تعداد بازدید: ۲۴۰
کد خبر: ۱۷۲۳۰
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۸ - 2023 01 July
رئیس دادگستری نی‌ریز:
جلسه کمیته شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری شهرستان نی‌ریز با موضوع شناسایی و حمایت از کودکان بازمانده از تحصیل و رفع چالش‌های موجود برگزار شد.
author
روزنامه نگار: عابد نعمتی

در این جلسه که مدیر و دیگر مسئولان آموزش و پرورش حضور داشتند، رئیس دادگستری شهرستان نی‌ریز پیشگیری از وقوع جرم را یکی از رسالت‌های قوه قضائیه دانست که مصوبات جلسات آن لازم‌الاجرا است.

حسین غضنفرنژاد شناسایی و حمایت از کودکان بازمانده از تحصیل را بسیار مهم ارزیابی کرد و عنوان داشت: «این افراد که بیشترین نیاز به توجه را دارند و می‌توانند پتانسیل خوبی برای جامعه باشند، اگر از جانب شما حمایت نشوند، شاید کس دیگری دست آن‌ها را نگیرد و به راحتی به سمت بزهکاری و خلاف بروند.»

نزدیک به ۴۰۰ بازمانده از تحصیل
در ادامه جلسه مدیر آموزش و پرورش گفت: «سال گذشته ۹ هزار و یک دانش‌آموز مقطع ابتدایی داشتیم که ۸۹۰۴ نفر آن‌ها در مدارس دولتی و غیر دولتی ثبت‌نام کردند. ۹۷ نفر در شهرستان باقی ماندند که با پیگیری و مکاتبات با ادارات و مدیران مدارس، با برگزاری جلساتی سعی در شناسایی آن‌ها داشتیم. از این تعداد، ۷۱ نفر شناسایی شدند که چند دسته بودند؛ بعضی به دلیل جسم کوچک یا بیماری‌های خاص به مدرسه نیامده بودند که برخی به مدرسه برگردانده شدند. تعدادی کودکان کار بودند که به عنوان نان‌آور خانه حسابشان کرده بودند و ۲۶ نفر هم هنوز شناسایی نشده‌اند.»

رضا جمالی افزود: «در مقطع متوسطه ۷ هزار دانش‌آموز داشتیم که ۲۸۳ نفر آن‌ها بازمانده از تحصیل بودند. ۵۳ نفرشان شناسایی شدند و ۲۳۰ نفر همچنان شناسایی نشده‌اند. ۲۴ نفر از آن‌ها را جذب کردیم؛ اما تعدادی ازدواج کرده‌اند و تعدادی مشغول به کار شده و عده‌ای هم از شهرستان رفته‌اند.»

وی گفت: «این آمار افراد دارای هویت است. به نظر من همه ادارات باید کمک دهند تا بتوان آن‌ها را که در دو سال گذشته جمعیتشان بیشتر هم شده است، جذب و شناسایی کرد.»

موانع پیش روی تحصیل بچه‌های کار 
وی به مؤسسه مردم نهاد «قاصدک اندیشه و مهر» که مدتی است در زمینه عدالت آموزشی در نی‌ریز فعالیت می‌کند اشاره کرد و عنوان داشت: «در چند ماه اخیر تعدادی از همکاران ما به شکل خودجوش از طریق یک NGO با همکاری اداره ورزش و جوانان و همکاری معلمانی که رایگان حاضر به همکاری بودند، به بچه‌هایی که به هر دلیلی از مدرسه فاصله داشتند و حتی شناسنامه نداشتند، آموزش می‌دادند. ما ابتدا با هماهنگی فرمانداری استقبال کردیم و یکی از مدارس را در اختیار آن‌ها گذاشتیم. اما دو یا سه ماه که گذشت، به علت نقص زیرساخت‌های این مجموعه مسائلی پیش آمد و، چون ساز و کار‌هایی دیده نشده بود و نمی‌توانستیم برایشان مدرک صادر کنیم و پیش‌بینی سوانح و حوادث را داشته باشیم، و این که در ادامه تعداد آن‌ها از ۲۰ نفر به حدود ۷۰ نفر رسید، نتوانستیم با آن‌ها ادامه همکاری دهیم. این دانش‌آموزان نهایتاً باید راهنمایی و مشاوره شوند تا در قالب آموزش‌های قانونی مجموعه آموزش و پرورش قرار گیرند. همچنین مؤسسین این مجموعه نیز به اداره کل آموزش و پرورش استان معرفی و راهنمایی شده‌اند تا جهت ادامه فعالیت، روند اداری کارشان برای آماده کردن زیر ساخت‌های لازم را طی کنند. ما هم اعلام آمادگی کرده‌ایم تا پس از انجام مراحل قانونی اعلام شده در استان و پس از صدور مجوز اداره کل آموزش و پرورش فارس، مدرسه‌ای را که بخواهند در اختیارشان قرار دهیم. البته باید تمهیداتی اندیشیده شود تا این کار باعث افزایش ترک تحصیل دانش‌آموزان مدارس عادی و سوق به سمت این مراکز که ساعات و روز‌های کمتری آن‌ها را درگیر می‌کند، نشود. باید با حمایت و همکاری ادارات دیگر به شکل تخصصی کار کنیم.»

دستور رئیس دادگستری
رئیس دادگستری نی‌ریز گفت: «ما آمادگی داریم تا اقداماتی را که می‌تواند به این موضوع کمک کند انجام دهیم. این بچه‌ها باید بتوانند مدرک بگیرند و بدون این که بتوانند مدرکی داشته باشند و آن را به جایی ارائه دهند، شاید نتیجه‌ای که دوست داریم، حاصل نشود. اگر بشود اسناد و سوابق تحصیلی آن‌ها در جایی بایگانی شود تا بعداً با ارائه آن‌ها مدرک صادر گردد، جای امیدواری دارد.»

مدیر آموزش و پرورش، اما پاسخ داد: «در نهایت باید مشکلات سجلی آن‌ها حل شود و به کلاس‌های عادی برگردند. در مورد اتباع بیگانه، آنان که مجوز اقامت دارند پیش‌بینی تحصیلشان در شهرستان‌های همجوار شده است؛ اما نه در نی‌ریز که شهر ممنوعه است و ما اجازه ثبت‌نام این گونه اتباع را نداریم. البته این موضوع درباره افاغنه است و در مورد دیگر افراد فاقد شناسنامه، باید استانداری و اداره کل برای ما مجوز صادر کند.»

غضنفرنژاد هم گفت: «ایرانی‌هایی که اسناد سجلی ندارند، هر طور شده باید تعدادشان مشخص و شناسایی شوند و در مکانیزم آموزش قرار بگیرند. در مرحله دوم باید بتوانیم با همکاری سازمانها، اسناد سجلی بگیریم و شما هم در این فرصت برای آن‌ها سوابق تحصیلی‌شان را منظور کنید تا از تحصیل باز نمانند.»

وی خطاب به مسئولان آموزش و پرورش اظهار داشت: «پس از شناسایی این افراد، به ما اعلام کنید تا با همکاری نهاد‌های ذی‌ربط، آن‌ها را به تحصیل برگردانیم. حتی ممکن است مجبور شویم با همکاری بهزیستی، بچه را از خانواده بگیریم تا به تحصیل برگردد. هرجا مشکل پیدا کردید، دستورات ما برای شما راهگشا است. شما فقط اسامی و اطلاعاتشان را بدهید تا ما به ضابطان قضایی دستور دهیم آن‌ها را پیدا کنند. در جلسه بعد، باید سازمان‌هایی که لازم است کمک کنند، در جلسه حضور داشته باشند.»

صدیقه فایض کارشناس آموزش متوسطه دوم نیز گفت: «باید ترتیبی داده شود که در جلسه بعد، رئیس اداره فنی‌حرفه‌ای شرکت کند تا دانش‌آموزان مقطع متوسطه بازمانده از تحصیل، رایگان آموزش ببینند و بتوانند بیرون خانه کار کنند. چون شاید مدرک برایشان آنچنان مهم نباشد و باید بتوانند در کنار تحصیل کار کنند و نان‌آور خانه باشند.»

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها