تعداد بازدید: ۹۶
کد خبر: ۲۰۶۳۶
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۰ - 2024 13 July
گفتگو با زینب رکنی مربی سابق تیم ملی تکواندو پومسه ناشنوایان
روزی که مربی‌گری تیم تکواندوی نی‌ریز را پذیرفت به دلیل مشکلاتی که از قبل به وجود آمده بود کار دشوار و سختی را پیش رو داشت ولی با گذر زمان و تمرینات و اخلاق حرفه‌ای توانست تیمی منسجم را گرد هم آورده و حتی به مسابقات استانی هم اعزام کند.
خبرنگار: فاطمه زردشتی نی ریزی

او امید این را دارد که تکواندو بانوان نی‌ریز قوی‌ترین سطح فنی را در کشور داشته باشد.

زینب رکنی دانشجوی مدیریت ورزشی است. به والیبال و تنیس روی میز علاقه داشت و آن را دنبال می‌کرد تا اینکه توسط همسرش با ورزش تکواندو آشنا شد و آن را تا سطح ملی و مربیگری و داوری ادامه داد.

با او گفتگویی داشته‌ایم که می‌خوانید.

/ هر کسی می‌تواند در ۶۰ سالگی هم تکواندو را شروع کند

- از چه سالی ورزش تکواندو را شروع کردید؟

از سال ۱۳۸۰ پس از ازدواج با همسرم که تکواندوکار بود، آشنا شدم. ایشان باعث شد من به رشته المپیکی و مهیج  تکواندو جذب شوم. 

مشوق اصلی همسرم بود و در کنار آن استاد عزیزم اعظم خانی.

- در زمینه تکواندو چه مدارکی کسب کرده‌اید؟
کمربند مشکی دان 6 فدراسیون تکواندو ایران و کمربند مشکی دان 5 فدراسیون تکواندو جهانی را دارم. همچنین مربی‌گری درجه 3 بین‌المللی و درجه یک ملی؛ داوری درجه یک کیوروگی و درجه سه پومسه و هان مادانگ را نیز دارم.

همچنین چندین بار به اردوی تیم ملی دعوت شده‌ام و مربی‌گری تیم ملی پومسه ناشنوایان را در رزومه خود دارم.

/ اگر استان مجوز دهد، آموزش تکواندو پسران را شروع می‌کنم

- چه شد که تصمیم گرفتید به نی‌ریز بیایید و مربی‌گری کنید؟

تابستان سال گذشته از طرف هیئت تکواندو استان چندین بار به بنده پیشنهاد شد که به نی‌ریز بیایم و مربی‌گری تیم نی‌ریز را بر عهده بگیرم. اَمرداد1402 بود که به نی‌ریز آمدم و عهده‌دار این مسئولیت شدم.

- امکانات ورزشی تکواندو  نی‌ریز چگونه است؟

ضعیف! حقیقتاً ضعیف است. مدت زمان زیادی نیست که کلاس‌ها شروع شده و در حال حاضر ما یک سالن مخصوص تکواندو نداریم. سیستم گرمایشی و سرمایشی سالن مشکل دارد و وسایل مخصوص ورزش تکواندو را نیز نداریم.
- به نظر شما پتانسیل جوانان نی‌ریز در ورزش و خصوصاً تکواندو چگونه است؟

دختران نی‌ریزی واقعاً پتانسیل خوبی در رشته المپیکی تکواندو دارند ولی هنوز این رشته چندان که باید در نی‌ریز جا نیفتاده؛ با این وجود تکواندو در حال رشد و شکوفایی است، به طوری که کمک مربی و ارشد کلاس در خرداد موفق به کسب کمربند مشکی دان سه شدند و همچنین دو نفر از دختران کلاس، کمربند مشکی دان یک را کسب کردند. ما از نظر فنی نسبت به جمعیت تکواندوی نی‌ریز نفراتی قوی داریم. ما واقعاً پتانسیل خوبی در این زمینه داریم و حتی می‌توانیم حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشیم که البته در این زمینه به حمایت اداره ورزش و جوانان نیاز داریم.

- برای یک تکواندوکار خوب شدن چه ملاک‌هایی لازم است؟

تمرین و پشتکار و صد البته علاقه. تکواندو ورزشی رزمی و سنگین است و کسی که می‌خواهد به این رشته وارد شود باید حتماً به این رشته علاقه داشته باشد. علاوه بر این، قد بلند و پاهای کشیده و انعطاف می‌تواند کمک زیادی به ورزشکار این رشته کند. هرچند اگر کسی قد کوتاه هم داشته باشد و دارای پشتکار خوبی باشد، می‌تواند در تکواندو موفق شود. دوستداران این رشته از سنین ۶ تا ۶۰ سال می‌توانند وارد این رشته شوند و حتی به مسابقات کشوری راه پیدا کنند.

چه برنامه هایی برای تکواندو نی‌ریز دارید ؟

جشن کمربند هنرجویان را در همین هفته پیش‌رو داریم که مطمئناً برای همه ما خاطره خواهد شد. همچنین اردوهای  تمرینی و اگر خدا بخواهد مسابقات در سطح شهر و مناطق اطراف را پیش رو خواهیم داشت.

-  چند ورزشکار در نی ریز دارید؟

در حال حاضر حدود ۱۵ نفر در کلاس من شرکت دارند.

- آیا امکان حضور همسرتان برای ‌آموزش پسران در نی‌ریز وجود دارد؟

همسرم دارای مدرک مربیگری نیستند که بخواهند در این زمینه آموزش دهند.
- برگزاری کلاس آموزشی برای پسران زیر ۱۲ سال در نی‌ریز برای شما ممکن است؟

از نظر من مشکلی نیست ولی باید با هیئت تکواندو استان هماهنگی‌های لازم انجام شود. اگر از لحاظ آنان مشکلی نباشد، حتماً این کار را خواهم کرد.

- کلاس‌های دختران چه روزهایی برگزار می‌شود؟

روزهای فرد، یکشنبه‌ها ۵:۳۰ تا ۷ عصر، سه‌شنبه‌ها ۳:۳۰ تا ۵  عصر و پنج‌شنبه‌ها ۱۰:۳۰ تا ۱۲ صبح

- چند فرزند دارید؟ 

دو فرزند پسر ۱۶ و ۱۳ ساله.

- آیا بین ورزش حرفه‌ای و کار خانه‌داری منافاتی وجود دارد؟

مسلماً سختی‌های خاص خودش را دارد ولی با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام می‌دهم، سعی می‌کنم به همه کارها برسم.

- آیا شغل دیگری دارید؟

شغل خاصی که خیر. البته در شیراز نیز کلاس تکواندو دارم. سرمربیگری تیم تکواندو دانشگاه زند شیراز را جهت اعزام به مسابقات المپیاد استانی به عهده دارم. همچنین سرمربی تیم استعدادهای برتر استان هم هستم.

- شما در سن بالا شروع به ورزش کردید. چگونه توانستید موفق شوید؟

تکواندو داری دو رشته به نام کیوروگی و پومسه است. کیوروگی دارای شرایط سنی خاصی است و باید آن را از بچگی شروع کرد تا بتوان در آن موفق شد. اما در رشته پومسه یا همان نمایش فرم، شرایط سنی خاصی نیاز نیست و حتی فرد می‌تواند در ۶۰ سالگی هم این رشته را دنبال کند. از این جهت که من تکواندو را با پومسه شروع کردم، توانستم موفق شوم.

- بهترین خاطره ورزشی؟

از خاطرات خوبی که به یاد دارم روز معلم بود. وارد کلاس شدم و بچه‌ها با گل و برف شادی پذیرای من شدند. واقعاً هیجان‌زده و ذوق‌زده شدم.

امکانات تکواندو  نی‌ریز حقیقتاً  ضعیف است

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها