تعداد بازدید: ۱۲۷
کد خبر: ۲۰۹۲۰
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۵:۲۰ - 2024 11 August
به گفته رئیس بانک مسکن نی‌ریز، وام جدید ۸۰۰ میلیونی مسکن ملی، دو و نیم میلیارد تومان سود دارد.

رحیم حیائی با بیان این که این وام فعلاً در حد مصوبه ستاد ملی مسکن است و هنوز چیزی به بانک‌ها ابلاغ نشده، گفت: «وام مسکن ملی نی‌ریز هنوز پرداخت نشده و اگر تا زمان پرداخت ابلاغ شود، این مبلغ جایگزین مبلغ ۵۵۰ میلیون تومانی می‌شود. هر چند در هر صورت می‌توانند بعداً به صورت متمم آن را دریافت کنند. یعنی الان ۵۵۰ میلیون تومان قرارداد ببندند و زمانی که مصوب و به بانک‌ها ابلاغ شد، به صورت متمم تفاوت آن را بگیرند.»
وی با بیان این که مدت قسط بندی در اختیار خود مشتری است، افزود: «نرخ این وام ۱۸ درصد است و، چون مدت قسط بندی آن زیاد و ۱۷ ساله است، طبیعتاً سودش زیاد می‌شود. اما اگر به جای ۱۷ ساله ۵ ساله ببندند، نرخش از وام‌های خودمان هم کمتر می‌شود. چون وام‌های ما ۲۳ درصد است و این وام ۱۸ درصد.»

رئیس بانک مسکن نی‌ریز گفت: «وام مسکن ملی مجموعاً ۲۰ ساله است؛ یعنی مدت زمانی که پیمانکار دارد می‌سازد و مدت زمانی که مشتری می‌خواهد قسط‌بندی کند، جمعاً ۲۰ سال می‌شود. مبلغ اقساط آن در دو سال اول ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است؛ اما از سال سوم به بعد، مبلغ قسط بستگی به سود دوران مشارکت (مدت زمان ساخت خانه) دارد که در حالت عادی برای وام ۵۵۰ میلیون تومانی حدود ماهیانه ۱۳ تا ۱۴ میلیون تومان است. هرچه دیرتر ساخته شود، چون مدت بیشتری پول دست پیمانکار است، سود دوران مشارکت بیشتر و در نتیجه مبلغ قسط مشتری هم بیشتر می‌شود. تعاونی مسکن مهر داریم که ۱۵ سال است ساخت آن را کامل نکرده‌اند و طبیعتاً سود دوران مشارکت آن خیلی زیاد می‌شود.»

حیائی عنوان داشت: «بازپرداخت ۱۷ ساله اصل و سود وام ۵۵۰ میلیون تومانی مسکن ملی، بیش از دو و نیم میلیارد تومان می‌شود. وام ۸۰۰ میلیون تومانی هم اگر ابلاغ شود، حدود سه میلیارد و سیصد میلیون تومان بازپرداخت دارد و مبلغ اقساط آن هم ماهیانه حدود ۱۷ و نیم میلیون تومان است.» 

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها