تعداد بازدید: ۴۰۳
کد خبر: ۲۰۷۲۸
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۶ - 2024 20 July
مواظب تب دنگی باشید

به گفته معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان نی‌ریز، پشه آئدس دارای دو نوع آئدس اجیپتی  و  آلبوپیکتوس است که معمولاً نوع اول آن در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری و نوع دوم در مناطق معتدل تکثیر و رشد می‌کند.

پریسا زارعی افزود: «این پشه‌ها️ بدنی سیاه با نوار‌های سفید روی پا دارند و یک الگوی سفید مشخص به شکل چنگک در پشتشان (ناحیه توراکس) دیده می‌شود.

 این پشه معمولاً اندازه کوچکی دارد (حدود ۴ تا ۷ میلی‌متر) و ️وجود دو بال فعال و یک جفت بال تحلیل رفته، خرطوم بلند با قطعات دهانی گزنده و مکنده در جلو سر، وجود فلس‌های کوتاه و متراکم روی سینه و پا و رگ بالها، رگ‌بندی مشخص بال و بندبند بودن روی شکم و پاها، پوشیده بودن سینه از فلس‌های قهوه‌ای تیره یا متمایل به سفید، از ویژگی‌های ظاهری پشه آئدس است.»

وی افزود: «به گفته رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، ۱۴۹ نفر بیمار با معیار‌های تشخیص قطعی در کشور به بیماری تب دنگی مبتلا شده‌اند که ۱۱ نفر از آن‌ها بر اثر گزش پشه آلوده در داخل کشور  و بدون سابقه سفر خارجی بیمار شده‌اند. (انتقال محلی).

 همچنین سه مورد فوتی ناشی از این بیماری در کشور  گزارش شده است؛ اما تاکنون از بین کسانی که در داخل کشور مبتلا شده‌اند، فوتی نداشتیم.»

زارعی عنوان داشت: «تب دانگ یا تب دنگی (Dengue Fever) یک بیماری ویروسی است که شایعترین راه انتقال آن گزش پشه آئدس می‌باشد. به این بیماری به دلیل درد شدید مفاصل، تب استخوان‌شکن نیز می‌گویند؛ از علائم دیگر تب دانگ می‌توان به تب، سر درد شدید، عضلات، درد پشت چشم، بی‌اشت‌هایی و استفراغ اشاره کرد که در موارد شدید باعث درد شدید شکم، خونریزی از بینی و دهان، افت شدید فشارخون، راش‌های پوستی، کاهش سریع پلاکت‌های خون، افزایش هماتوکریت، نشت شدید پلاسما و نهایتاً شوک می‌شود.»

وی افزود: «۷۵ تا ۸۰ درصد موارد ابتلا به تب دانگ بدون علامت هستند و یا علائم خفیفی دارند، اما می‌توانند مخزنی برای  انتقال بیماری تب دنگی باشند.

از زمان گزش انسان توسط پشه آلوده تا شروع علائم، معمولاً ۴ تا ۱۰ روز  طول می‌کشد. این بیماری در حال حاضر بیشتر در کشور‌های عربی خلیج فارس مانند امارات متحده عربی، عراق، عمان، و در کشور‌های پاکستان، هند و عربستان و بسیاری از مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان وجود دارد و به همین دلیل تدابیر پیشگیرانه در زمینه کنترل بیماری در مبادی ورودی کشور در فرودگاه‌ها و مرز‌ها در حال انجام است.»

معاون بهداشتی شبکه بهداشت گفت: «خونخواری  پشه آئدس بر خلاف بسیاری از پشه‌های دیگر، در طول روز و با اوج خونخواری در اوایل صبح و غروب انجام می‌شود. این پشه اغلب در ظروف محتوی آب ساخته شده به دست انسان مانند ظروف یکبار مصرف، ظروف زیر گلدان، لاستیک‌های اتومبیل و... در کنار مکان‌های انسانی تخم‌ریزی می‌کند. تخم این پشه تا ۴۰۰ روز در مقابل خشکی مقاوم است و  به محض رسیدن به مقدار کمی آب تبدیل به پشه می‌شود. اندازه این پشه ۴ تا ۷ میلی‌متر و طول پرواز آن در طول عمر دو تا سه هفته ای، ۴۰۰ تا ۵۰۰ متر است.»

زارعی با بیان این که این پشه در طول روز از چندین نفر خونخواری می‌کند و می‌تواند باعث گسترش انفجاری بیماری شود، گفت: «این دو نوع  پشه آئدس در استان‌های جنوبی و شمال کشور نظیر استان هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، گیلان، گلستان، مازندران و اردبیل مشاهده شده است. با توجه به سازگاری این پشه با اکثر مناطق کشور، امکان استقرار آن در سایر استان‌ها از جمله استان فارس وجود دارد.»

وی به راه‌های پیشگیری از ابتلا به تب دانگ اشاره کرد: 

- تخلیه و تمیز کردن مرتب ظروف محتوی آب مانند گلدان‌های شیشه‌ای، ظروف زیرگلدان، ظروف آب پرندگان و حیوانات و موارد مشابه. (هر دو روز یک بار)

- تعبیه درِ روی ظروف محتوی آب مانند تانکر و بشکه.

- جلوگیری از تجمع آب در زیرکولر.

- جلوگیری از تجمع آب راکد در زباله‌ها و ضایعات جامد مانند ظروف رها شده، ضایعات اتومبیل، لنج و قایق و لاستیک، از طریق پوشاندن یا جمع‌آوری آنها.

- وارونه کردن اجسام در معرض باران مانند ظروف و قایق‌های بلااستفاده.

- پوشیدن لباس‌های آستین بلند و شلوار بلند و جوراب.

- در زمان مسافرت به مناطق همه‌گیری بیماری، از قلم دافع حشرات بر روی مناطقی از پوست که با لباس پوشیده نمی‌شود، استفاده شود.

- استفاده از پشه‌بند در صورتی که در طی روز در فضای باز استراحت می‌کنید.

- نصب توری روی در و پنجره‌ها و اطمینان از سالم بودن آنها.

- پرهیز از بیرون رفتن در ساعات پرگزش روز مانند قبل از طلوع آفتاب و هنگام غروب.

- در صورت مسافرت به استان‌های نام برده شده، جهت پیشگیری از گزش پشه‌ها از روش‌های محافظتی استفاده کنید و در بازگشت ازاین استان‌ها اگر علائمی شبیه آنفلوآنزا مثل تب، ضعف، بی‌حالی، خستگی و بدن درد داشتید، پزشک خود را از سابقه مسافرت و گزش پشه مطلع کنید.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها