تعداد بازدید: ۳۳
کد خبر: ۲۰۷۷۷
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۰ - 2024 27 July
مدیرعامل: امیدواریم حداقل سالی یک بار، مبالغ بسیار بیشتری به سهامداران بپردازیم.
author
روزنامه نگار: عابد نعمتی

برای اولین بار پس از راه‌اندازی کارخانه سیمان خاکستری، مبلغی به عنوان علی‌الحساب به حساب سهاداران این شرکت واریز می‌شود.
مدیرعامل شرکت سیمان خاکستری در گفتگو با ما، مبلغ واریزی این مرحله را ۶ برابر آورده اولیه اعضا عنوان کرد و گفت: «این مبلغ نه به نام سود، بلکه به عنوان علی‌الحساب به حساب حدود ۱۵ هزار سهامدار واریز خواهد شد».

شریفی افزود: «سهامداران می‌توانند از یکم تا دهم اَمرداد و به ترتیب حروف الفبا جهت ارائه شماره شبای حساب بانکی متعلق به شخص سهامدار، به دفتر شرکت واقع در خیابان فجر مراجعه کنند».
وی گفت: «کمترین تعداد سهام متعلق به کسانی است که هزار سهم یکصد تومانی (یکصد هزار تومان) خریده‌اند و بیشترین سهام هم حدود یکصد هزار سهم (ده میلیون تومان) بوده است. فلسفه عدد ۱۰۰ هم این است که بعداً به عنوان سهامی عام می‌شود در بورس رفت.».

شریفی تعداد کل سهام این شرکت را ۱۳۱.۶۰۰.۰۰۰ سهم عنوان کرد و در مورد ارزش فعلی سهام این شرکت گفت: «ارزش سهام بین فروشنده و خریدار توافقی است. اما گفته می‌شود حدود ۴۰ تا ۵۰ برابر ارزش روز اول است. مثلاً اگر کسی روز اول یک میلیون تومان سهم خریده، الان حدود ۴۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.»

وی افزود: «با توجه به این که نرخ ارز نهایی نیست و نمی‌دانیم سودمان چقدر است، بر پایه مصوبه‌ای که داریم مبلغی را به عنوان علی‌الحساب می‌پردازیم.  
سهام کارخانه سیمان خاکستری اواخر سال ۱۳۸۵ و اوایل سال ۱۳۸۶ به متقاضیان فروخته شد و این کارخانه به طور رسمی از سال ۱۳۹۸ شروع به کار کرد.  

مدیرعامل کارخانه سیمان خاکستری نی‌ریز در مورد این که چرا تا کنون سودی به سهامداران پرداخت نشده، گفت: «شرکت با مبلغ ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان استارت خورد که نزدیک به ۴ میلیارد تومان فقط صرف خرید سه مورد شده است؛ ۳ میلیارد و ۴۸ میلیون تومان آن زمان بابت حق اشتراک برق پرداختیم، ۷۳۵ میلیون تومان به دفترخانه اسناد رسمی دادیم و با بانک قرارداد بستیم، ۱۸۵ میلیون تومان هم بابت یک و نیم در هزار کارشناسی بانک صنعت و معدن پرداختیم که همه این‌ها تعرفه‌های دولتی است و قابلیت کم و زیاد کردن نداشت.»

شریفی اظهار داشت: «بعد از این هزینه‌ها بدون پول جلو رفتیم و این یعنی وقتی شما کار را تمام می‌کنید، یک وام گرفته‌اید و  یک چیز هم بدهکار می‌شوید. ضمن این که ما در شبکه تحریم بودیم و هزینه‌های سنگینی به سیستم تحمیل می‌شد.»
وی افزود: «همیشه یک بخش از وام سهم آورده متقاضی است و معادل همه طرح را وام نمی‌دهند. به طور رسمی به ما گفته بودند که ۱۵ درصد باید آورده خودتان باشد. اما ما کار‌های دیگری کردیم که مازاد بر آن بود. مثلاً گازی که از سیمان سفید کشیدیم و به کارخانه آوردیم و  ایستگاه‌های مربوط به آن را احداث کردیم، علاوه بر آن ۱۵ درصد بود. همچنین مخزن ده هزار متر مکعبی آب و دو مخزن ۵ میلیون لیتری مازوت احداث کردیم. شرکت گاز وادارمان کرد که باید برای یک ماه ذخیره‌سازی مازوت مخزن داشته باشیم. قرار بود برق را از سیمان سفید و از فاصله ۴ کیلومتری به ما بدهند؛ اما ندادند و از جعفرآباد با فاصله ۱۷ کیلومتر دکل کشیدیم. این‌ها همه مبالغی بود که علاوه بر آن ۱۵ درصد پرداختیم؛ همچنین مبالغ دیگری شامل حق بیمه و هزینه مدیریت فاینانس و هزینه‌های بهره و تعهد دوران ساخت که هیچ کدام در وام نبوده است.»
مدیرعامل سیمان خاکسری عنوان داشت: «وقتی کار به بهره‌برداری رسید، همه این هزینه‌ها را بدهکار بودیم و باید ابتدا بدهی‌هایمان را می‌دادیم. اما الان به جایی رسیدیم که سودی برایمان مانده و مبلغی به عنوان علی‌الحساب به سهامداران پرداخت می‌شود. ما به لحاظ قانونی مجوز پرداخت سود نداریم؛ چون هنوز نرخ ما تعیین تکلیف نشده، اما یک مصوبه داریم که تصویری از وضعیت کلی به ما می‌دهد و ما بر مبنای آن تصویر عددی داریم که می‌توانیم به صورت علی‌الحساب به سهامداران بپردازیم.» 

شریفی گفت: «معمولاً سود سالیانه پرداخت می‌شود؛ اما باید ببینیم در آینده وضعیت درآمد و بازار سیمان به چه شکل است تا متناسب با آن تصمیم بگیریم. فعلاً تصمیم بر آن است که حداقل سالی یک بار پرداخت سود داشته باشیم و امیدواریم مبلغ آن به نسبت، خیلی بیشتر از پرداختی امسال باشد.»

پرداخت علی‌الحساب 25 میلیارد تومان به سهامداران سیمان خاکستری

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها