تعداد بازدید: ۸۵
کد خبر: ۲۰۹۱۱
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۰ - 2024 10 August
فعالیت عجیب یک کارگاه سنگ‌شکن در دل روستای جعفری شهرک وزیره بخش قطرویه، اعتراض ساکنان آنجا را در پی داشته است.
author
روزنامه نگار: عابد نعمتی

به گفته اهالی و مالکان این روستا، کارگاه تولید بلوک قدیمی به یکباره تبدیل به سنگ‌شکن شده و با حجم تولید بالا، منطقه را به شدت آلوده و تخریب کرده است.

آن‌ها می‌گویند این کارگاه مجوز ندارد و با وجود اعتراض اهالی و حضور آن‌ها در فرمانداری و دادگستری، حداقل یک سال است که به همین شکل فعالیت و روزانه ده‌ها کامیون بارگیری و به گل‌گهر ارسال می‌کند.
در همین رابطه با فرماندار نی‌ریز تماس گرفتیم.  

یعقوب خسروانی با بیان این که در این زمینه حق با مردم است، اظهار داشت: «من در این مورد پیگیری و قبلاً طی بازدید میدانی آن را تعطیل کردم. دادگستری جلسه‌ای تحت عنوان حمایت از سرمایه‌گذار و رفع موانع تولید گرفته و به آن مجوز ادامه کار داده بود. اما دوباره در حال پیگیری هستیم و باید تعطیل شود. قرار شده اداراتی مثل صمت و امور اراضی مدارکی بیاورند و پیگیر مسئله شویم.»

وی افزود: «فعالیت این کارگاه کلاً تخلف است. زمین را به شکل غیرقانونی کار کرده و بدون مجوز کار را راه انداخته‌اند.»

دادستان عمومی و انقلاب، اما گفت که پرونده این سنگ‌شکن در دست بررسی است و نتیجه آن پس از بررسی استعلام‌ها اعلام می‌شود.

قدم‌زن رئیس اداره صمت نی‌ریز هم عنوان داشت: «پرونده از طریق منابع طبیعی و امور اراضی پیگیری می‌شود و در دادگستری است. آنجا ما فقط برای یک بلوک‌زنی پروانه کسب دادیم و معدنش هم جای دیگری است. صاحب این کارگاه در تدارک است که آن را انتقال دهد. ما به او اخطار داده‌ایم و به دنبال زمین است. کارهایش انجام شده که به نتیجه برسد.»
وی افزود: «در مکان فعلی کارگاه تا به امروز هیچ استعلامی صادر نکرده‌ایم. صاحب آن پروانه بهره‌برداری معدن در شهرک وزیره و جواز تأسیس سنگ‌شکن دارد؛ منتها استعلام‌های زمینی که قرار است نزدیک معدنش در مسیر چشمه عاشق استقرار پیدا کند، هنوز در بخش امور آب کامل نشده که اگر بشود، توسط امور اراضی به او تحویل می‌شود.»

وطن‌دوست رئیس جدید منابع طبیعی، اما گفت که اطلاعاتش در مورد این موضوع و منطقه، به‌ویژه معدن مورد بهره‌برداری قرار گرفته کامل نشده و پیگیر موضوع است که به محض اطلاع، اعلام نظر می‌کند.

صفایی رئیس محیط زیست هم تنها به این نکته بسنده کرد: «در مورد احتمال ایجاد آلودگی توسط واحد تولید شن و ماسه درشهرک وزیره، به طور کلی واحد‌های صنعتی مذکور از دسته واحد‌های بالقوه آلاینده هستند. یعنی این واحد‌ها در صورت عدم بکارگیری تجهیزات و تدابیر پیش‌گیرنده نظیر استفاده نکردن از جاذب خشک و‌تر و همچنین عدم فعالیت در فضای مسقف و محصور، فعالیتشان منجر به انتشار ذرات گرد و خاک و آلودگی محیط‌زیست می‌شود که در این صورت، اداره محیط زیست با واحد صنعتی یاد شده برخورد قانونی خواهد کرد.»

مختار فداکار، رئیس شورای شهرک وزیره نیز به ما گفت: «روزانه حدود ۱۵۰ ماشین ۱۵ تنی از معدن بارگیری، به این کارگاه منتقل و بیشتر تولید آن هم دپو می‌شود. متأسفانه این کارگاه زمین‌های اطراف را تخریب کرده و اهالی روستا معترض هستند. اما مسئولان به حرف اهالی توجه نمی‌کنند و اعتراضشان به جایی نمی‌رسد.»

حسن دلاور رئیس امور اراضی جهاد کشاورزی نی‌ریز هم عنوان داشت: «در خصوص احداث کارگاه غیر مجاز شن و ماسه توسط در منطقه وزیره،  اداره امور اراضی مدیریت جهاد کشاورزی به محض اعلام اداره منابع طبیعی شهرستان مبنی بر ارائه سند با کاربری کشاورزی از سوی افراد خاطی، در پرونده ورود و پس از استعلام لازم از مدیریت امور اراضی استان جهت تطابق  جانمایی کروکی و تشخیص اراضی واگذاری در موقعیت مورد دعوی مراتب محرز شد؛ لذا ضمن اعلام به اداره منابع طبیعی، اعلام جرم تغییر کاربری غیر مجاز از نوع ایجاد کارگاه شن و ماسه و تخلیه مصالح علیه مالک. مطرح گردید و هم اکنون در شعبه ۱۰۲ کیفری نی‌ریز تحت رسیدگی است.»

صاحب این واحد تولیدی، اما معتقد است کارش قانونی بوده و ضمن تملک زمین‌های اطراف و خریداری سهم آب، همه مجوز‌های لازم را گرفته است.  
او با بیان این که در هر صورت به قانون احترام می‌گذارد و از آن تمکین می‌کند، عنوان داشت: «اگر قانون بگوید تعطیل کن، من تابع دستور قانون هستم.»

وی افزود: «نزدیک به ۲۹ سال است در این منطقه بلوک‌زنی و نزدیک به ۱۰ سال است سنگ‌شکن داریم. مجوز معدن و آب و برق صنعتی داریم. ما خودمان در صدد جا‌به‌جایی هستیم که امیدوارم زودتر انجام شود.»

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها