تعداد بازدید: ۳۳۴
کد خبر: ۱۸۹۹۴
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰ - 2023 30 December

ویژگی‌های بیرونی:

گیاه چای سبز با نام علمی: Camellia sinensis دارای برگ­های همیشه سبز و نوک تیز، دارای حالت چرمی، به رنگ سبز تیره و معطر می­‌باشد. گل­های آن سفید تا کم رنگ و دارای ۶ تا ۹ عدد گلبرگ می‌باشد. این گیاه بومی آسیای شرقی می‌­باشد، ولی به طور گسترده در همه جای جهان و شمال ایران کشت می‌شود.

ترکیبات چای سبز:

ترکیبات چای سبز عبارتند از تانن‌­ها، تئین، کافئین، تئوفیلین، تئوبرومین ودیگر متیل گزانتین­ها، پروتئین، فیبر، شکر، ویتامین­های گروه B، اسید آسکوربیک (ویتامین C)، مالیک، اگزالیک اسید، پلی‌فنو­لها (مانند فلاونوئیدها، کلروژنیک اسید، تئوگالین، تی فلاوین و کاتشین­ها) و چربی­‌ها می­باشند.

ویژگی‌های درمانی:

پژوهش‌ها نشان می‌­دهدکه این گیاه دارای طیف گسترده‌ای از اثرات دارویی می‌باشد.

۱- اثر بر چربی: به نظر می‌­رسد که این گیاه دارای اثرات ضد چربی و پایین‌آورنده کلسترول خون در پژوهش‌های برون سلولی و جانوری می­‌باشد؛ گرچه این اثر هنوز در مطالعات انسانی به اثبات نرسیده است.

۲- اثر مهاری در پوسیدگی دندان: پژوهش‌ها نشان می‌­دهد که محلول ۱/۰ درصد چای سبز در عرض ۵ دقیقه فعالیت باکتری استرپتوکوکوس موتانس را به طور کامل مهار می­‌کند.

همچنین عصاره این گیاه دارای فلوراید می‌­باشد که به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می‌کند. همچنین این گیاه اثر مهارکنندگی بر آنزیم آمیلاز بزاقی دارد که این آنزیم، نشاسته موجود در غذا را به کربوهیدارت­های تخمیر پذیر تبدیل می‌کند.

۳- اثر‌های ضد میکروبی: اثرات ضد باکتری چای سبز به اثبات رسیده است. این گیاه دارای اثرات مهارکنندگی بر روی رشد باکتری‌های اسهال‌زا، کلستریدیوم؛ میکروب‌های پوستی و روده‌ای می‌­باشد.

۴- اثرات آنتی موتاژن: چای سبز دارای اثرات ضدجهشی (آنتی موتاژنیسیته) می­‌باشد. مواد جهش‌زا (Mutagen موتاژن) موادی هستند که با ایجاد دگرگونی بر روی یک ژن، باعث تغییرات ناگهانی و گسیخته بر روی موجودات زنده و انسان می‌شوند.

۵- اثرات آنتی اکسیدانت: آنتی اکسیدان‌ها (antioxidant) موادی هستند که از تشکیل رادیکال‌های آزاد و زیان‌آور در سلول‌ها جلوگیری می‌کنند.

آنتی اکسیدان‌ها نقش مهمی در پیشگیری از سرطان دارند. این مواد از تخریب اندام‌ها و پوست جلوگیری کرده و باعث جوانی پوست می‌گردند.

۶- اثرات ضد سرطان: ترکیبات این گیاه دارای اثر ضد سرطان و ضد تومور (مری، رحم، روده بزرگ، سینه، ریه، پوست و ملانوما یا خال) می‌باشند.

۷- دیگر اثرها: پژوهش‌ها نشان می‌­دهد که افزایش طول عمر با مصرف چای سبز در ارتباط است که علت احتمالی آن ایجاد محافظت در برابر بیماری­های کشنده و قلبی می­‌باشد.

این گیاه دارای اثر‌های ضد افسردگی، ضد پارکینسون (بیماری که در آن تعادل تن به هم می‌خورد)، اثر ضد خارش و التهاب ناشی از گزش حشرات، محرک لیپولیز (چربی‌سوز)، گلیکولیز (قندسوز)، لاغرکننده و کاهش دور کمر، محرک ترشح اسید معده و هضم خوراک، برطرف کننده نفخ و باد شکم، اثرات ضد اسهال و محرک رشد باکتری‌های سودمند مانند لاکتوباسیل‌ها Lactobacillis نیز می‌­باشد.

مصرف در بارداری:

آشامیدن آن در دوران بارداری توصیه نمی‌­شود.

مصرف در شیردهی:

نوشیدن چای در مادرانی که در دوران شیردهی قرار دارند باعث ایجاد اختلالات خواب در کودکان ایشان می­‌گردد.

سفارش‌ها و موارد احتیاط:

به دلیل احتمال پیدایش اثرات تراتوژن Teratogen  (موادی که باعث ناقص‌الخلقه شدن و دگرگونی در جنین می‌شود)، FDA (انجمن دارو و خوراک آمریکا) سفارش می­‌کند زنانی که در دوران بارداری هستند از خوردن بیش از ۳۰۰ میلی گرم در روز این گیاه خودداری نمایند.

همچنین پژوهش‌ها نشان می­‌دهد که آشامیدن بالای چای سبز احتمالاً با سرطان مری و آسم در ارتباط است.

نوشیدن چای همراه با شیر به دلیل چسبیدن با تانن­ها از این زیان‌ها می­‌کاهد.

علاوه بر آن خوردن روزانه ۲۵۰ میلی لیتر چای در کودکان باعث آسیب به متابولیسم (سوخت و ساز) آهن و احتمال پیدایش کم‌خونی کمبود آهن (آنمی میکروسیتیک یا Iron Deficiency Anemia) می‌گردد.

واکنش‌ها و تداخلات دارویی:

مصرف همزمان  وارفارین باعث کاهش اثرات ضد انعقاد وارفاین (به دلیل محتوای ویتامین K  این گیاه) می‌­گردد.

همچنین مصرف چای سبز باعث به تأخیر افتادن جذب دارو‌های قلیایی (به دلیل اتصال شیمیایی با تانن­ها) می­‌گردد.

هم‌چنین خوردن همزمان جذب قرص آهن را کاهش می‌دهد.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها