تعداد بازدید: ۹۰
کد خبر: ۲۰۵۵۳
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۰ - 2024 29 June
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس در سفر به نی‌ریز، از مرمت مسجد جامع کبیر نی‌ریز در سال جاری خبر داد و گفت: «در حال حاضر دو میلیارد تومان برای مرمت مسجد جامع کبیر اختصاص یافته و پرونده مرمتی این بنای ملی امسال گشوده و با جدیت بیشتری انجام می‌شود.
author
روزنامه نگار: عابد نعمتی

حفاظت و مرمت این اثر ارزشمند، در اولویت قرار دارد.»

محمد ثابت‌اقلیدی افزود: «در مورد برخی تفرجگاه‌های شهرستان مثل پلنگان هم صحبت‌هایی با فرماندار داشتیم تا بتوانیم یک سری زیرساخت‌ها رافراهم کنیم.»

نی‌ریز شهر ملی سفال می‌شود

وی از کارگاه سفالگری الیاس فخاری بازدید کرد و با بیان این که باید از هر رویداد و جاذبه‌ای در شهرستان برای جذب گردشگر استفاده کرد، گفت: «نی‌ریز می‌تواند عنوان شهر ملی سفال را کسب کند.»

ثابت‌اقلیدی گفت: «وجود کوره و کارگاه سفالگری با قدمت بیش از یکصد سال و همچنین استادکاران و پیشکسوتان هنر سفالگری در این شهرستان نه‌تن‌ها جاذبه گردشگری است، بلکه این داشته‌ها می‌تواند عنوان شهر ملی سفال را به نی‌ریز بدهد که در این رابطه اقدامات لازم انجام خواهد شد.»

وی در گفتگو با ما افزود: «یک سری آیین‌ها، رویداد‌ها و رسم‌هایی هم که مردم از پیشینیان خود به ارث برده‌اند، مثل ظرف آبی که شما جلوی در خانه‌تان قرار می‌دهید و مهمان باید آن را با پای خودش بریزد تا تبرک و شگون خانه باشد، ثبت ملی می‌کنیم و این خود باعث می‌شود که گردشگری شهرستان توسعه پیدا کند. باید از هر فرصت و رویداد و جاذبه‌ای در شهرستان نی‌ریز برای جذب گردشگر استفاده کرد و در واقع این جریان‌سازی است که توسعه گردشگری را به همراه دارد.»

وام کم‌بهره و بیمه تأمین اجتماعی برای هنرمندان صنایع دستی 

مدیرکل میراث‌فرهنگی با تأکید بر حمایت از صنایع دستی عنوان داشت: «به افرادی که هنر‌های صنایع دستی را فرا بگیرند، تسهیلات کم بهره پرداخت می‌کنیم. آن‌هایی که هم مدرک میراث فرهنگی را دریافت کنند و هم مدرک فنی و حرفه‌ای را، ما سهم بیمه تأمین اجتماعی آن‌ها را به صورت کامل پرداخت می‌کنیم. برنامه‌ریزی خواهیم داشت که در حیطه صنایع دستی بتوانیم مواد اولیه را فراهم و اساتید را خودمان تأمین کنیم.»

ثابت‌اقلیدی در مورد وضعیت مالکیت سرای فاتح و کاروانسرای سروی گفت: «این موضوع در برنامه آتی قرار دارد تا مسائل آن را بررسی کنم و ببینم کجا مشکل دارد و چه راه‌هایی برای آن پیشنهاد می‌شود.» 

موزه نی‌ریز مشکلات زیادی دارد

وی در مورد دلیل تعطیلی موزه احمد نی‌ریزی در ایام نوروز هم توضیح داد: «از آنجا بازدید داشتیم. این موزه مشکلات زیادی دارد و در مورد آن با فرماندار مذاکراتی داشتیم تا بتوانیم به سرعت کمبودهایش را رفع کنیم. مهمترین مشکل موزه، کمبود نیروی انسانی متخصص است. زیرساخت‌های آن هم تکمیل نشده؛ مثلاً بخش‌هایی از موزه مثل ویترین‌ها، نورپردازی‌ها و مسائل حفاظتی آن نیازمند تکمیل است. برای نیرو در حال رایزنی هستیم تا بتوانیم از استان تأمین کنیم یا اگر به ما مجوز استخدام بدهند، نیروی متخصص بگیریم.»

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها