تعداد بازدید: ۳۸۰
کد خبر: ۲۰۰۳۹
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۰ - 2024 04 May
author
روزنامه نگار: عابد نعمتی

یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ نفر در روز‌های ۶ و ۷  اردیبهشت در مرحله اول کنکور کشور با هم رقابت کردند که سهم شهرستان نی‌ریز در آن ۱۵۰۰ نفر بود.

نکته قابل توجه کنکور امسال، رشد قابل توجه حضور دختران در این آزمون بود؛ ۶۳ درصد داوطلبان مرحله اول کنکور امسال زنان بودند و ۳۷ درصد مردان.  

این نرخ در نی‌ریز بیشتر هم بود و ۹۸۰ دختر (۶۵ درصد) و ۵۲۰ پسر (۳۵ درصد) با هم به رقابت پرداختند که نشان می‌دهد درصد شرکت‌کنندگان دختر در دو سه سال اخیر، حدود ۵ درصد بیشتر هم شده است.

عجیب‌تر این که در رشته تجربی تعداد داوطلبان پسر پایین‌تر هم هست؛ در نی‌ریز ۲۱۴ نفر از شرکت‌کنندگان رشته تجربی یعنی ۳۲ درصد آن‌ها پسر بودند و در رشته علوم انسانی، این نرخ ۳۱ درصد بود.

در رشته‌های زبان‌های خارجی و هنر هم سهم پسران نی‌ریزی به ترتیب ۳۳ و ۹ درصد بود.

طبق داده‌های سازمان سنجش از بین پذیرفته شدگان در دو سال گذشته کشور، ۶۱ درصد خانم‌ها بودند و ۳۹ درصد آقایان؛ یعنی از بین همین درصد شرکت کننده هم آمار قبولی بیشتر سمت دختران است تا پسران.  

به اقرار خیلی از پسران کنکوری، تنها هدف آن‌ها از قبولی در دانشگاه به تأخیر انداختن خدمت سربازی است و این آمار می‌گوید کنکور وآموزش عالی، دارد به سمت زنانه شدن می‌رود.  

تغییر در نسبت ورودی پسران و دختران به دانشگاه از اوایل دهه ۹۰ شروع شد؛ پدیده اجتماعی که به نظر می‌رسد در کنار همه مزایا و فرصتها، یک سری چالش و تهدید هم دارد.  

به مرور حضور زنان در مشاغل مختلف بیشتر و بیشتر می‌شود و به عبارت آماری، سهم زنان در اشتغال افزایش می‌یابد. به‌ویژه در مشاغلی که با ویژگی‌های ذهنی و بیولوژیک (زیست‌شناختی) زنان هماهنگتر است.  

حقیقت این است که بیشتر پسران در سال‌های اخیر اقبالشان را به دانشگاه و تحصیلات دانشگاهی از دست داده و ظاهراً ترجیح می‌دهند به جای چند سال حضور در دانشگاه و درس خواندن، به سمت بازار کار بروند. چرا که در فرهنگ ایرانی آن‌ها نان آور خانواده هستند و چند سال زمان گذاشتن برای تحصیل و گرفتن مدرک و در آخر تلاش برای یافتن شغل مرتبط، آن‌ها را به لحاظ اقتصادی در وضعیت بدی قرار می‌دهد.  

برای برخی از آن‌ها روشن شده که مدرک دانشگاهی چندان به کارشان نمی‌آید و خیلی وقت‌ها بعد از گرفتن مدرک دانشگاهی، در نهایت باز هم به سمت بازار کار بر می‌گردند.  

آموزش عالی و حضور در دانشگاه، اما همچنان برای دختران جذاب مانده و با عقب نشینی پسران از تحصیل در دانشگاه، دختران جای آن‌ها را پر کرده اند. به نظر می‌رسد سال‌های آینده ما با قشری از دختران تحصیل کرده و پسران در بازار کار آزاد مواجه خواهیم شد که شاید نتوانند فرهنگ زندگی مشترک را به خوبی درک کنند و این یک آسیب برای جامعه ایران است.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها