تعداد بازدید: ۱۰۵
کد خبر: ۲۰۶۷۲
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۴۰۳ - ۰۵:۵۱ - 2024 14 July
رئیس اداره برق نی‌ریز با بیان این که برنامه زمان‌بندی برای قطع برق در تابستان اعلام نشده، علت قطعی برق روزانه در برخی مناطق را ناشی از افت فرکانس سراسری به دنبال افزایش ناگهانی مصرف برق در ساعات پرمصرف دانست.
author
روزنامه نگار: عابد نعمتی

مصطفی صفی با بیان این که وزارت نیرو برنامه‌ای برای قطع زمان‌بندی شده برق در کشور ندارد، اظهار داشت: «این افت به خاطر مصرف بالای پیش‌بینی نشده است که از حد مجاز عبور می‌کند؛ لذا دیسپاچینگ ملی بدون اطلاع  و برنامه خاموشی قبلی و جهت جلوگیری از فروپاشی شبکه سراسری، به دیسپاچینگ مراکز استان‌ها دستور می‌دهد تا به سرعت برق را قطع کنند.»

وی افزود: «مدیریت برق نی‌ریز دخالتی در این خاموشی‌های نا‌خواسته ندارد و در صورتی که برنامه خاموشی به ما ابلاغ شود، به سرعت اطلاع‌رسانی می‌کنیم.»
صفی گفت: «با توجه به این که شهرستان نی‌ریز در مناطق غیر گرمسیر است، از همشهریان عزیز خواهشمندیم در مصرف برق صرفه‌جویی کرده و از کولر‌های گازی استفاده نکنند تا ضمن کمک به پایداری شبکه، از صدور قبض‌های نجومی جلوگیری شود.»

رئیس اداره برق عنوان داشت: «در زمان کمبود برق، برنامه‌ریزی می‌کنند و می‌گویند مثلاً فلان استان ۲۰۰ مگاوات سهمیه دارد و بر همان پایه تقسیم‌بندی می‌کنند. اما  قطعی‌های برق فعلی به خاطر کمبود نیست و دلیل آن افت فرکانس است. به همین دلیل برنامه وزارت نیرو این نیست که برق کسی قطع شود و برنامه‌ریزی قبلی نشده است.»

وی با بیان این که هر قطعی برق نباید بیشتر از دو ساعت طول بکشد، افزود: «ما دو پارامتر ولتاژ و فرکانس داریم و اگر این دو مورد افت کند، ممکن است کل نیروگاه‌های کشور از مدار خارج شود؛ به همین دلیل باید به سرعت متعادل شود.  علت افت فرکانس و ولتاژ، ناترازی در تولید و مصرف است. به طور مثال وقتی همه یک مرتبه کولر گازی‌ها را روشن کنند و یک بارِ ناگهانی وارد شبکه شود، فرکانس شبکه افت می‌کند و باید به سرعت آن را تنظیم کنند.»

صفی با بیان این که مشخص نیست قطعی‌ها تا کی ادامه داشته باشد، گفت: «همه مراکز صنعتی مثل شهرک سنگ، شهرک صنعتی ده‌فاضل، معادن و کارخانجات از ساعت ۷ صبح یکشنبه‌ها به مدت ۲۴ ساعت خاموش می‌شوند و ما کنتورهایشان را به صورت آنلاین چک می‌کنیم. به همین دلیل برق نی‌ریز نسبت به شهرستان‌های دیگری مثل لار و داراب کمتر قطع می‌شود؛ چرا که ما خاموشی‌ها را به نحو احسن انجام می‌دهیم. مثلاً برخی روز‌ها تنها یک خط شهری ما قطع می‌شود؛ در صورتی که ۱۲ خط اصلی در شهر داریم. همچنین نزدیک به ۸۰۰ پمپ کشاورزی روزانه ۵ ساعت (از ساعت ۱۱ تا ۱۶) به طور اتوماتیک خاموش می‌شوند.»

پاسخ مدیر برق به قطعی برق

 

 

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها