تعداد بازدید: ۳۸
کد خبر: ۲۱۰۸۷
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۰ - 2024 24 August
مشکان به عنوان شهر گلیم، ثبت ملی می‌شود.
author
روزنامه نگار: عابد نعمتی

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نی‌ریز با بیان این که پیش از این گلیم مشکان با توجه به منحصر به فرد بودن نقش آن ثبت ملی شده است، اظهار داشت: «در تلاشیم تا شهر مشکان را با توجه به تعدد نقش و کارگاه‌ها و بافندگان قدیمی زیادی که دارد، به عنوان شهر ملی گلیم معرفی کنیم. برای این کار پرونده آن تکمیل و به تهران فرستاده شده است.»
حمیدرضا هادی افزود: «فیروزآباد شهر جهانی بافته‌های داری است که شامل قالی، قالیچه، گلیم، گلیم فرش، تابلو فرش و... می‌شود. برخی شهر‌ها که یک سری صنایع دستی خاص در آن رونق زیادی داشته و تنوع و تعدد کارگاه دارد، ثبت ملی می‌شود.»

وی عنوان داشت: «در مشکان، بیش از ۵۰ تا ۶۰ نفر در خانه‌ها کارگاه دارند و کار می‌کنند. این‌ها کسانی هستند که برایشان کارت شناسایی صادر کرده‌ایم و به شکل حرفه‌ای کار می‌کنند. امرار معاش خیلی از افراد قدیمی نیز از همین راه است.»

هادی گفت: «زهرا نظری یکی از بافندگان مشکان است که نشان ملی را در بافت گلیم دریافت کرده است. نشان ملی به این صورت است که داوران و اساتید حرفه‌ای و زبده کشوری دو سال یک بار بر پایه معیار‌هایی از جمله این که مواد اولیه آن لطمه به طبیعت و محیط زیست نزند و به طبیعت برگردد، کاربردی باشد، قابلیت تولید انبوه داشته باشد و قیمت آن خیلی بالا نباشد، داوری می‌کنند.»

رئیس میراث فرهنگی افزود: «ما برای اشاعه و توسعه هنر گلیم‌بافی با خانم نظری قراردادی بسته‌ایم و به ۱۵ نفر آموزش رایگان می‌دهیم.»

نوشتنی است پیش از این، گلیم شیرکی پیچ سیرجان و روستای دارستان به عنوان دهکده جهانی گلیم در سازمان علمی، فرهنگی سازمان ملل، یونسکو ثبت جهانی شده است که هم از نظر نقش و هم از نظر دیگر ویژگی‌ها مثل نوع بافت، با گلیم مشکان تفاوت دارد.

مشکان نامزد شهر ملی گلیم

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها