تعداد بازدید: ۷۶
کد خبر: ۲۰۹۰۹
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۰ - 2024 10 August
دانستنیهای خودرو
بخش مکانیک خودرو هنرستان فنی شهید باهنر نی‌ریز

دکمه A/C برای روشن کردن تهویه مطبوع ماشین است. این دکمه کمپرسور کولر خودرو را برای خنک کردن هوا و یا جذب رطوبت کابین خودرو فعال می‌کند.

معنی A/C همان Air Conditioning یا تهویه هوا است. این کار با خارج کردن گرما از فضا و کاهش دمای آن انجام می‌شود. وقتی دکمه A/C را فشار می‌دهید، فن تهویه مطبوع شروع به کار می‌کند و هوا را از طریق کویل‌های خنک کننده عبور می‌دهد.

کویل‌های خنک کننده با استفاده از یک فرآیند به نام تبرید، گرمای هوا را جذب می‌کنند و سپس هوا به داخل اتاقک کابین بازگردانده می‌شود.

سیستم تهویه مطبوع ماشین با خنک کردن هوای تهویه شده با گاز مبرد (به انگلیسی: Refrigerant) کار می‌کند که در داخل خودرو گردش پیدا می‌کند تا خنک شود و در عین حال به فیلتر کردن گرده‌ها، آلاینده‌ها و باکتری‌ها نیز کمک می‌کند.

سیستم کنترل هوا در خودرو به شما اجازه می‌دهد تا با استفاده از سنسور‌های اضافی و یک کامپیوتر، دمای کابین را تنظیم کنید تا امکان مدیریت دقیق‌تری بر دمای کابین فراهم شود.

کاربرد دکمه A/C در زمستان

دکمه A/C در زمستان نیز قابل استفاده است. دکمه A/C به حذف رطوبت اضافی کمک می‌کند و جلو بخار گرفتن شیشه‌های ماشین را می‌گیرد.

هنگامی که دکمه A/C را با هوای گرم یا همان بخاری ماشین استفاده می‌کنید، هوا از کمپرسور و از روی هسته بخاری عبور می‌کند که منجر به هوای خشک و گرم می‌شود. با فشردن این دکمه سیستم تهویه مطبوع فعال می‌شود و هوا را چه سرد و چه گرم از طریق کمپرسور ماشین وارد می‌کند که رطوبت اضافی را از بین می‌برد و هوای خشک را به داخل اتاق ماشین شما می‌رساند و در نتیجه رطوبت کمتری ایجاد می‌کند.

نکات مهم درباره سیستم تهویه مطبوع خودرو

- این تصور غلط وجود دارد که کارکردن سیستم تهویه مطبوع در حالت چرخش مجدد باعث تخلیه اکسیژن تازه داخل اتاق خودرو می‌شود و سرنشینان را خواب آلود و بی حال می‌کند. این موضوع درست نیست. حتی اگر حالت تهویه مطبوع ماشین شما روی هوای تازه تنظیم نشده باشد، ماشین دائم هوای تازه را در مقادیر کم دریافت می‌کند.

- چیزی که هنگام استفاده از حالت هوای تازه باید به آن توجه داشته باشید این است که هر بوی بیرونی دقیقاً از طریق سیستم تهویه مطبوع شما مکیده و به داخل اتاق ماشین دمیده می‌شود. این بدان معنی است که دود اگزوز و بو‌های سایر وسایل نقلیه و ... بسیار قوی‌تر از حالت چرخش دوباره به داخل اتاق خودرو می‌آید. حالت چرخش دوباره، ماشین شما را در برابر این بو‌ها مصون نمی‌کند، اما شدت آن را کاهش می‌دهد.

- همه خودرو‌ها دکمه چرخش مجدد ندارند. بسیاری از وسایل نقلیه مدرن مجهز به فناوری هستند که به طور به طور خودکار چرخش مجدد را روشن یا خاموش می‌کند.  

- گاز کولر را در ماشین خود بالا نگه دارید. خودرویی که نشتی دارد یا گاز کولر آن کم است، اتاق خودرو را به خوبی خنک نمی‌کند. سیستم تهویه مطبوع خود را با سرویس دهی منظم در فرم مناسب نگه دارید.

- پنجره‌های ماشین خود را در تابستان کمی پایین نگه دارید تا به فرار گرمای محبوس در اتاق خودرو کمک کنید.  

- یک پنکه کوچک بخرید. این فن‌ها یا همان پنکه‌ها برای حذف هوای گرم از داخل ماشین شما و وارد کردن هوای تازه و خنک‌تر عالی هستند. پنکه‌ها به هیچ وجه ماشین شما را خنک نگه نمی‌دارند، اما به کاهش مدت زمان لازم برای کاهش دما کمک می‌کنند.

- هنگامی که خودرو را پارک کرده اید و یا از آن استفاده نمی‌کنید، از یک سایبان آفتابگیر شیشه جلو استفاده کنید. وجود یکی از این‌ها در شیشه‌های جلو می‌تواند دمای داخلی خودرو را به شدت کاهش دهد و در عین حال اشعه‌های مضر آفتاب را نیز مسدود کند.

- اطمینان حاصل کنید که کولر ماشین خود را در حالت هوای تازه در اولین راه‌اندازی قرار می‌دهید. سپس به آخرین درجه هوای سرد تغییر دهید تا زمان خنک شدن خودرو را کاهش دهید.

- در صورت امکان خودرو را در مکان‌های سایه پارک کنید.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها