تعداد بازدید: ۲۳۷۱۳
کد خبر: ۲۰۵۵۷
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۰ - 2024 29 June
مخترع نی‌ریزی با اختراع و تولید حدود ۸۰۰ دستگاه تراشکاری پرتابل، صنعت کشور را متحول کرد.
author
روزنامه نگار: عابد نعمتی

زمانی که مصطفی پیرزادی ۳۳ ساله ۱۶ ساله بود و سال ۱۳۸۵ وارد رشته ساخت و تولید هنرستان شهید باهنر نی‌ریز شد، هیچ وقت فکرش را هم نمی‌کرد که کمتر از ۲۰ سال بعد بتواند با اختراع دستگاهی جدید، صنعت تراشکاری کشور را متحول کند.

او بعد از هنرستان برای کارآموزی به کارگاه تراشکاری خادمی رفت و بعد از آن هم تا سال ۱۳۹۰ همان جا شاگردی کرد. سال ۱۳۹۲ کارگاه تراشکاری خودش را در بولوار مدرس تأسیس و در همان سال دستگاه «ثابت تراش دو گیربوکس پرتابل با شفت متحرک توسط میل بال اسکرو» را اختراع کرد.

او تا سال ۱۴۰۰ کار‌های خدماتی تراشکاری انجام می‌داد تا این که پس از سال‌ها توصیه اطرافیان برای ثبت اختراع خود، همزمان با ورود به دنیای مجازی به این کار تن داد. به طوری که در یک سال گذشته ضمن ثبت اختراع و شرکت و همچنین لوگو و طرح صنعتی، نزدیک به ۸۰۰ دستگاه از این اختراع را تولید کرده و در ۴ دوره و همایش ۲۰۰ نفره در نی‌ریز، به تراشکاران کشوری آموزش داده است.

پیرزادی در این باره گفت: «قطعات بزرگی از بیل مکانیکی و لودر را نمی‌شود روی دستگاه بست و تراش داد. من دستگاهی ساختم که برعکس عمل می‌کند و به جای بیل مکانیکی و لودر، دستگاه می‌رود و روی قطعه بسته می‌شود. این یک دستگاه پرتابل سیار است.»

وی افزود: «تا سال ۱۴۰۰ که فضای مجازی آنچنان برای شهرستان محدودی مثل نی‌ریز گسترده نبود، به صورت گمنام ۸ سال با این دستگاه کار کردم. هرچه به من می‌گفتند اختراعت را ثبت کن، می‌گفتم حتی اگر این کار را انجام دهم، فایده‌ای ندارد و کسی این دستگاه را از من نمی‌خرد. تا این که فضای مجازی گسترده‌تر شد و من وارد اینستاگرام شدم. از آنجایی که ۱۵ سال شاگردی کرده و تراشکاری را حرفه‌ای بلد بودم، شروع کردم به آموزش تراشکاری و تراشکار‌های کشور به طور مرتب من را دنبال کردند تا این که تعداد دنبال کنندگان پیج من نزدیک به ۸۵ هزار نفر شدند.»

این مبتکر نی‌ریزی عنوان داشت: «فضایی برای تبلیغ دستگاه فراهم شد و من هم از آن رونمایی کردم و کار‌های ثبت اختراع آن را انجام دادم. البته به جز این اختراع، دو اختراع دیگر هم دارم. ولی آن‌ها را تولید انبوه نکردم و توانم را روی همین دستگاه گذاشتم؛ چرا که با کارشناسان فروش مشورت کردم و گفتند روی تولید یک محصول مانور بده و تمرکز کن تا موفق شوی. اختراع دیگر من در کارخانه ارده‌سازی آقای جوهری است. آنجا کنجد‌ها را در حوض می‌ریزند و کارگر آن را با غربال جمع می‌کند و  در سبد دیگری می‌ریزد. من دستگاهی برایش ساختم که وارد حوض آب می‌شود، کنجد‌ها را جمع می‌کند و با خودش بالا می‌آورد. دستگاه دیگری ساختم که خودش به طور اتوماتیک جوشکاری می‌کند و نفری که جوش می‌دهد حذف می‌شود. از آن هم رونمایی کردم و چند وقت دیگر برای ثبت اختراعش اقدام می‌کنم.»

تحول در صنعت تراشکاری کشور با اختراع مصطفی پیرزادی
پیرزادی با بیان این که دستگاهش در صنعت ایران حرف اول را می‌زند، گفت: «دستگاه را به هر کسی که می‌فروشیم، به او آموزش رایگان می‌دهیم. همین چند روز پیش دوره چهارم را در نی‌ریز برگزار کردیم. در هر دوره حدود ۲۰۰ نفر به نی‌ریز می‌آیند و سرای جاوید، سرای آبی‌بی و هتل نای ذی پر از مسافر می‌شود. شهریور ماه نیز زمان دوره بعدی است.»

وی افزود: «دستگاه ما نمونه خارجی خیلی کمی دارد و از این جهت کشور را به خودکفایی رسانده‌ایم. در مدت چهار دوره همایش، مرتب دستگاه‌ها را ارتقاء دادیم و آخرین دستگاهی که ساختیم، چند ماه پیش با آخرین استاندارد‌های جهانی ساخته شده است. بر خلاف دوره اول که در سال ۱۴۰۱ گیربکس را از اصفهان می‌خریدم، گیربکس ما اختصاصی و تولید خودمان شده که نمونه آن در ایران وجود ندارد. هم‌اکنون شرکت‌های بزرگی مثل هپکو اراک، کاسپین ساوه، گل‌گهر سیرجان، تیراژه ماشین سمنان و ماشین‌سازان حفار سلفچگان این دستگاه را سفارش داده‌اند. ما سفارش‌هایی هم از پاکستان، افغانستان، کانادا و ترکیه داریم و در حال ورود به مرحله صادرات هستیم.»

این صنعتگر نی‌ریزی با بیان این که دستگاهش صنعت ایران را متحول کرده است، عنوان داشت: «بازو‌های دستگاه‌هایی مثل لودر و بیل مکانیکی که حرکت و گل‌برداری می‌کنند، یک سری سوراخ‌هایی دارند که بعد از یکی دو سال تخم مرغی و کیوی شکل می‌شود. قبلاً لودر را با کمرشکن به اصفهان می‌بردند و با دستگاه‌های بورینگ ۸ میلیاردی این سوراخ‌ها را درست می‌کردند. اما ما دستگاهی ساخته‌ایم که روی لودر بسته می‌شود و همان جا در معدن خیلی راحت عملیات تراشکاری را انجام می‌دهد.» 

پیرزادی با بیان این که هفت نیروی بیمه شده دارد، گفت: «دستگاه‌های ما ثبت‌نامی است. حدود ۵۰ میلیون تومان بیعانه می‌گیریم و به آن‌ها می‌گوییم دو ماه بعد دستگاه را به شما تحویل می‌دهیم. با این سرمایه، قطعه و مواد اولیه را می‌خریم و در مدت دو ماه تولید می‌کنیم. بعد از آن به متقاضیان می‌گوییم به نی‌ریز بیایند و اینجا آموزش ببینند. صبح تا ظهر آموزش تئوری را در فنی‌حرفه‌ای داریم. هر دو یا سه ماه یک بار حدود ۲۰۰ نفر را به فنی حرفه‌ای می‌برم و آموزش می‌دهم که در این زمینه آقای مرادی رئیس فنی حرفه‌ای همکاری بسیار خوبی دارد. عصر هم سوله آقای خادمی در ورودی شهر را برای آموزش عملی اجاره می‌کنم.»

وی عنوان داشت: «یک سری قطعات نیاز به سی‌ان‌سی دارد که می‌دهم اصفهان تولید می‌کنند. ولی بیشتر قطعات را خودم تولید می‌کنم. من دو کارگاه دارم؛ یکی برای خدمات است و یکی هم تولید همین دستگاه. قطعاتی را به اصفهان می‌دهم که دستگاه تولید آن را ندارم. اگر مسئولان وام بدهند، دستگاه‌های آن را هم می‌توانم بیاورم و آن‌ها را نیز صفر تا صد خودم تولید کنم.»

پیرزادی گفت: «ما در تهران هم نمایندگی داریم و یک نفر را آموزش داده‌ایم تا مجبور نباشیم از اینجا به تهران برویم. وقتی شرکت‌ها و صنایع تماس می‌گیرند، نیرویمان را می‌فرستیم. حتی در همدان، شمال کشور، بندرعباس و سمنان هم نمایندگی داریم.»

این مخترع نی‌ریزی اضافه کرد: «هزینه تولید هر کدام از این دستگاه‌ها حدود ۱۰۰ میلیون تومان و فروش آن هم حدود ۱۲۰ میلیون تومان است. هنوز هم برنامه‌های بزرگ و نقشه‌های زیادی دارم. تصمیم دارم سوله‌ای احداث کنم و شرکت بزرگی با حداقل ۲۰۰ تا ۳۰۰ کارگر داشته باشم که البته برنامه بلند مدتم است.»

تحول در صنعت تراشکاری کشور با اختراع مصطفی پیرزادی

غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۴۷
جواد
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
0
0
درود بر این همشهری عزیز
خداقوت
علی
United States of America
۱۷:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
0
0
درود بر تو مرد خلاق ووطن دوست خدا حفظت کنه مسئولین اورا دریابید
حمید رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
0
0
بسیار عالی بود. احسنت به ذوق و سلیقه و خلاقیت شما
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
0
0
آفرین بر این همت صنعتگر مبتکر
علی از آمل
United States of America
۱۷:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
0
0
مهندس دمت گرم، باید با جدیت اهداف بلندت را دنبال و در پیشرفت کشور نقشی به سزایی داشته باشید.
به امید روزی که صادرات فنی داشته باشید.
یا علی مدد
مرتضی خنداندل خراسانی
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
0
0
آفرین جوان به همت،اراده و غیرتت، دانشمند و فناور عزیز متشکریم که شما موفق هستید به امید روزهای بهتر برای شما و همه جوانان ایرانی واقعاً لذت بردم
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
0
0
آفرین به این همت و تلاش
ابراهیم
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
0
0
درود بر مخترعان و نوآوران بی همتای کشورم ایران که موجب سربلندی و افتخارو غرور هر ایرانی در سراسر جهان میباشند .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
0
0
دمتگرم
زنده باشی ایران
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
0
0
واقعا مهندس باهوشی هست که دستگاه جدید برای تراشکاری ساخته ..واقعا ارزش داره که به فکر صنعت هست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
0
0
هر چقدر علم پیشرفت کند ، قدرتش به قدرت فکر و هوش انسان نمی رسد و این فکر انسان است که علم را به جلو می برد ، تا اینکه اختراع ظهور می کند ،
سیدحسین هاشمی
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
0
0
خداقوت صنعتگرمتعالی انشالله موفق باشی
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
0
0
ایرانی یعنی این جوانان و مردان و زنان ناّبغه
ولی صدحیف که مسئولین کسایی رو میپسندن که بتونن اختلاس کنن و نابودی به بار بیارن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
0
0
زنده باشی دلا ر وطن
اسماعیلی
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
0
0
سلام.ماشالله به غیرتت.احسنت
قدرت طهماسبی
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
0
0
جوانان ایران در میدان صنعت می درخشند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
0
0
درودعزیزم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
0
0
خدا نگهدارت باشد الهی سلامت وهمچنان موفق باشی شما بسیار کوشا وبرای خود وکشو رمان ارزشمندین خداوند حافظ جانت باشد که دیگران راهم مشغول به کار ودرآمد زایی شده‌ای دعای خیر همه طرفداران بدرغه شما باد
غریبیان
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
0
0
دم این هم وطن ما گرم که ماند و زحمت کشید و نرفت توی کشور بیگانه زندگی کند.
نمونه تکمیل شده دستگاه خارجی برای این کشور استفاده شود.
خدا قوت
وحید
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
0
0
پاینده باشید
کریم طاهری نیا
Lebanon
۰۸:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
0
0
سلام و درود
آفرین بر شما
منم مهندسی مکانیک از دانشگاه تبریز را به اتمام رساند م و از شما تشکر و قدردانی میکنم و خداقوت میگم بشما و استادهای شما و خانواده محترمتان
ذوالفقاری
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
0
0
خدا قوت هم‌وطن عزیز. کاش همه باور داشتند ک خواستن توانستن است. کشور به مختراعان مبتکری مثل شما نیاز دارد و ما بهتون افتخار میکنیم. خدا پشت و پناهتون
کیوان
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
0
0
عالی
خدا قوت ایشالاه باشه دستگاههای پیشرفته دیگه
حسین.حسنی.قوام.آباد
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
0
0
سلام ما مثل این عزیز مخترع کم نداریم اینها سرمایه این مملکت هستند. قابل توجه مسئولین که این نابغه ها را کشف و یاری کنند
محسن
United States of America
۰۸:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
0
0
این دستگاه همان بورینگ پرتابل هست که ما ۸ سال پیش سه نمونه از آن را ساختیم و در ماشینکاری قطعات استفاده کردیم. شرکتهای دیگری هم هستند که سالهاست عین همین دستگاه را دارند استفاده میکنند. اصلا چیز جدیدی نیست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
0
0
خدا قوت.داداش من یه همچین دستگاهی رو بیست سال پیش ساخته و باهاش چندین بار دکل وپاکت بیل مکانیکی رو ثابت تراشی کرده.ولی دنبال ثبت اختراع واین چیزها نرفته.
ح
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
0
0
خداقوت مرد
امین
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
0
0
احسنت
سید حبیب
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
0
0
خدا بهتون سلامتی بده و توفیق روز افزون
خوشحالم که برای ارتقای کشور زحمت میکشید
یک تار موی شما می ارزد به کسانی که بجای خدمت به کشور برای تصاحب پول بیشتر به خارج کشور می‌روند
محمد مهدی غفوریان پیرنیا
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
0
0
آفرین برادر و هم میهن عزیز افتخاری بمون و پاینده باش
moslem
United States of America
۱۱:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
0
0
خداقوت به خداقسم هروقت این همت و پشتکارروتوبچه ایرانی ها میبینم ومیشنوم ناخداگاه اشک شوق میریزم
moslem
United States of America
۱۱:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
0
0
خداقوت به خداقسم هروقت این همت و پشتکارروتوبچه ایرانی ها میبینم ومیشنوم ناخداگاه اشک شوق میریزم
امید
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
0
0
سلام ایا با این دستگاه جای ک نمیشه تراش کرد مثل جای میل سوپاپ ک اگ گشاد بشه باید سلند عوض بشه میشه درست کرد منظور من موتور های شش سلند ب بالا سنگین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
0
0
تو کشوری که مسولین فرق 206 رو با لندکروز نمیفهمن این جور خلاقیتها و فرصتها هم به جایگاه واقعی خود نمیرسند.
سیاوش
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
0
0
هزاران درود و خدا قوت سلامت و موفق و شادمان باشید جناب پیرزادی عزیز .
سید مجتبی کاشان
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
0
0
احسنت انشالله همیشه سلامت باشی و روبه پیشرفت فقط مواظب باش دولت دخالت نکنه که بدبختت میکنن،
محمدی ساردو
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
0
0
با سلام احترام ویژه

مرحبا به توان و استعداد ای مرد خلاق
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
0
0
آفرین و مرحبا به این اعتماد بنفس، دانایی و خلاقیت شما. افکار پرورش یافته و خلاقی مانند شما افتخار ایران است. ثبت اختراع کردید و فروش داخلی و خارجی خوبی داشته آید که این نعمت بزرگ الهی برای شماست. اصلا هم مهم نیست که قبلاً افراد دیگری این نوع اختراعات را داشته اند یا خیر ، همینکه از شهرستان نیریز اراده کردید و اینکار بزرگ را با موفقیت انجام داده اید موجب افتخار و سربلندی ایران بزرگ و قدرتمند است. خدا قوت و به امید پیروزی های بیشتر شما.
اریایی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
0
0
درود بر شرفت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
0
0
درود مهندس
فریبرز ابراهیمی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
0
0
درود بر شرف و غیرتت هموطن عزیز بهت افتخار میکنم. دست حق پشت و پناهت
صالح مجاهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
0
0
دمت گرم ایوالله
رضا رستمخانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
0
0
این گونه افراد نیاز به حمایت و شناخته شدن دارند. مرحوم اصغر قند چی هم مانند این هموطن بود.و از یک کارگاه ولی با دیدگاه های بلند و با قدرت کارش را ادامه داد. و این همه کامیون ماک که تا الان هم حرف اول را میزند نتیجه تلاش و زحمت و ابداع و گسترش اوست.متاسفانه انگ هایی به او زده شد ولی شناخته شد و توانست در زمان جنگ لجستیک تانک ها را به مناطق غرب کشور احیا کند و حتی برای امنیت کشور هم بی نهایت موثر بود.از این برادر عزیزم خواهش میکنم بدون فوت وقت با من در تماس باشد.اسمم را سرچ کنید شماره همراهم را بدست میاورید. وکیل هستم ولی توصیه فنی و آینده نگری براتون دارم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
0
0
زنده و پاینده باشی مرد
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
0
0
آفرین بر همت بلند و پشتکار ستودنی شما. الگوی جوانان ایران زمین شمایید.
ان شاء الله پایدار و سرافراز باشید و همیشه بدرخشید.
رحمت باقرزاده ارومیه 09333774672
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
0
0
سلام دست پنجه شم درد نکنه کارتون واضع نیست یک دینام گیربکس با یک قلعم دارز والماس ها متفاوت
رحمت
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
0
0
شما و دیگر مخترعین عزیز در عمل ثابت کردید شعار ایرانی اگر بخواهد ، میتواند .
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها