تعداد بازدید: ۵۴
کد خبر: ۲۰۷۲۴
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۲ - 2024 20 July
برداشت نمک از دریاچه مهارلو ممنوع شد
مدیرکل امور فراورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو، از ابلاغ ممنوعیت برداشت نمک از دریاچه مهارلو به واحد‌های تولیدی خبر داد و گفت: درصورت بروز تخلف، با هماهنگی مراجع قضایی پیگیری خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز و به نقل از وزارت بهداشت، دکتر عبدالعظیم بهفر اظهار داشت: این موضوع به واحد‌های تولیدی اعلام و هماهنگی‌های لازم توسط معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با دادستانی استان فارس انجام شده است.

وی با تأکید بر این که نمک خوراکی چه به صورت استخراج شده از معادن سنگ نمک و چه به صورت استخراج شده از آب دریا دارای ناخالصی‌های فراوانی است، افزود: ناخالصی‌ها از لحاظ ایجاد عوارض نامطلوب و مسمومیت در بدن انسان اهمیت دارند و یکی از عوامل مؤثر در مرگ و میر ناشی از مصرف مواد غذایی ناسالم، باقیمانده سموم و فلزات سنگین است.

مدیرکل امور فراورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو تصریح کرد: با نمونه‌برداری گسترده از نمک‌های رنگی و سنتی، مشخص شد این نمک‌ها آلوده به فلزات سنگین هستند که برای سلامتی به شدت مضر است.
به گفته وی، با وجود توصیه‌های علمی و بهداشتی مبنی بر مصرف نمک یددار تصفیه شده، هنوز عده‌ای بر این باورند که نمک دریا و نمک‌های رنگی برای بدن مفید است. نمک دریا در اصل به نمک حاصل از تبخیر آب دریا گفته می‌شود؛ در صورتی که این‌ها نمک‌هایی هستند که تصفیه نشده و دارای انواع ناخالصی‌ها از جمله فلزات سنگین بوده و خطر سرطان‌زایی آن‌ها به اثبات رسیده است.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها