تعداد بازدید: ۳۵
کد خبر: ۲۱۰۶۰
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۰ - 2024 24 August
بحران کمبود شیر خشک در گفتگو با رئیس انجمن داروسازان فارس
author
روزنامه نگار: عابد نعمتی

بعد از حدود یک سال از یک موج کمیاب شدن شیر خشک در کشور، مدتی است که دوباره این مسئله باعث نارضایتی مردم و والدین نوزادان شیرخوار شده است.

ظاهراً از زمان افزایش دوبرابری قیمت شیر خشک، داروخانه‌ها که تا پیش از این برای دریافت مطالبات چندین ماهه حق بیمه‌های خود با شرکت‌های بیمه‌ای مشکل داشتند، این بار تمایلی به عرضه شیر خشک زیر سایه سازمان هدفمندی یارانه‌ها و با سود کم ندارند.

آن‌ها می‌گویند به صرفه نیست که سرمایه داروخانه‌ها با وام ۲۳ درصد سود خرج تهیه شیر خشک ۱۰ درصد سود شود.

دکتر عرفان دهقانی رئیس شبکه بهداشت و درمان نی‌ریز در این رابطه گفت: «همان طور که سازمان غذا و دارو اعلام کرده، به طور محدود در برخی اقلام دارویی و همچنین شیر خشک به‌ویژه مارک آپتامیل کمبود‌هایی در کشور به وجود آمده که در آینده نزدیک با استقرار دولت و اتخاذ تصمیمات لازم در سطوح وزارتی در زمینه تخصیص ارز و تسویه مطالبات بیمه‌ای داروخانه‌ها و مواردی از این دست، رفع می‌شود. بر پایه قول‌های داده شده، پیش‌بینی من این است که تا مهر ماه بخش زیادی از این کمبود‌ها به طور کامل رفع شود.»

در همین رابطه، رئیس انجمن داروسازان استان فارس در گفتگو با نی‌ریزان فارس گفت: «سازمان غذا و دارو برای خروج از بحران کمبود شیر خشک  ناچار شد از نیمه دوم سال ۱۴۰۲ این کالای استراتژیک  را تحت شرایطی خاص در اختیار داروخانه‌ها قرار دهد. قیمت شیر خشک به حدود دو برابر افزایش یافت و برای آن که پرداختی اضافه‌ای از جیب بیمار صورت نگیرد و فشار مالی بر مصرف کننده نهایی وارد نشود، سازمان غذا و دارو آن افزایش قیمت را در قالب یارانه تعریف کرد و داروخانه‌ها این بار مالی دولت را بر دوش کشیدند.»

دکتر محمد منفرد افزود: «قرار بر این شد که شرکت‌های پخش، شیر خشک را با فرجه سه ماهه در اختیار داروخانه‌ها قرار دهند تا برگشت پول به موقع صورت گیرد و داروخانه‌ها نخواهند سرمایه زیادی در این راه صرف و فشار مالی زیادی تحمل کنند. متأسفانه در این راه مشکلات زیادی ایجاد گردید که عملاً باعث شد روز به روز تعداد داروخانه‌های متقاضی دریافت شیر خشک کم و کمتر شود تا الان که دارد به یک بحران فراگیر تبدیل می‌شود. بحرانی که بار‌ها وقوعش را به متولیان سلامت جامعه و بالاترین دستگاه‌های اجرایی گوشزد کرده بودیم.»

وی عمده این مشکلات را به شرح زیر عنوان کرد:

- پرداخت نکردن به موقع  مطالبات مربوط به شیر خشک داروخانه‌ها و تأخیر چند ماهه.

- نامشخص بودن پرداختی‌های صورت گرفته که معلوم نیست مربوط به چه ماهی است.

- واگذاری پرداختی‌ها به سازمان هدفمندی یارانه‌ها. ایراد این کار در این است که ما داروخانه‌ها اساساً هیچ قراردادی با سازمان هدفمندی نداریم و قرارداد ما با سازمان‌های بیمه‌گر است. در سازمان هدفمندی هیچ کس پاسخگوی مطالبات داروخانه‌ها نیست و بیمه سلامت هم این بار را از دوش خود برداشته و ما را به سازمان هدفمندی ارجاع می‌دهد.  

رئیس انجمن داروسازان فارس گفت: «نتیجه این مشکلات منجر به این شده که داروخانه‌ها هیچ رغبتی به خرید و فروش شیر خشک نداشته باشند. توان مالی بالایی لازم است تا داروخانه‌ای بتواند شیر خشک را از شرکت‌های پخش بخرد و با دردسر و هزینه زیادی تحویل مراجعه کننده دهد؛ بعد هم ماه‌ها منتظر بماند تا سازمان هدفمندی دست در جیب مبارک کند و طلب داروخانه را به صورت ناقص با صورتحسابی بی سر و ته پرداخت کند. داروخانه‌های بخش خصوصی از ابتدای اجرای این طرح در کنار دولت ایستادند و با قرض و وام بانکی  و فروش سایر دارایی‌ها، برادری خود را ثابت کردند؛ ولی متأسفانه پاسخگو نبودن متولیان امر و واریز نکردن به موقع مطالبات داروخانه‌ها، اندک رمق  ما را گرفت و توان ادامه این مسیر برای بسیاری از همکاران ما میسر نیست.»

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها