تعداد بازدید: ۱۵
کد خبر: ۲۱۰۵۹
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۰ - 2024 24 August
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان استهبان از آغاز برداشت انجیر از نظام میراثی مهم جهانی انجیرستان دیم شهرستان استهبان خبرداد و گفت: برداشت انجیر در شهرستان استهبان از نیمه دوم اَمرداد آغاز می‌شود و تا اوایل مهر ماه ادامه دارد.
نویسنده : روابط عمومی جهاد کشاورزی استهبان

مهدی اعیان‌منش بیان داشت: شهرستان استهبان با دارا بودن حدود ۲۶ هزار هکتار باغ انجیر، مقام نخست از نظر میزان سطح زیر کشت انجیر دیم را در جهان به خود اختصاص داده است. از این میزان، ۲۲۵۰۰ هکتار بارور و ۳۴۵۰ هکتار غیر بارور است و پیش بینی می‌شود از این سطح حدود ۱۸ هزار تن محصول برداشت و روانه بازار شود.   

وی گفت: حدود ۷۵ درصد از انجیر خشک این شهرستان به کشور‌های چین، هنگ‌کنک، ویتنام، هند، مالزی، تاجیکستان و کشور‌های حوزه خلیج فارس صادر و مابقی در داخل کشور مصرف می‌شود. انجیر استهبان یکی از شش محصول ثبت شده در نظام میراثی کشاورزی با اهمیت جهانی در ایران است که این امر باعث شناخت بیشتر این محصول در جهان شده است.

این مقام مسئول بیان داشت: در سال گذشته حدود ۱۹ هزار تن انجیر خشک به ارزش ۵۶ میلیون دلار صادر شده که نسبت به سال قبل ۱۷.۶ درصد رشد وزنی و ۲۱ درصد رشد ارزشی داشته است. همچنین در سه ماهه اول سال ۱۴۰۳، میزان ۱۴۱۹ تن انجیر به ارزش ۴ میلیون دلار با رشد ۲.۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل صادر شده است.

اعیان منش افزود: در سال جاری وزش باد در زمان گرده افشانی، افزایش دما، تداوم گرما و تنش دمایی پس از تشکیل میوه، موجب کاهش قابل ملاحظه محصول شده که بخشی از آن با توصیه‌های کارشناسی قابل کنترل است. توصیه‌های حفظ درخت در شرایط خشکسالی شامل: اجرای مالچ سنگی، سایبان، هرس اصولی، آبیاری کمکی به موقع باغها، سفید کردن تنه درختان وکاهش میزان بردهی است.

مدیر جهاد کشاورزی استهبان عنوان کرد: در شهرستان استهبان دو زنجیره ارزش تولید، چهار واحد فرآوری و ۱۳ واحد بسته‌بندی انجیر به صورت کارگاهی و کارخانه‌ای وجود دارد که ظرفیت مناسبی برای سرمایه‌گذاری در زمینه انجیر فراهم می‌کند.


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها