تعداد بازدید: ۱۲۵
کد خبر: ۲۰۷۳۰
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۹ - 2024 20 July
در حالی که اعتراض مردم مجموعه روستا‌های ریزاب، بنه‌کلاغی و وزیره به بی‌آبی این منطقه ادامه دارد، مدیر امور آبفا نی‌ریز و نماینده مجلس از تزریق آب سد چشمه عاشق به لوله‌های این روستا‌ها در ۲۰ روز آینده خبر دادند.  
author
روزنامه نگار: عابد نعمتی

این روزها، عکس‌ها و فیلم‌هایی از تجمع مردم این منطقه برای پر کردن دبه‌های آب شرب در هوای داغ تابستان خبرساز شده و چهارشنبه هفته گذشته هم عده‌ای از اهالی با حضور در فرمانداری اعتراضشان را مطرح کردند. این اعتراض حتی به محتوای نوحه‌های عزاداری دهه محرم هم سرایت کرد تا مردم ریزاب با هر روشی که می‌توانند، مسئولان را مجاب به رسیدگی به مشکل چندین و چند ساله‌شان کنند.

مدیر امور آبفا نی‌ریز در این باره گفت: «ما در روستای ریزاب همیشه مشکل داشتیم. الان دو خودروی تانکر آبرسانی داریم که هفته‌ای سه روز فقط در ریزاب آبرسانی می‌کنند. یک روز هم در دیگر روستا‌های بخش قطرویه هستند و بقیه روز‌ها در منطقه هرگان و چاه نصرویه که تقریباً ۲۰ روستا در این منطقه است و همچنین روستا‌های بخش مرکزی و پشتکوه. یعنی چهار روز در بخش قطرویه آبرسانی می‌کنند. عکس‌های منتشر شده نیز مربوط به یک چاه نرسیده به ریزاب و در مسیر جاده است که آبی کم، ولی شیرین دارد و با پمپاژ در مخزن کنار آن پر می‌شود و مردم از آن استفاده می‌کنند.»

ابوذر قزل‌بیگلو افزود: «روستا‌ها خودشان چندین چاه دارند؛ مجموعه وزیره دو چاه دارد، مجموعه رودخور سه چاه دارد، ریزاب هم دو چاه دارد؛ ولی کم آب و شور هستند و حالا آب چاه سد چشمه عاشق را بین روستا‌ها تقسیم کرده‌ایم. این چاه مربوط به زمانی است که سد را می‌ساختند و حالا کم آب شده، اما به وسیله گوراب بالادستی که آب سد را در آن می‌ریزیم، تغذیه و پرآب می‌شود. آب این چاه به همه روستا‌های مجموعه رودخور و ریزاب و همچنین به مجموعه وزیره یعنی حدود ۵۰ تا ۶۰ روستا آبرسانی می‌کند. البته جیره‌بندی است؛ ۴ روز برای ریزاب، یک روز برای رودخور و سه روز هم برای مجموعه وزیره است که در چند روز اخیر مشکلی برای پمپ آن به وجود آمده و کم آب می‌کشد؛ هماهنگ کرده‌ایم جرثقیل آن را بالا بکشد تا مشکلش را برطرف کنیم.»

وی با بیان این که تا ۲۰ روز دیگر آب تصفیه‌خانه سد چشمه عاشق وارد مدار آبرسانی می‌شود، افزود: «باقیمانده کار پروژه آبرسانی از سد چشمه عاشق، شامل دو بخش پکیج و خط انتقال است که پیمانکار دارد کار می‌کند. اخیراً مقداری از اعتبار آن را آبفای استان تأمین کرده و تمام تلاش بر این است و قول داده‌اند که تا ۲۰ روز آینده به مدار بیاید.»

قزل‌بیگلو گفت: «همه عوامل پای کار هستند و برق‌رسانی هم در همین هفته تمام و آب پکیج تصفیه‌خانه وارد خط انتقال می‌شود؛ یک خط برای ۲۰ روستای منطقه وزیره می‌رود و یک خط برای مجموعه رودخور که بیش از ۲۰ روستا است و در ادامه، تا مخزن ریزاب ادامه پیدا می‌کند. این خط کاملاً اجرا شده و فقط چند اتصال و شیر فلکه و مقداری کار‌های دیگر باقی مانده است.»

رئیس امور آبفا نی‌ریز عنوان داشت: «همچنین ۹ روستای مجموعه بنه‌کلاغی را باید از این آب بهره‌مند کنیم. خط انتقال آن موجود و ایستگاه پمپاژ آن در حال اجرا است. از مخزن ریزاب، یک خط با پمپاژ بین راهی آب را به مخزن بنه‌کلاغی انتقال می‌دهد تا این روستا‌ها هم بهره‌مند شوند. این پروژه نیز به زودی و در مرحله بعدی انجام می‌شود.»

در ادامه، نماینده مجلس در گفتگو با ما، مشکل آب ریزاب و بنه‌کلاغی را مشکلی ۲۵ ساله عنوان کرد که تاکنون چندین چاه برای آن‌ها حفر شده است.

وعده 20 روزه حل مشکل آب ریزاب و بنه‌کلاغی
فرهاد طهماسبی گفت: «برای حل مشکل آب این منطقه تاکنون تلاش زیادی شده است. ما حقابه سد را از صنعت گرفتیم و برای مجموعه روستا‌های منطقه از جمله بنه‌کلاغی و ریزاب گذاشتیم. از محل مسئولیت‌های اجتماعی فولاد، نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان برای تأمین لوله از سد تا تصفیه خانه گذاشتیم. پکیج تصفیه فرایند سختی بود؛ در کشور دو فیلتر تصفیه در قم بود که جستجو کردیم و گرفتیم. اخیراً پیمانکار قول داده بود که تا ۱۵ تیر ماه تصفیه‌خانه را به بهره‌برداری برساند؛ اما مشکل نقدینگی داشت.»

وی با بیان این که در این رابطه، هم کار اجرا و هم کار نمایندگی را انجام می‌دهد، گفت: «روز شنبه به سازمان برنامه و بودجه رفتم و چهار و نیم میلیارد تومان برای این کار گرفتم که همان جا نقداً به مدیرعامل آبفا استان ابلاغ کردند. رئیس سازمان برنامه و بودجه همان لحظه تماس گرفت و گفت این مبلغ الان به شما ابلاغ شد و بقیه را هم خودتان تأمین و پروژه را تمام کنید. الان طبق قولی که داده‌اند، قرار است تا پانزدهم اَمرداد پروژه را صد درصد تحویل دهند.»

طهماسبی افزود: «سیستم لوله‌گذاری، اتصالات، تصفیه‌خانه و حوضچه‌ها ساخته شده، اما برق‌رسانی و تهیه یک شن مخصوص که باید در فیلتر‌ها ریخته شود، باقی مانده است.»

 

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها