تعداد بازدید: ۱۱۳
کد خبر: ۲۰۹۴۳
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۸ - 2024 16 August
بازدید نی‌تاک از خانه قصه‌های مجید
اصفهان یکی از شهرهای گردشگری ایران به شمار می‌رود با آثار تاریخی فراوانی که شمردن آنها دشوار است اما در کنار مکان‌های فاخری همچون سی‌وسه پل، پل خواجو، منارجنبان، میدان نقش جهان و ... یک اثر وجود دارد که برای دهه‌های پنجاه و شصت کاملاً نوستالژی است، و آن خانه قصه‌های مجید است.
author
روزنامه نگار: محمد جلالی

سریال پربیننده‌ای که روایت آن را کارگردان محبوب و محجوب سینمای ایران زنده‌یاد کیومرث پوراحمد با الهام از رمان بی‌نظیر هوشنگ مرادی کرمانی آن در قاب جادو به تصویر کشید و لحظات بی‌نظیری را روایت کرد.

خانه مجید حالا در کنار آپارتمان‌ها و خانه‌های نوسازی شده تک و تنها در محدوده خیابان احمدآباد اصفهان خودنمایی می‌کند.

کمتر پیش می‌آید که وارد این خانه شد و کودکی و نوجوانی خود را به یاد نیاورید.

«قصه‌های مجید» ظهر جمعه از شبکه یک سیما و برنامه‌ی کودک و نوجوان به نمایش در می‌آمد و ما مشتاقانه از تلویزیون‌های سیاه و سفید 14 اینج لحظه به لحظه آن را دنبال می‌کردیم.

مالک این خانه به راحتی می‌توانست آن را همچون همسایه دیوار به دیوارش تبدیل به خانه‌ای نو ساز یا آپارتمان کند اما بوی و احساس خانه مجید، بی‌بی و فضای عارفانه‌اش مانع از این کار شد...

این‌ها را گفتیم تا بدانیم بسیاری از این لوکیشن‌های سینمایی و سریال‌ها  بالقوه می‌توانند خاطرات روزهای خوب و تکرار نشدنی را برای طرفداران سینما و تلویزیون رقم بزنند.

در همین تهران  شهرک سینمایی غزالی در غرب پایتخت در سال ۱۳۵۸ به همت علی حاتمی ساخته شد. بخش اصلی دکور‌ خیابان‌ها و ساختمان‌های این شهرک مربوط به دوره رضاشاه و اوایل دوره محمدرضا شاه است که برای ساخت فیلم‌ها و سریال‌هایی با محوریت تهران قدیم، از آن‌ها استفاده می‌شود. با وجودی که شهرک غزالی به «شهرک سینمایی و تلویزیونی ایران» تغییر نام داده است، هنوز بسیاری از مردم آن را با نام شهرک غزالی می‌شناسند. این شهرک یکی از مهم‌ترین مکانهای دیدنی تهران است که با قدم‌زدن در آن گویی به زمان‌های مختلف تاریخ سفر می‌کنید.

زنده‌یاد علی حاتمی با حساسیت خشت خشت آن را بنا نهاد تا هم هزاران دستانِ فاخر ساخته شود و هم مکانی  از تهران قدیم را به زیبایی به نمایش بگذارد.

مکان‌های سریال‌های پرطرفدار ایرانی کم نیستند از خانه «پدر سالار» گرفته تا «خانه سبز» از لوکیشن «خانم به دوش» تا دیگر لوکیشن‌ها می‌تواند محلی باشند تا در کنار فروش فیلم و سریال درآمدی مضاعف کسب کنند.

به ترکیه کشور کنار خودمان نگاه کنید هر سریالی که پخش کرده لوکیشن‌اش محلی شده برای بازدید گردشگران.

توریست‌های بسیاری از سراسر جهان به ترکیه می‌روند و در محل بازسازی قلعه‌های دوران عثمانی و بیزانس گردش می‌کنند، با بازیگرانی با لباس‌های سنتی عثمانی عکس می‌گیرند و نمایش‌های بدلکاری اسب را تماشا می‌کنند. لوکیشن سریال‌های تاریخی و درام ترکی اکنون محل رونق گردشگری آن کشور شده است.

طبق گفته یک شرکت تحقیقاتی، بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳، تقاضای جهانی برای سریال‌های ترکی ۱۸۴ درصد افزایش یافته است و موجب مشهور شدن ترکیه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان برنامه‌های تلویزیونی در سراسر جهان شده است.

شهرهای معروف دنیا نیز از این قاعده مستثنی نیستند و شاید بد نباشد ما هم برای رسیدن به این جایگاه قدمی برداریم.

الزاماً برای حفظ لوکیشن‌ها نیاز نیست تا یک اثر فاخر تاریخی مثل هزاردستان  حفظ گردد، لوکیشن یک سریال یا فیلم سینمایی پر مخاطب نیز می‌تواند خود مکانی باشد برای ثبت خاطراتی بی‌‌نظیر.

***

برگردیم به خانه قصه‌های مجید که حالا به اقامتگاهی بوم‌گردی «خانه قصه‌های مجید» تبدیل شده.

تصاویر سکانس‌های این سریال بر در و دیوار آن  بسیار جذاب است و حفظ بافت خانه با همان ویژگی دهه 50 و 60، استفاده از نمادهایی مثل دوچرخه مجید که در اکثر سکانس‌ها خودنمایی می‌کرد، حوض شش ضلعی، حیاط خشتی، جوغن کله جوش، ستون‌های چوبی، گلدان‌های شمعدانی و... همه و همه سبب شده تا این مکان خاطره انگیز محلی برای عشق بازی و تداعی خاطرات آن دهه شود.
نکته جالب آنکه هر کسی وارد این خانه می‌شد بغضی در گلو دارد انگار مو به مو و فریم به فریم آن سریال و شخصیت‌هایش جلوی چشماش رژه می‌رود.

جا دارد در اینجا یاد و خاطره کیومرث پوراحمد، مادر دوست‌داشتنی‌اش زنده‌یاد پروین دخت یزدان، مهدی باقربیگی، جهانبخش سلطانی، مرتضی حسینی، و دیگر بازیگران این سریال را گرامی بداریم...

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها