تعداد بازدید: ۱۹۹
کد خبر: ۲۰۱۵۳
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۰ - 2024 18 May
هر آنچه که باید در مورد این بیماری ویروسی بدانید
author
روزنامه نگار: محمد جلالی

آبله مرغان از دسته بیماری‌های ویروسی و شایع در دوران کودکی می‌باشد که همراه با ایجاد دانه‌های پوستی و خارش شدید ظاهر می‌شود. این بیماری شدیداً واگیردار بوده و می‌تواند از افراد بیمار به افراد سالم منتقل شود. ابتلای بزرگسالان به این بیماری ویروسی از شدت بیشتری نسبت به کودکان برخوردار است. از زمان ابتلا به بیماری تا ظاهر شدن علائم حداکثر ۲۱ روز طول می‌کشد و پس از ۱۰ روز بهبودی حاصل می‌شود. فرد بیمار به راحتی می‌تواند از طریق سرفه، عطسه و همچنین زخم‌های دانه‌های پوستی خود، سایر افرادی که با او از نزدیک در ارتباط هستند را هم مبتلا کند. تمام افراد باید در صورت داشتن نشانه سریعاً به متخصص عفونی مراجعه نمایند تا علاوه بر گذراندن دوره درمان، از انتقال بیماری به سایر افراد و نزدیکان جلوگیری کنند.

نشانه بیماری آبله مرغان

تقریباً ۱۰ تا ۲۱ روز بعد از در معرض ویروس آبله مرغان قرار گرفتن، تاول‌های خارش‌دار بر روی نقاط بدن ظاهر می‌شوند که این شرایط، تقریباً ۵ تا ۱۰ روز طول می‌کشد. ۱ تا ۲ روز قبل از ظاهر شدن دانه‌های پوستی، نشانه‌هایی از قبیل؛ تب و لرز، سردرد، بی‌اشت‌هایی و خستگی و احساس ضعف به وجود می‌آید.

خارش از علائم اولیه آبله مرغان است.

علائم آبله مرغان در نوجوانان

بیماری آبله مرغان در کودکان معمولاً به صورت خفیف ظاهر می‌شود و از بیماری‌های شایع در زمان کودکی محسوب می‌شود، ابتدا علائمی مانند سرماخوردگی در فرد احساس می‌شود و ممکن است آبریزش بینی یا حتی سرفه و عطسه نیز مشاهده شود. ولی در موارد شدید آن دانه‌های پوستی ممکن است کل بدن را درگیر کنند. ایجاد ضایعات چشمی و گوشی نیز در اثر این بیماری مشاهده شده است.

علائم آبله مرغان در بزرگسالان

از خطرناک‌ترین بیماری‌های ویروسی برای بزرگسالان، آبله مرغان است. علائم آبله مرغان در بزرگسالان، بسیار شدیدتر از نوجوانان و کودکان است، همچنین مرگ و میر و خطر بستری شدن در بزرگسالان ۲۵ درصد بیشتر از کودکان است.

عفونت آبله مرغان در بزرگسالان ممکن است با سرگیجه، ضعف، تپش قلب، لرزش بدن همراه باشد، که در صورت شدیدتر شدن عفونت، استفراغ، سرفه‌های مکرر، سفتی گردن و همچنین تب بالای ۹/۳۸ درجه سانتی‌گراد مشاهده می‌شود.
عوامل ایجاد بیماری آبله مرغان

تماس مستقیم با دانه‌های پوستی فرد مبتلا به آبله مرغان، باعث انتقال بیماری به سایر افراد می‌شود.
استشمام سرفه و عطسه‌ای که از فرد بیمار در هوا منتقل می‌شود به سرعت افراد نزدیک را به آبله مرغان مبتلا می‌کند.

عارضه زونا

عارضه زونا سال‌ها بعد از بهبودی بیماری، به صورت تاول‌های دردناک و کوتاه مدت، بر روی بدن این افراد ظاهر می‌شود. عارضه زونا بیشتر در افراد بزرگسال و مسن و همچنین افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند به وجود می‌آید. درد تاول‌های زونا ممکن است پس از بهبودی هم وجود داشته باشد.

مزایای بیماری آبله مرغان

از مزایای این بیماری ویروسی ایمن شدن تمام افرادی است که یک بار به این بیماری مبتلا شده‌اند. همچنین واکسینه شدن علیه آبله مرغان، ایمنی کاملی را در برابر ویروس عامل آن ایجاد می‌کند.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر ابتلا به آبله مرغان هستند؟

◻ نوزادانی که مادر آن‌ها هرگز به آبله مرغان مبتلا نشده و علیه این بیماری هم واکسیناسیون دریافت نکرده است.

◻ زنان بارداری که هرگز به بیماری آبله مرغان مبتلا نشده اند.

◻ افراد سیگاری

◻ نوجوانان و بزرگسالان

◻ افرادی با سیستم ایمنی ضعیف، از جمله: بیماران سرطانی با سابقه شیمی درمانی

◻ بیماران مبتلا به آسم و همچنین مصرف‌کننده دارو‌های استروئیدی

آبله مرغان در حاملگی زنان

اغلب خانم‌هایی که در هنگام بارداری خود به آبله مرغان مبتلا شده‌اند، کودکانی با وزن کم و دارای ناهنجاری‌های جسمی به دنیا می‌آورند. اگر مادر باردار در یک هفته یا چند روز مانده به تولد نوزاد، به آبله مرغان مبتلا شود، خطر انتقال عفونت و همچنین مرگ برای نوزاد او وجود دارد.

استفاده از واکسن آبله مرغان در طول دوره حاملگی معمولاً منع مصرف دارد، بنابراین، اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد حامله شدن دارید یا جزو مادران بارداری هستید که در طول عمر خود به آبله مرغان مبتلا نشده‌اید و علاوه بر آن واکسن این بیماری را هم دریافت نکرده‌اید، توصیه می‌شود برای مشاوره و پیشگیری از ابتلا به این بیماری، حتماً به پزشک متخصص مراجعه نمایید.
پیشگیری از بیماری آبله مرغان و  زونا

اولین و بهترین راه پیشگیری از ابتلا به بیماری آبله مرغان، واکسیناسیون است. واکسن آبله مرغان در دو نوبت و دو دوز تجویز می‌شود و طبق تحقیقات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، ۹۸ درصد از کسانی که هر ۲ دوز این واکسن را به موقع دریافت می‌کنند به ایمنی صد در صد در برابر ابتلا به آبله مرغان دست پیدا می‌کنند.

واکسن آبله مرغان

برای پیشگیری از عارضه زونا نیز دو واکسن در دسترس است که برای افراد ۵۰ سال به بالا توصیه می‌شود، همچنین افرادی که واکسن زونا را دریافت می‌کنند تا ده سال بعد نمی‌توانند این واکسن را دریافت نمایند. اگر با دریافت واکسن ایمنی کامل حاصل نشود، شدت بیماری را به مقدار زیادی کاهش می‌دهد.

افرادی که دریافت واکسن آبله مرغان به آن‌ها توصیه می‌شود:

کودکان باید ۲ دوز از واکسن آبله مرغان را در سن ۱۲ تا ۱۵ ماهگی و ۴ تا ۶ سالگی دریافت کنند تا به ایمنی کامل در برابر این بیماری دست یابند.

کودکانی که در سن ۶ تا ۱۲ سالگی واکسن آبله مرغان را دریافت نکرده‌اند، باید هر دو دوز آن را به فاصله ۳ ماه دریافت نمایند.

کودکانی که تا ۱۳ سالگی واکسن آبله مرغان را دریافت نکرده‌اند، باید به فاصله ۴ هفته هر دو دوز آن را دریافت کنند.

استفاده از درمان‌های خانگی و همچنین درمان آبله مرغان با عسل

اگر کودک شما به آبله مرغان مبتلا شده، ناخن‌های او را کوتاه کنید و همچنین از دستکش برای او استفاده نمایید تا بدن خود را در اثر خارش زخم نکند. برای تسکین درد از استامینوفن استفاده نمایید. کرم‌های آبرسان نیز می‌توانند برای خنکی پوست بسیار مفید باشند.

استفاده عسل به بهبود زخم‌ها و دانه‌های ناشی از آبله مرغان کمک می‌کند. روزانه دو بار به مدت بیست دقیقه به محل زخم‌ها عسل بمالید و سپس با آب ولرم شست و شود دهید.

درمان خارش آبله مرغان

یکی از آزاردهنده‌ترین نشانه بیماری آبله مرغان، خارش دانه‌های پوستی است که حتماً باید برای تسکین خارش، پزشک عفونی دارو تجویز کند، معمولاً استفاده از پماد‌های تجویز شده، خارش بدن را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد. همچنین می‌توان از لوسیون‌های ضدخارش کالامین و حمام کردن مرتب همراه با جوش شیرین برای کاهش خارش دانه‌های آبله استفاده نمود.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها