تعداد بازدید: ۴۱
کد خبر: ۲۱۰۴۷
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۰ - 2024 24 August
به گفته مسئول اورژانس اجتماعی نی‌ریز، بیشترین تماس‌های این مرکز مربوط به اختلافات خانوادگی است.
خبرنگار: فاطمه زردشتی نی ریزی

این گفته نجمه نظری در حالی است که پیش از این در اخبار کشوری آمده بود: بیشترین تماس‌های اورژانس اجتماعی ۱۲۳ مربوط به کودک‌آزاری است.

وی البته اولویت کاریشان را موارد کودک‌آزاری و خودکشی عنوان می‌کند و می‌گوید: «اختلافات خانوادگی، اعتیاد، بیماران اعصاب و روان، خودکشی، روابط نامشروع، ارتباط با جنس مخالف و سوءمصرف مواد مخدر از عمده مشکلاتی است که مراجعه‌کنندگان ما به خاطر آن به مرکز اورژانس اجتماعی مراجعه می‌کنند.»
نظری خدمات اورژانس نی‌ریز را شامل سه بخش خدمات سیار، خدمات خط ۱۲۳ و خودِ خدماتی می‌داند که در مراکز اورژانس ارائه می‌شود.

- ماهیانه ۷۰ تا ۱۰۰ تماس با ۱۲۳



وی در مورد خدمات سیار می‌گوید: «خودرویی داریم که مخصوص خدمات سیار است. زمانی که مواردی از قبیل همسرآزاری، کودک‌آزاری، معلول‌آزاری، اقدام به خودکشی و سالمندآزاری به ما گزارش شود، تیم سیار ما به سرعت در محل حادثه حاضر شده و مشکل را از نزدیک بررسی می‌کند. سپس این موضوع به اورژانس اجتماعی که نام آن در این بخش «مرکز مداخله در بحران» است، ارجاع داده می‌شود و در نهایت تیم تخصصی ما اقدامات مددکاری و روانشناسی را انجام می‌دهد.»

نظری گفت: «از دیگر خدمات ما خط ۱۲۳ است. از این نظر شماره‌ای آسان برای این خط انتخاب کرده‌اند که هر سالمند یا کودکی که در شرایط بحرانی قرار دارد، به راحتی بتواند تماس بگیرد و گزارش دهد. این خط تا سال گذشته در نی‌ریز فعال بود؛ اما در حال حاضر به دلیل تعطیلی اداره هنگام عصر و این که ما شبانه‌روزی نیستیم و خیلی از افراد ممکن است در این ساعات مشکلی برای آن‌ها به وجود آید، روی خط شیراز دایورت شده و همکاران ما در شیراز پاسخگو هستند. چنانچه مورد حادی باشد، به مسئول مرکز نی‌ریز اطلاع می‌دهند و ایشان موضوع را بلافاصله پیگیری می‌کند.»

- عمده تماسها با اورژانس اجتماعی نی‌ریز: اختلافات خانوادگی، اعتیاد، بیماران اعصاب و روان،اقدام به خودکشی، روابط نامشروع، ارتباط با جنس مخالف و سوءمصرف مواد مخدر



مسئول اورژانس اجتماعی نی‌ریز کارکنان این مرکز را متشکل از پنج نفر شامل مسئول مرکز، روانشناس، مددکار و راننده می‌داند و می‌گوید: «ساعات کاری ما از ساعت ۷:۳۰ صبح تا ۲:۱۵ بعدازظهر و میزان تماس‌های ما در ماه، بین ۷۰ تا ۱۰۰ تماس است. تماس و مسائل و مشکلاتی که بیشترین آن شامل اختلافات خانوادگی بین همسر و همسر، و فرزندان با پدر و مادر  به خاطر آشنا نبودن با مهارت‌های ارتباطی و زندگی و مدیریت حل مسئله است. به‌ویژه فرزندانی که به دلیل ارتباط با جنس مخالف با پدر و مادر درگیر هستند.»

وی در مورد اقدامات پس از تماس مراجعه‌کنندگان نیز می‌گوید: «اقدامات پس از تماس ما بستگی به جنس و مشکل مراجعه‌کننده دارد. طبیعتاً اگر مشکل، مشکلی حاد و مزمن، مانند اقدام به خودکشی، فکر خودکشی یا کودکی در معرض آسیب باشد، تیم سیار ما باسرعت و فوری به نشانی محل حادثه مراجعه نموده و اقدامات اولیه را انجام می‌دهد و پس از مصاحبه بالینی  تشخیص، به مراکز مداخله ارجاع داده می‌شود. سپس اقدامات تخصصی مددکاری و روانشناسی و حتی قضایی را در مورد آن‌ها انجام می‌دهیم. اما اگر موضوع مشکلات خانوادگی باشد و مسئله حادی را شامل نشود، آن‌ها را نوبت‌بندی کرده  و از مراجعه‌کنندگان برای شرکت در جلسات مشاوره به نوبت دعوت می‌کنیم.»

نظری مرکز مشاوره رایگان در بهزیستی را از دیگر خدماتشان عنوان می‌کند: «وجه تمایز ما نسبت به دیگر مراکز مشاوره این است که ما خودرو سیار داریم، هزینه‌ای بابت مشاوره نمی‌گیریم و می‌توانیم در اسرع‌وقت در دسترس باشیم. گروه‌های هدفی که برای مشاوره قابل پذیرش هستند و می‌توانند در این مورد مراجعه کنند، شامل زنان و دختران در معرض آسیب یا آسیب‌دیده، کودکانی که از نظر روحی، جسمی، عاطفی و روانی و مسامحه و غفلت مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند و بد سرپرست هستند، همسرآزاری‌ها، دختران و پسران فراری‌شده از منزل، افرادی که اقدام به خودکشی کرده‌اند یا قصد خودکشی دارند و همچنین شامل افرادی می‌شود که دچار اختلال هویت جنسی هستند.»

- مشاوره روان‌شناسی در اورژانس اجتماعی نی‌ریز رایگان است


وی می‌گوید: «ما همچنین اقداماتی در زمینه مددکاری و روانشناسی انجام می‌دهیم؛ هر کسی که به ما مراجعه می‌کند، ما یک سری مصاحبه‌های تخصصی مددکاری و روانشناسی و ارزیابی‌های بالینی را در مورد وی انجام می‌دهیم. سپس جلسات مشاوره را تنظیم می‌کنیم و اگر نیاز باشد، این افراد  را به مراکز درمانی مانند کمپ‌ها و بیمارستان‌های اعصاب  و روان ارجاع می‌دهیم. ما حتی در مورد یک سری پرونده‌ها که نیاز به اخذ احکام قضایی دارند، از طریق واحد مددکاری، موارد لازم را انجام می‌دهیم.»

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها