تعداد بازدید: ۳۸
کد خبر: ۲۰۹۱۰
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۰ - 2024 10 August
درسهای اخلاقی
پای درس علامه آیت‌الله عبداله جوادی آملی

/  رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: دشمن یکدیگر نشوید وحسد و کینه نورزید و از یکدیگر روی نگردانید.‌ای بندگان خدا! با هم برادر باشید. جایز نیست برای مسلمان بیش از سه شب با برادر دینی خود قهر باشد.

/  امیر مؤمنان سلام ا... علیه فرمودند: خیری در دنیا نیست، مگر برای دو کس: آن که هر روز بر احسان خود می‌افزاید و کسی که گناهانش را با توبه جبران می‌کند.

/  وقتی انسان در نماز قلب را مهار می‌کند که چشم و گوش را در بیرون مهار کرده باشد. اگر در بیرون نماز، چشم و گوشش را حفظ کرد، در نماز دشمن درونی هجوم نمی‌آورد. مهم آن است که انسان در بیرون نماز خود را حفظ کند.

/  یک وقت است آن چیزی که آدم می‌خواهد آن به هیچ وجه مصلحت نیست، خدا آن را نمی‌دهد، یقیناً مثل آن یا بهتر از آن را می‌دهد...

/  امیر مؤمنان سلام الله علیه فرمودند:
هرگاه در امری که برایت پیش آمده نیازمند مشورت بودی ابتدا با جوانان مشورت کن؛ زیرا آنان تیزهوش‌ترند و سریع‌تر حدس می‌زنند. سپس آن را به اندیشه پیران و بزرگان واگذار تا فرجام آن را شناسایی و انتخاب نیکو کنند؛ زیرا تجربه آنان بیشتر است.

/  (فقر طبیعی) مانند فقر ناتوانان، سالمندان و بیماران در همه جوامع وجود دارد؛ امّا اینکه کسی گرفتار نان شبش باشد حاکی از فقر اقتصادی  است که بانک‌های ربوی در ایجاد آن سهم عمده دارند. از این رو باید برنامه‌ریزی بانک‌ها در جهت به کارگیری پول در مسیر (تولید) باشد.

/ افرادی دارای نظرات گوناگونند، و ملحدانه می‌اندیشند؛ انسان باید در مقام احتجاج (استدلال آوردن) حرف‌های این‌ها را بشنود، تحمل بکند، این‌ها را از صحنه مسابقه طرد نکند، تضارب آراء نسبت به این‌ها حق است، سئوال‌های این‌ها را گوش بدهد، در محاورات فرهنگی این‌ها را بپذیرد، اشکالاتشان را، نقدهایشان را؛ اینگونه از پلورالیسم (چندباوری) حق است، منعی هم ندارد، چه اینکه دین این کار‌ها را هم کرده است.

/ در جریان وحدت، ذات اقدس اله به همه ما اعلام کرد؛ فرمود: اختلاف نکنید، تنازع نکنید؛ زیرا اختلاف و تنازع مایه فَشل و ضعف و وهن شما می‌شود و ملّتی که ضعیف و موهون شد، حیثیت او و شکوه و شوکت او از بین می‌رود. فرمود: اختلاف نکنید؛ (لا تنازعوا)، نزاع نکنید؛ (فتفشلوا)، لازمه تلخ نزاع، فَشل و ضعف است. وقتی ضعیف شدید، (تذهب ریحکم). ریح یعنی همان شکوه، شوکت؛ این ریح همان روح الهی است. اینکه می‌تواند روح و ریحان بشود، این شکوه، این شوکت؛ این از دست می‌رود. وقتی شکوه از بین رفت، شوکت از دست رفت، انسان مسلوب الحیثیه شد؛ بیگانه می‌ریزد.  

پس تلاش و کوشش شیطان این است که یک جامعه را مسلوب الحیثیه بکند، و ذات اقدس اله در جریان وحدت می‌فرماید: این وحدت شما را با روح و ریحان می‌کند، با شوکت و شکوه می‌کند؛ و آن اختلاف شما را فَشل می‌کند، ضعیف می‌کند؛ این ضعف زمینه ذهاب ریح و شوکت و شکوه است.

/ به تعبیر شیخنا الاستاد مرحوم آقای الهی قمشه‌ای، گفت: 
جُرمش این بود که در آینه عکس تو ندید
ورنه بر بوالبشری ترک سجود این همه نیست
حالا کسی یک گناه می‌کند، معلون ابد می‌شود! گناه ابلیس در این نبود که سجده نکرد، گناه ابلیس در این است که در برابر «الله» قرار گرفت، گفت: شما نظرتان این است، من نظرم این است! این گناه قابل بخشش نیست.  

شرط حضور قلب در نماز

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها