تعداد بازدید: ۱۶۰
کد خبر: ۲۰۸۹۱
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۰ - 2024 10 August
گفتگو با اولین مؤسس باشگاه والیبال در نی‌ریز:
آن زمان که به ورزش روی آورده بود، تعداد کمی از دختران والیبال بازی می‌کردند به حدی که تعدادشان به اندازه انگشتان دست هم نبود.
author
روزنامه نگار: محمدصادق رجبی

خانواده‌ها رفتن دختران به استادیوم ورزشی را خوشایند نمی‌دانستند، اما او به خاطر علاقه‌ای که به والیبال داشت با حمایت خانواده به صورت حرفه‌ای به این رشته پرداخت.

طاهره متولی دارای لیسانس روانشناسی و فوق‌لیسانس تربیت‌بدنی و اکنون خانه‌دار است. او  با پشتکاری که داشت اولین باشگاه رسمی والیبال در نی‌ریز را تأسیس کرد و در حال حاضر مربی درجه ۲ والیبال است.

-از چه سالی ورزش را شروع کردید؟

از سال ۷۲-۷۳ ورزش را شروع کردم و به ورزش علاقه شدید داشتم. هیچ وقت جمله معلم ورزشم خانم راهنمایی را فراموش نمی‌کنم که به من گفت: «چه پنجه‌های قوی داری و برای پاسوری عالی هستی». همین جمله من را به سمت والیبال و پاسوری کشاند.

- مربی‌های شما چه کسانی بودند؟

مربی من خانم زهره فیض‌آبادی بود که برای ما خیلی زحمت کشید و وقت گذاشت. امیدوارم هرجا هستند سالم و تندرست و شاد باشند.

- همدوره‌ای‌های شما چه کسانی بودند؟

افراد زیادی با من والیبال بازی می‌کردند، ولی آن‌هایی که ماندند و در این رشته هنوز مربیگری هم می‌کنند خانم‌ها نجمه سرجهانی و امینه خداپناه هستند که از مربیان مطرح شهر به شمار می‌روند.

- امکانات ورزشی آن زمان چگونه بود؟

جز انگیزه و علاقه و یک مربی خوب امکانات دیگری نبود. در گرما و سرما و برف و باران پیاده به سالن می‌رفتیم و برمی‌گشتیم. مثل الان توپ‌های خوب و با کیفیت نداشتیم. دو یا سه توپ در حدی که بتوانیم بازی کنیم. زمانی که زنده‌یاد فیض‌آبادی رئیس اداره ورزش و جوانان بودند هیچ هزینه‌ای بابت اجاره سالن از ما نمی‌گرفتند و موقع اعزام تیم به مسابقات استانی وسیله رایگان در اختیارمان می‌گذاشتند که فکر می‌کنم پوئن خیلی خوبی بود.

- چه مقام‌هایی به دست آورده اید؟

در دورانی که بازیکن بودم تیم‌ها خیلی کم بودند. در مسابقات والیبال آموزشگاه‌ها معمولاً اول و دوم می‌شدیم. در استان مقامی کسب نکردیم، ولی از سال ۹۰ که مربیگری را شروع کردم تیم‌هایم در رده‌های نونهال، نوجوان و بزرگسال همیشه اول تا سوم شهرستان بوده‌اند. همچنین در مسابقات استانی نونهالان، زیر۲۰سال و لیگ دسته دو استان تیم‌داری کرده‌ام.

- چه شد به فکر باشگاه‌داری افتادید؟

قبل از تأسیس باشگاه مربیگری می‌کردم، ولی برای قانونی بودن فعالیت‌هایم در زمینه والیبال و همچنین تبلیغ و تشویق بیشتر بچه‌ها در تمام رده‌های سنی به والیبال، تصمیم به تأسیس باشگاه گرفتم که اولین باشگاه رسمی والیبال را به نام تکنیک برتر راه‌اندازی کردم.  

- به نظر شما پتانسیل جوانان نی‌ریز در ورزش و خصوصاً والیبال چگونه است؟

چون والیبال یک ورزش گروهی و همه پسند است پتانسیل بالایی بین جوانان دارد که نمونه بارز آن مسابقات والیبال شهرستانی آقایان بود که با حضور چشمگیر تماشاچیان برگزار شد.

- اگر رئیس اداره ورزش و جوانان بودید، برای بهبود ورزش شهر چه می‌کردید؟

سعی می‌کردم سالن‌های ورزشی هر رشته را برای خودش با تجهیزات ورزشی مجهز کنم تا ورزشکاران و مربیان در زمینه کمبود تجهیزات ورزشی دغدغه نداشته باشند. همچنین در رسانه‌ها برای تشویق جوانان به ورزش تبلیغات بیشتری انجام می‌دادم. به علاوه نبود وسیله ایاب و ذهاب جهت اعزام تیم‌ها به مسابقات استانی و برون شهری را که مشکل اساسی ورزشکاران و مربیان است برطرف می‌کردم.

- آیا منافاتی بین ورزش حرفه‌ای و کار خانه‌داری وجوددارد؟

خیر هیچ منافاتی بین ورزش و کار در خانه وجود ندارد. با اینکه مشغله زیادی دارم، ولی ورزش خودش باعث نظم و برنامه‌ریزی می‌شود.

- چند فرزند دارید؟ آیا آن‌ها هم اهل ورزش هستند؟

دوتا پسر دارم که خیلی دوست داشتم والیبالیست شوند، ولی نشدند. با اینکه بازی می‌کنند، اما بیشتر علاقه‌مند به بدنسازی و فوتبال هستند و به صورت حرفه‌ای آن را دنبال می‌کنند. البته همسرم والیبال بازی می‌کند.

- در چه ورزش‌های دیگری فعالیت داشته‌اید؟

در رشته‌های طناب‌زنی، تنیس روی میز، بدمنیتون و بسکتبال فعالیت داشته‌ام و توانسته‌ام مدرک مربیگری این رشته‌ها را نیز دریافت کنم.

-برای یک والیبالیست خوب شدن چه ملاک‌هایی لازم است؟

یک والیبالیست خوب اول باید علاقه، انگیزه، پشتکار و استعداد داشته باشد. استعداد به تنهایی کافی نیست تا زمانی که علاقه و انگیزه نباشد.  
توصیه شما به بانوان علاقه‌مند به والیبال چیست؟

با بسیاری  از خانم‌ها که هم صحبت می‌شوم می‌گویند والیبال را  دوست دارند، ولی وقت ندارند که به این ورزش بپردازند.

با برنامه‌ریزی می‌شود این فرصت را به وجود آورد. از آنجایی که والیبال ورزشی است که در هر برنامه تفریحی و دوستانه یا خانوادگی می‌توان  آن را انجام داد و از آن لذت برد و از طرف دیگر باعث کاهش استرس، تعامل اجتماعی و اعتماد نفس و هیجان می‌شود  از بانوان تقاضا دارم  حتماً وقتی را برای این ورزش در نظر بگیرند.

- خاطره‌ای برایمان بگویید.

لحظه به لحظه والیبال برایم خاطره و شیرین است. در این راه بالاخره سختی‌هایی هم وجود داشته که همان‌ها هم شیرین است. مخصوصاً در حال حاضر که با دختر‌های نونهال و نوجوان کار می‌کنم لذت بیشتری از این رشته می‌برم و بهترین دوران زندگی من است.

جمله معلم ورزش من را والیبالیست کرد

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها