تعداد بازدید: ۴۳
کد خبر: ۲۰۵۴۷
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۰ - 2024 29 June
دانستنیهای خودرو
بخش مکانیک خودرو هنرستان فنی و حرفه‌ای باهنر نی ریز

رادیاتور ماشین شما وظیفه خنک کردن موتور را بر عهده دارد و عملکرد آن به این صورت است که با رد شدن آب  از منافذ موجود در سیلندر، گرمای داخل ماشین را به خود جذب می‌کند و موجب خنک شدن آن می‌شود. قطعه‌ای که درست در کنار ترموستات قرار گرفته و وظیفه سنجش دمای آب ماشین را بر عهده دارد، فشنگی آب رادیاتور است که در گذشته به آن شمع آب گفته می‌شد. جای فشنگی آب درست در مسیر مایع خنک‌کننده آب رادیاتور قرار دارد و دمای آب در هر لحظه توسط این حسگر کنترل می‌شود.

در نتیجه عملکرد این سنسور نشانگر آمپر آب در پشت فرمان خودرو دمای موتور را به راننده نشان می‌دهد. همچنین بر اساس داده‌های ارسالی این سنسور، ECU (کامپیوتر خودرو)  میزان دور فن خنک کننده رادیاتور را تنظیم می‌کند. ایجاد حالت ساسات خودکار، کنترل میزان حرارت موتور برای غلظت سوخت ترکیبی با هوا و کنترل کمپرسور کولر در صورت بالا رفتن بیش از اندازه استاندارد دمای موتور از دیگر وظایف این سنسور مهم در خودرو است. البته وظیفه ساسات اتوماتیک سیستم انژکتوری به عهده استپر موتور و ECU  است، اما اطلاعات و دستور اولیه برای اجرای آن را سنسور دمای آب ارسال می‌کند.

زمانی که دمای مایع خنک کننده خودرو تغییر کند، مقاومت موجود در مدار فشنگی آب خودرو نیز متغیر می‌شود. این مدار، دریچه موجود در فشنگی آب را تنظیم و ورود آب را کنترل می‌کند. مدار فشنگی آب خودرو، با ECU خودرو نیز مرتبط است. ECU دارای یک پردازنده مرکزی است که اطلاعات را از سنسور‌های گوناگون دریافت کرده و در صورت نیاز، پاسخ‌هایی را ایجاد می‌کند.

در زمانی که دما بالا می‌رود، فشنگی آب خودرو تغییرات ایجاد شده را به ECU ارسال می‌کند. ECU پس از بررسی تغییرات، اگر شناسایی کرد که دمای آب موتور بالا رفته، فن خودرو را روشن می‌کند. حتی می‌تواند دور آن را هم تنظیم کند. این پردازنده مرکزی، همچنین می‌تواند میزان بنزینی را که توسط انژکتور‌ها وارد منیفولد  هوا  می‌شود بر اساس دمای موتور تنظیم کند.

در نتیجه می‌توان گفت که با توجه به میزان مقاومت موجود، این حسگر می‌تواند ولتاژ را به ECU منتقل کند. ECU نیز تشخیص می‌دهد که فن خودرو چه زمانی باید با سرعت بالا و چه زمانی با سرعت پایین فعالیت خود را انجام دهد.

در زمانی که فشنگی آب خودرو دچار مشکل می‌شود، نشانه‌های مختلفی از خود بروز می‌دهد. از جمله نشانه‌های خرابی سنسور دمای آب خودرو این است که با وجود داغ بودن اتومبیل، فن آن دیر روشن می‌شود. به محض مشاهده این علامت باید به سراغ بررسی سنسور دمای آب بروید. گاهی اوقات دمای آب خودرو نیز نمایش داده نمی‌شود.  

اگر خودرو در هوای سرد به راحتی قابلیت روشن شدن نداشته باشد، می‌توان از سنسور دمای آب به عنوان یکی از قطعات معیوب نام برد.
گاهی اوقات خرابی فشنگی آب موجب مصرف بالای سوخت شده و دود سیاه از اگزوز مشاهده خواهد شد.

اگر فن ماشین یکسره مشغول به کار کردن است، می‌توانید به سراغ بررسی فشنگی بروید.
گاهی اوقات جدا شدن سوکت فشنگی آب خودرو نیز به شما قطع شدن این قطعه را نشان می‌دهد.  

علل خراب شدن فشنگی آب

از جمله دلایلی که موجب ایجاد اختلال در عملکرد فشنگی خودرو خواهد شد، می‌توان به قطع شدن اتصالات و سیم‌ها اشاره کرد. علاوه بر این اگر زنگ زدگی بر روی حسگر مشاهده کنید و یا رسوب بر روی فشنگی وجود داشته باشد نیز باید بدانید این قطعه دچار ایراد خواهد شد. گاهی اوقات قطع شدن سوکت و عدم برقراری برق نیز از جمله دلایل خرابی این قطعه خواهد بود.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها