تعداد بازدید: ۹۳
کد خبر: ۱۳۵۳۰
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۶ - 2021 20 June
وعده معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در نی‌ریز:
سهم اول انار رباب نی‌ریز در صادرات

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با حضور در نی‌ریز، به کشاورزان وعده داد تا مشکلاتشان را پیگیری کند.

محمدمهدی برومندی در جلسه شنبه 22 خرداد که در سالن اجتماعات فرمانداری نی ریز تشکیل شد، به بررسی مشکلات حوزه کشاورزی و باغبانی نی‌ریز پرداخت و قول بررسی و حل آنها را داد.

در ابتدای این جلسه که احمد طمراسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس، فرهاد طهماسبی نماینده مجلس شورای اسلامی و گروهی از کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی حضور داشتند، فرماندار نی‌ریز به معرفی کشاورزی نی‌ریز و بیان مشکلات حوزه باغبانی آن پرداخت. 

مشکلات انجیرستانها از زبان فرماندار
مراد هدایت گفت: «اجرا نشدن ماده 13 در رشته کوه  قبله واقع در جنوب شهر نی‌ریز را بارها مطرح کرده‌ایم، ولی نتیجه‌ای نگرفته‌ایم. بالغ بر 8 هزار هکتار انجیرستان داریم که 400 هکتار آن تنها در حد صدور بنجاق هستند و کشاورزان نمی‌توانند کار کنند و وام بگیرند؛ چون سند ندارند.»

وی ضمن تأکید بر لزوم اصلاح قانون صدور سند مالکیت برای اراضی بالای 5 هزار متر، عنوان داشت: «خیلی از کشاورزان نمی‌توانند یک خانه کارگری برای نگهداری ادواتشان داشته باشند و در صورت ساخت و ساز با پرونده قضایی روبه‌رو می‌شوند. نیاز است که در این زمینه مساعدت شود. »

هدایت گفت: «انجیرستانها با مشکل خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کنند. در ده سال قبل مجوز دو حلقه چاه برای انجیرستانها صادر شد. اما بعد از آن اجازه حفر ندادند. امسال هم وضعیت خشکسالی بیشترین آسیب را به انجیرستان دیم می‌زند. باید کمک شود تا مجوز حفر این دو حلقه چاه صادر گردد.»

وی با ابراز نگرانی از این که سالها است اعتباراتی برای احیاء باغها اختصاص پیدا نمی‌کند، به عملکرد ضعیف صندوق بیمه کشاورزی بابت پرداخت غرامت انتقاد کرد که به گفته او به سختی و با تأخیر زیاد پرداخت می‌شود.

فرماندار نی‌ریز همچنین خواستار احیاء جاده‌های بین مزارع و باغها شد که به گفته او به رغم درخواست مکرر مردم،  هیچ سازمانی متولی آن نیست و جهاد کشاورزی هم بودجه آن را ندارد.

هدایت در پایان خواست تا ترتیبی اتخاذ شود که کودهای شیمیایی به باغها اختصاص یابد.

در ادامه جلسه بصیری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز با بیان این که مشکلات این حوزه بسیار بیشتر از موارد مطرح شده است، به معرفی محصولات باغی شهرستان و سطح زیر کشت و میزان تولید آن پرداخت.

انجیرکاران آب، بیمه و سند ندارند
سیدعلاءالدین فقیه رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی انجیرکاران و عضو هیئت مدیره انجمن انجیر کشور هم با اشاره به مشکلات کم آبی گفت: «کشاورزان و انجیرداران برای هر تانکر آب 5 هزار لیتری 500 هزار تومان پرداخت می‌کنند و جاده‌های خاکی بین مزارع هزینه‌های زیادی بر آنها تحمیل می‌کند. اگر سهمیه قیر به شهرستان داده شود تا سالیانه 5 تا 10 کیلومتر از این جاده‌ها آسفالت شود، کمک زیادی به باغداران می‌کند.»

وی در ادامه خواستار افزایش سرمایه صندوق توسعه کشاورزی توسط دولت شد تا ارائه وام به کشاورزان آسان شود.

منصور طاهری دبیر انجمن شرکت تعاونی انجیرکاران و انارکاران نیز از محرومیت انجیرکاران از بیمه تأمین اجتماعی گفت و این که 90 درصد آنها فاقد سند و خرده مالک هستند.

وی افزود: «میزان زمین90 درصد انجیرداران زیر 5 هزار متر است و اگر قانون ارائه سند به املاک بالای 5 هزار متر اصلاح نشود، نمی‌توانند صاحب سند شوند.»

در ادامه، رئیس دفتر میوه‌های گرمسیری وزارت جهادکشاورزی عنوان داشت: «رقم رباب انار نی‌ریز  بیشترین صادرات انار کشور را به‌خود اختصاص داده است.»

صادرات، 1.5 درصد تولید
زهرا جلیلی‌مقدم گفت: «با وجود تولید انار واندرفول، این فکر که جایگزین رقم رباب شود صحیح نیست و با عنایت به نظرات کارشناسان خارجی و داخلی، رباب ایران و خصوصاً نی‌ریز، رقمی منحصر‌ به فرد‌ است که کماکان باید جایگاه آن را حفظ و تقویت کنیم. هر چند میزان صادرات انار نی‌ریز بسیار کمتر از تولید آن است و به ازاء یک میلیون تن تولید، تنها 15 هزار تن آن صادر می‌شود.»

وی افزود: «از راه‌اندازی صنایع تولیدی وابسته به انار حمایت می‌کنیم و تسهیلات خوبی را در اختیار متقاضیان این امر قرار می‌دهیم.»

پاکاری مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز با بیان این که استفاده از روشهای جایگزین سم در تولید انار مرسوم شده، عنوان داشت: «طرح جوان‌سازی و عملیات اصلاح و بهسازی باغهای انار با ارقام مرغوب را در دستور کار داریم و برای آن بودجه خوبی در نظر گرفته‌ایم.»

طرح سایه‌بان باید عملیاتی شود
در ادامه، رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان این که همه موارد ذکر شده موضوعات قابل حل و پیگیری است و نیاز به مشارکت جدی تولیدکنندگان دارد، احداث سایه‌بان درختان باغی را مثال زد که به گفته وی منابع اعتباری آن فراهم و کار تحقیقاتی آن انجام شده و باید عملیاتی شود.

احمد طمراسی افزود: «حداکثر سهم قانونی دولت در صندوق حمایت از توسعه کشاورزی ۴۹% است. اما هر چه سهم ما کمتر باشد، مدیریت اقتصادی آن بهتر است. منابعی که در اختیار صندوقها قرار می‌گیرد، تبدیل به سرمایه در گردش در یک جامعه تولید کننده می‌شود. ما هم استقبال و منابع آن را تأمین می‌کنیم؛ به شرطی که تبدیل شود به سرمایه ثابتی که همه بتوانند از آن استفاده کنند.»

وی عنوان داشت: «جاده بین مزارع یک زمان اعتبارات مستقل داشت. الان هم بودجه‌اش در دل تجمیع نوسازی و تسطیح نسبی دیده شده و می‌توانیم از آن‌جا تأمین کنیم.»

حاجی‌وندی رئیس مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور نیز با بیان این که برای اجرای طرح تولید ۲۲ رقم پسته برتر از طریق احداث باغ مادری توسط بخش خصوصی برنامه‌ریزی کرده‌ایم، گفت: «تولید ارقام بادام مقاوم به سرما را نیز در دستور کار قرار داده‌ایم.»

پرداخت سود تسهیلات
در ادامه جلسه، معاون باغبانی وزارت جهادکشاورزی ضمن تقدیر از پیگیری نماینده مجلس گفت: «اخیراً به استان اعتباری را ابلاغ کرده‌ایم که در قالب کمکهای فنی و اعتباری، یارانه سود تسهیلات را پرداخت می‌کنیم. بنابراین کشاورزان را معرفی کنید تا با هماهنگی بانک کشاورزی یارانه آن تسهیلات را پرداخت کنیم و تبدیل شود به تسهیلات ارزان قیمت و بتوانند با آن کار کنند.»
محمدمهدی برومندی افزود: «باغ مادری بسیار خوبی در شهرستان طراحی کرده‌ایم که به زودی مجوز آن صادر می‌شود. ما نسبت به تولید نهال گواهی شده به عنوان یکی از قطبهای مهم کشور اقدام خواهیم کرد و نماینده مجلس نیز در این رابطه پیگیری خوبی داشتند.»

وی با بیان این که از یکی دو هفته آینده مسئله کود باغها را برای همیشه حل می‌کنیم، عنوان داشت: «مشکلاتی که مطرح شد، بخصوص بیمه محصولات کشاورزی را مکتوب کنید.  شایسته نیست باغداران با داشتن صندوق بیمه محصولات باغی، این دغدغه را داشته باشند. اعتبارات صندوق بیمه کشاورزی افزایش داشته و باید مشکلات حل شود.»

پیشنهادی برای بحران آب
برومندی درباره مشکل کم‌آبی گفت: «زمانی که فرماندار بوانات بودم، یک سال دچار بحران شدید کم‌آبی شدیم. در نتیجه مدیرعامل آب منطقه‌ای را دعوت و صحبت کردیم و مجوز 10 حلقه چاه آب اضطراری گرفتیم؛ با این تضمین که بعد از بحران مسدود شود. این باعث شد بحران را پشت سر بگذاریم و کمک بزرگی به مردم شد تا به صورت موقت کار انجام شود. شما هم می‌توانید همین کار را انجام دهید.»

وی به موارد دیگر مطرح شده نیز اشاره کرد:

«- مسئله جاده بین مزارع استانی شده و اختیار به استانها داده شده تا در قالب اعتبارات تملک و دارایی سازمان برنامه و بودجه توافق کنند و سهم آن را اختصاص دهند.

- اجرای ماده ۱۳ هرجا انجام نشده، مشکلات زیادی داشته است. می‌توانید مدیرکل ثبت اسناد را دعوت و بررسی کنید و ما هم حاضریم کمک کنیم.

- ما برای ساخت و سازها به طور دائم جلسه داریم. امیدواریم در بستر قانون به جاهای خوبی برسیم و مشکلات بهره‌برداران حل و فصل شود.

- برای انجیر چاره‌ای جز این که به سمت سایه‌بان برویم نداریم. برای تأمین هزینه آن سعی داریم از محل اعتبار بانکی با سود خیلی پایین اقدام کنیم. سایه‌بان سی تا چهل درصد به کاهش مصرف آب کمک می‌کند. چون نی‌ریز از شهرستانهای بسیار مهم باغی کشور است، باید به اهمیت سایه‌بان توجه کند.»

معاون باغبانی وزارت جهادکشاورزی مصاحبه‌ای هم با هفته‌نامه نی‌ریزان فارس داشت.

محمدمهدی برومندی انار نی‌ریز را یک برند جهانی و جزو ذخایر ژنتیکی بسیار ارزشمند کشور دانست و گفت: «در سالهای اخیر بهره‌برداران با بحران خشکسالی دچار مشکلات بسیار جدی شده‌اند. ما در وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا  با کمکهای فنی اعتباری و حمایتهایی که مجلس بخصوص نماینده شهرستان داشتند، به باغداران کمک کنیم تا با استفاده از روشهای نوین در توسعه و احیاء باغها، بتوانیم این ذخایر ارزشمند کشور را حفظ کنیم.»

تا 40 درصد صرفه‌جویی در مصرف آب
وی اجرای پروژه‌هایی مانند طرح سایه‌بان را از جمله برنامه‌های مهمی عنوان کرد که در شهرستان نی‌ریز دنبال می‌شود: «ما همه ساله گرفتار سرما، گرما، تگرگ، آفات و تنشهای محیطی هستیم. اجرای طرح سایه‌بان باعث می‌شود که مصرف آب 30 تا 40 درصد کاهش پیدا کند. هجوم آفات به باغها کاهش یابد و سرما را کنترل کنیم. چرا که بعضی مواقع می‌بینیم با یک سرما دچار خسارت زیادی در باغها می‌شویم. سایه‌بان همچنین باد و ریزگردها را کنترل می‌کند و نمونه آن هم در کشور زیاد اجرا شده است. ما در مرکز تحقیقات انجیر استهبان هم این طرح را به صورت پایلوت اجرا کردیم که بسیار موفق بود.»

برومندی ایجاد باغهای مادری که بتوانند نهال سالم و عاری از ویروس را به ارمغان بیاورند، از برنامه‌های خود در این شهرستان عنوان کرد و گفت: «قصد داریم یارانه‌هایی به تسهیلاتی که باغداران از شبکه بانکی دریافت می‌کنند اختصاص دهیم و کارمزد و سود تسهیلاتشان را تا سطح 4 درصد پایین بیاوریم. بنابراین باغداران می‌توانند با توان بیشتری این تسهیلات را دریافت و نسبت به اصلاح و احیاء باغهایشان اقدام کنند.»

سایه‌بان، بیمه و آب انجیرستان‌ها

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها