تعداد بازدید: ۶۰
کد خبر: ۲۰۶۶۶
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۴۰۳ - ۰۵:۳۳ - 2024 14 July
author
روزنامه نگار: غلامرضا شعبانپور

جامعه ما همچنان از فشار روانی کنکور رنج می‌برد. خانواده‌ها از شروع تحصیلات فرزندانشان به این فکرند که بچه‌هایشان به دانشگاه راه می‌یابند یا نه؟ این نگرانی از زمانی ایجاد شد که دانشگاه‌های ما ظرفیت پذیرش همه متقاضیان ادامه تحصیل در دوره آموزش عالی را نداشتند.

افزون بر آن تصور عمومی بر آن بود که کسی شاغل می‌شود که تحصیلات عالی داشته باشد. این مسئله در وضعیت کنونی ایران جایگاهی ندارد چون:

۱- صندلی گروه‌های آموزشی فنی و مهندسی، علوم پایه، علوم انسانی، هنر و زبان خارجی پر نمی‌شود، فقط در گروه علوم تجربی آن هم بیشتر در رشته‌های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی دانشگاه‌ها گنجایش پذیرش همه متقاضیان را ندارند و لذا رقابت وجود دارد.

۲- نوع نگاه به اشتغال به سرعت در حال تغییر است. جامعه نیازمند نیروی کار ماهر است نه الزاماً فارغ‌التحصیل دانشگاه.

۳- عمده متقاضیان خانم‌ها هستند به طوری که در کنکوری که پنجشنبه و جمعه گذشته برگزار شد نسبت خانم‌ها ۶۳ و آقایان ۳۷ درصد بود.

۴- جمعیت دانش آموزی به تبع کاهش جمعیت در حال کاهش است. داوطلبان سال گذشته در شهرستان نی ریز ۱۵۰۰ نفر بوده، اما در کنکور امسال به ۱۲۴۲ نفر رسیده است.

با توجه به این مسائل سال‌هاست تاریخ مصرف کنکور به جز در چند رشته گروه علوم تجربی گذشته و ضروری است پذیرش دانشگاه‌ها بر مبنای معدل و شرایط خاص هر دانشگاه انجام شود. اما آنچه مانع اصلی حذف کنکور است مافیای پشت پرده‌ای است که با دامن زدن به التهاب کنکور منافع هنگفتی به جیب می‌زند. امید است وزارت علوم و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی هرچه سریعتر لایحه‌ای دقیق در این زمینه تهیه کنند تا پس از طی مراحل تبدیل به قانون شود و این التهاب مافیایی فرو نشیند و بساط منفعت جویان برچیده و دغدغه خانواده‌ها و دانش آموزان رفع شود.

 شاد و سالم و موفق باشید

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها