تعداد بازدید: ۲۶۹۸
کد خبر: ۱۲
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۳ - 2016 15 April
سرمقاله
غلامرضا شعبان‌پور مدیر مسئول نی‌ریزان فارس و وب‌سایت خبری هورگان

سال نو بر همه خوانندگان گرامی  فرخنده و شاد باد. رهبری انقلاب شعار امسال را «اقتصاد مقاومتی، ‌اقدام و عمل» تعیین کردند.
به یقین این شعار بیانگر اولویت مسائل اقتصادی برای مردم و کشوراست. البته قبلاً هم ایشان به مسائل اقتصادی اشاره کرده بودند.  از جمله:
انضباط اقتصادی و مالی (١٣٧٤)، مبارزه با اسراف و زیاده‌روی و نابودکردن اموال عمومی و اموال شخصی(١٣٧٥)، صرفه‌جویی(١٣٧٧)، رکت مردم و مسئولین به سوی اصلاح الگوی مصرف (١٣٨٨)،  همت مضاعف و کار مضاعف (١٣٨٩)، جهاد اقتصادی(١٣٩٠)تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی (١٣٩١)، حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی(١٣٩٢)، اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی  و مدیریت جهادی (١٣٩٣).
اما به یقین این شعار به عنوان سرلوحه برنامه‌های امسال نقشی حساس‌تر و جدی‌تر دارد؛ ‌زیرا بسیاری از تحریمهایی  که بر ما تحمیل شد اقتصادی بودند،‌ لذا اقتصاد ایران به شدت تحت فشار تحریمها و اجرای برخی سیاستهای اقتصادی غلط در داخل کشور، صدمه دید و خسته شد؛ ‌بطوریکه امروز رکود،‌ تورم، بیکاری، کاهش تولید و تعطیلی بنگاه‌های تولیدی برای  مردم کوچه و بازار هم کاملاً ملموس و محسوس است.
اینکه بازار زمین، مسکن، ‌معاملات،‌ معادن سنگ،  و سنگبریها، کساد و بی‌رونق است، امری است که حداقل در چهار سال گذشته مردم با تمام وجود آن رادرک می‌کنند.
خوشبختانه برنامه اقتصاد مقاومتی به خوبی کارشناسی و تدوین شده است. این برنامه ٢٤ محور استراتژیک دارد که اجرای هر کدام بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند نفسی تازه به اقتصاد خسته ایران بدمد.
چند محور از محورهای بالا بر اهمیت تولید و صادرات تأکید نموده است، یعنی همان بخشی از اقتصاد که امروز تقریباً فلج است و تولیدکننده چشم به انتظار فرجی در این عرصه دارد.
اقتصاددانان بر این باورند که «تولید» عامل اساسی رشد، پویایی و توسعه اقتصادی است. اگر تولید کالا و خدمات در یک کشور افزایش یابد، همه ارکان اقتصاد از آن بهره‌مند می‌شوند. سطح درآمد بالا می‌رود، بیکاری کاهش می‌یابد، سرمایه‌ها به سمت تولید و رشد اقتصادی می‌رود و فقر کاهش می‌یابد.
بندهای ٧ و ١٠ اقتصاد مقاومتی در زمینه تولید می‌گوید:
 ٧- تأمین امنیت غذا و درمان و ایجاد ذخایر راهبردی با تأکید بر افزایش کمّی و کیفی تولید (مواداولیه و کالا)
١٠- حمایت همه جانبه  هدفمند از صادرات کالاها وخدمات به تناسب  ارزش افزوده و با خالص  ارزآوری مثبت از طریق:
- تسهیل مقررات و گسترش مشوقهای لازم
- گسترش خدمات تجارت خارجی و ترانزیت و زیرساختهای مورد نیاز.
- تشویق سرمایه‌گذاری خارجی برای صادرات.
- برنامه‌ریزی تولید ملی متناسب با نیازهای صادراتی،‌ شکل‌دهی بازارهای جدید و تنوع‌بخشی پیوندهای اقتصادی با کشورها به ویژه با کشورهای منطقه.
- استفاده از ساز و کار مبادلات تهاتری [مبادله کالا با کالا] برای تسهیل مبادلات در صورت نیاز.
- ایجاد ثبات رویه و مقررات در مورد صادرات با هدف گسترش پایدار سهم ایران در بازارهای هدف.
ملاحظه می‌فرمایید اگر همین دو محور عملیاتی شود، چه اثر عمیق و شگرفی بر اقتصاد ایران خواهد گذاشت. خوشبختانه با اجرای «برجام» که حاصل موفقیت مذاکرات کشورمان با١+٥ بود، زمینه برای صادرات که مخصوصاً در محور دهم مورد تأکید قرار گرفته،‌ رفته‌رفته فراهم می‌شود. همچنین بر مبنای «برجام» شرکتهای بزرگ سرمایه‌گذاری اروپایی، آسیایی و آمریکایی دائم در حال رفت و آمد به ایران و مذاکره برای بستن قرارداد اقتصادی با کشورمان هستند. سفرهای بسیار خوبی که رئیس جمهور به اروپا و شرق آسیا داشتند،‌ همچنین سفرهای وزیر خارجه و هیئتهای اقتصادی به دیگر کشورها زمینه را برای اجرای محورهای اقتصاد  مقاومتی در زمینه سرمایه‌گذاری و صادرات فراهم خواهد نمود.
در این میان باید به این نکته توجه نمود که ما نباید نگران رفت وآمد خارجیان و بستن قرارداد باشیم، زیرا:
١- امروز اقتصاد، جهانی است وترس و هراس به منافع اقتصادی ما صدمه می‌زند.
٢- مهم آن است که در بستن قرارداد، قاعده برد- برد و حفظ منافع ملی را رعایت کنیم.
در شماره‌های آینده به فراخور حال، به سایر ابعاد اقتصاد  مقاومتی خواهیم پرداخت. از صاحبنظران انتظار داریم در این زمینه ما را یاری کنند و مطالب خود را به هفته‌نامه نی‌ریزان  فارس ارسال فرمایند.

شاد و سالم و موفق باشید

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها