تعداد بازدید: ۶۴۴
کد خبر: ۱۷۸۷۸
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۷ - 2023 29 August
نمایشگاه چراغ‌های قدیمی از مجموعه آثار یوسف آذریان، در موزه احمد نی‌ریزی برپا شده و علاقه‌مندان می‌توانند تا پایان شهریور ماه از آن دیدن کنند.
author
روزنامه نگار: عابد نعمتی

در این مجموعه حدود ۴۰ چراغ که قدمتشان بین ۵۰ تا ۴۰۰ سال است، در معرض نمایش قرار گرفته است.

نوشتی است آذریان پیش از این نیز در اردی‌بهشت و خرداد‌ماه سال جاری اقدام به برپایی نمایشگاه قفل و کلید‌های قدیمی در این موزه کرده بود.

این مجموعه‌دار خوش‌ذوق در گفتگو با ما اظهار داشت: «نزدیک ۳۰ سال است که اشیاء قدیمی جمع‌آوری می‌کنم.

ابتدا با جمع‌آوری قفل و کلید شروع کردم. اما بعد از حدود ۲۰ سال که مجموعه قفل و کلیدم کامل شد که بالغ بر هزار قفل و کلید بود، دیگر گنجایشی برای آن نداشتم و به این فکر افتادم موارد دیگری را جمع‌آوری کنم. از حدود ۱۰ سال قبل انگیزه جمع‌آوری چراغ در من ایجاد شد که در این ده سال توانستم حدود ۹۰ چراغ جمع‌آوری کنم که حدود ۴۰ عدد از آن در این نمایشگاه است.»

وی اضافه کرد: «چراغ‌های قدیمی هم نفتی بود، هم بنزینی، هم الکلی و هم با سوخت‌های دیگر کار می‌کرد. چراغ‌های این نمایشگاه بیشتر نفتی و بنزینی است.

یک سری چراغ‌ها هم هستند که به آن‌ها می‌گویند چراغ کاربیدی.

سوخت این‌ها از سنگ کار‌بید است و آب. مخزن آب دارد و سنگ کاربید نیز حالت آهکی دارد.

استفاده از این چراغ‌ها بیشتر در قنات و معدن بوده است؛ آن هم در اعماق صد و دویست متری که اکسیژن کمی موجود است.

این گونه چراغ‌ها در اعماق زیاد به راحتی کار می‌کند و ضمن این که خاموش نمی‌شود، اکسیژن هم تولید می‌کند و به مرور نورش زیاد می‌شود.»

آذریان ۹۰ درصد چراغ‌های قدیمی را ساخت خارج کشور از جمله آمریکا، آلمان و لهستان می‌داند که وارد کشور می‌شده است.

وی می‌گوید: «از چراغ‌هایی که در مجموعه هستند، دو چراغ ایرانی و پی‌سوز است که در قدیم سوخت آن‌ها از پی یا روغن بوده است.

چراغ‌های ایرانی و دست‌ساز قاجاری هستند که البته خودم احساس می‌کنم یکی از آن‌ها مربوط به دوره صفویه (حدود سیصد تا چهارصد سال قبل) باشد و خیلی قدیمی‌تر از دوره قاجار به نظر می‌رسد.

بقیه چراغ‌ها اکثراً کارگاهی - صنعتی هستند که قدمت آن‌ها بین ۵۰ تا ۸۰ سال است.»

این کلکسیونر ۵۷ ساله ادامه می‌دهد: «اگر عمری باقی باشد، مجموعه‌های دیگری را به نمایش خواهم گذاشت؛ ازجمله چاقو، قیچی، ترازو‌ها و قپانها، ظروف مسی و در‌کوبه‌های در. قصد و هدف من از همان ابتدا نگهداری و حراست از میراث گذشتگان بوده است.

از همان ابتدا نیت فروش نداشتم و همیشه آثار را خریداری کردم. در این کار هم فرهنگ، هم هنر و هم صنعت است. این چراغ‌ها به صورت امانی دست به دست می‌شده و این وحدت و همدلی مردم قدیم را می‌رسانده است که انسان‌دوست بودند و هوای هم را داشتند. من نیز قصد دارم آن‌ها را به آیندگان بسپارم.»

در همین زمینه، رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری نی‌ریز گفت: «دومین نمایشگاه از مجموعه آقای یوسف آذریان، در راستای اجرای رویداد‌های فرهنگی و گردشگری و تبادل اشیاء موزه‌ای، به مناسبت هفته دولت در موزه نی‌ریز برگزار شد.»

حمیدرضا هادی افزود: «یکی از رسالت‌های موزه‌ها نمایش فناوری‌های قدیمی و آثار ملموس و اشیاء قدیمی است که این اداره طبق زمان‌بندی انجام شده در طول سال به آن خواهد پرداخت تا موزه تخصصی کتابت و خوشنویسی جذابیتی مضاعف داشته باشد.

این موزه با شعار (پدربزرگ‌ها داشته‌اند، پدر‌ها به یاد می‌آورند و کودکان ندیده‌اند) قصد معرفی اشیاء تاریخی و فرهنگی به نسل جوان و کودک دارد.»

 

تعداد بازدید : 94
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها