خارجی استیضاح کرد. بهزاد نبوی، نائب‌رییس مجلس ششم و از چهره‌های برجسته سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی که کمتر در دفاع از وزرا سخن می‌گفت، در دفاع از پزشکیان به میدان آمد و گفت که بخشی از انتقادات استیضاح‌کنندگان مربوط به مسائلی است که در گذشته‌های وزارت بهداشت ریشه دارد و مربوط به دوره وزارت او نیست.

⚪ پزشکیان: اگر بیخودی از من تعریف کنید تصور می‌کنم کسی شده‌ام؛ این شما هستید که من را تبدیل به یک آدم غیرمتعارف می‌کنید!

⚪ پیام رئیس جمهوری جدید ایران برای رسانه‌های دنیا
مأموریت من: اصلاحات، تقویت وحدت ملی و تعامل سازنده با جهان

نظرات رسانه‌های اصول‌گرا
◀کیهان:
پزشکیان فردی ساده زیست، پیرو حضرت علی، متشرع، تابع رهبری، دارای اصالت خانوادگی، بی‌تکلف، معتقد به تخصص، عدالتخواه و... است.
روزنامه کیهان بخشی از ویژگی‌های مثبت مسعود پزشکیان را نام برده است و نوشت:
 مردم براساس دریافت خود از تبلیغات انتخاباتی به فردی ساده‌زیست، عدالتخواه و پیرو حضرت علی علیه‌السلام، تابع مقام معظم رهبری، متشرع و مقید به چارچوب‌های دینی، دارای سابقه رزمندگی، دارای اصالت خانوادگی، سادگی و صمیمیت در کلام، معتقد و مروج کلام خدا و نهج‌البلاغه، فردی که وابسته و وامدار هیچ حزب و جناح سیاسی نیست، معتقد و مقید به مشورت با متخصصان در زمینه‌های مختلف، ساده و بی‌آلایش و بدون تکلف رأی داده‌اند و ان‌شاءالله همین نوع تعامل خود با مردم را برای پیشرفت کشور با انتخاب همکارانی از این جنس ادامه دهد.

◀روزنامه جوان:
 آقای پزشکیان همین رویه و زیست ساده و مردمی را تا به حال ترجیح داده و تسلیم برخی پروتکل‌های تشریفاتی و رسمی نشده است.
حضور ساده و مردمی او در هیئت‌ها تکرار و با گریه او در مرثیه‌سرایی برای امام حسین (ع)، معنوی‌ترین قاب نشست مردمی را از او به ثبت رسانده است.

مهم‌تر از این‌ها، شاخص‌هایی است که برای انتصابات در دولت او مطرح شده که در آن اشتهار به پاکدستی، صداقت و شجاعت در کنار دوری از گرایش‌های جناحی، قومی، مذهبی و منطقه‌ای ذکر شده است.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها