تعداد بازدید: ۱۳
کد خبر: ۲۱۰۷۵
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۰ - 2024 24 August
دانستنیهای خودرو
بخش مکانیک خودرو هنرستان فنی شهید باهنر نی‌ریز

در برخی خودرو‌های مدرن امروزی، ممکن است یک چراغ به شکل آچار روشن شود که نشان دهنده سرویس موتور خودرو است.

رانندگان در زمان روشن کردن خودروی خود احتمالاً چراغ‌های هشدار زیادی را در پشت آمپر خودرو مشاهده خواهند کرد. از جمله این چراغ‌ها می‌توان به چراغ سرویس موتور و چراغ چک اشاره کرد که معمولاً با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند. البته همان‌طور که گفته شد همه خودرو‌ها دارای چراغ سرویس موتور نیستند، اما بر اساس قوانین موجود در آمریکا، تمامی خودرو‌ها از سال ۱۹۹۱ به بعد بایستی دارای سیستم تشخیص کنترل آلایندگی فابریک و چراغ هشدار چک باشند تا به راننده درباره مشکلات احتمالی موتور، گیربکس، آلایندگی وغیره هشدار دهند.

اگر شما چراغ سرویس موتور خودرو یا عباراتی همچون «موعد سرویس» یا «سریعاً سرویس موتور را انجام دهید» را مشاهده کردید نیازی نیست نگران باشید. این چراغ نشان می‌دهد که خودرو نیازمند سرویس روتین خود پس از رسیدن به کارکردی مشخص همچون ۵ یا ۱۰ هزار کیلومتر است. همچنین روشن شدن این چراغ می‌تواند نشان دهنده عبور کارکرد خودرو از زمان سرویس قبلی باشد و تا زمانی که تکنسین‌های نمایندگی خودروساز چراغ را خاموش نکنند همچنان روشن باقی خواهد ماند.

متأسفانه چراغ سرویس موتور خودرو به‌طور دقیق نمی‌گوید که خودرو نیازمند کدام سرویس روتین است. در واقع همه‌چیز به نوع خودرو و کارکرد آن بستگی دارد. محصولات لوکس برند مرسدس بنز دارای سیستم سرویس فعال هستند تا به رانندگان درباره یادآوری تعمیرات و دوره‌های سرویس روتین خودرو‌ها کمک نماید. کد‌های سرویس این خودرو‌ها معمولاً دارای پسوند‌هایی شامل حروف انگلیسی هستند و سرویس‌های نگهداری خاصی را نشان می‌دهند. برای مثال چراغ روشن service A به معنی فرا رسیدن زمان تعویض روغن‌موتور و فیلتر روغن، بررسی ترمز و ریست کردن این چراغ است. همچنین چراغ service B نیز به معنی بررسی لاستیک‌ها، تعویض فیلتر و تست ترمز خواهد بود.

اما آیا چراغ سرویس موتور خودرو با چراغ چک تفاوت دارد؟ در اکثر خودرو‌ها این‌گونه است. درحالی‌که چراغ سرویس موتور می‌تواند به معنی نیاز خودرو به تعویض روغن یا فیلتر باشد، اما چراغ چک موتور شاید مشکلات زیادی را نشان دهد. در واقع روشن شدن چراغ چک مشکلات وسیعی را شامل می‌شود که از باز ماندن درپوش باک سوخت تا خرابی سنسور موقعیت دریچه گاز و خرابی کاتالیزور و واشر سر سیلندر را در بر خواهد گرفت. رانندگی با چراغ سرویس موتور روشن مشکلی ندارد، اما درباره چراغ چک موضوع فرق می‌کند. اگر با روشن شدن چراغ چک، خودرو مشکلی نداشت می‌توان با آن رانندگی کرد، اما باید در سریع‌ترین زمان ممکن به مکانیک و نمایندگی مجاز مراجعه کرد تا مشکل دقیق خودرو کشف شود.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها