تعداد بازدید: ۷۰
کد خبر: ۲۰۵۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۸ - 2024 29 June
هیچ کدام از باغهای زردآلو بیمه نبودند

به گفته سرناظر بیمه کشاورزی استان فارس، خسارت باغ‌های زردآلوی شهرستان به دلیل انجام نشدن عمل تلقیح در زمان بارندگی بوده و هیچ کدام از این باغ‌ها هم بیمه نبوده‌اند.

حمیدرضا علینقی گفت: «با توجه به این که در سال‌های قبل ریسک خسارت زردآلو کم بوده، خسارت ۲۰ تا ۳۰ درصدی آن برای کشاورزان چشمگیر نبود تا برای بیمه اقدام کنند. آن‌ها بیشتر محصولاتی مثل پسته و بادام را که ریسک بالایی دارد بیمه می‌کنند.»

وی افزود: «خسارت امسال باغ‌های زردآلو بر اثر سرما نبود؛ چون اگر آمار هواشناسی را تحلیل کنید، اتفاقاً کم سرماترین سال را پشت سر گذاشتیم. علت این خسارت سنگین، بارندگی در زمان تلقیح و گرده افشانی بود؛ چون در فروردین بارندگی‌های شدیدی داشتیم و زردآلو یک گیاه دگر گرده‌افشان است. یعنی دوست دارد گرده را از درختان دیگر بگیرد. وقتی بارندگی صورت می‌گیرد و رطوبت و ابرناکی ایجاد می‌شود، زنبور عسل از کندو بیرون نمی‌آید تا گرده‌افشانی را انجام دهد. همچنین خود باران باعث شسته شدن دانه گرده و منتشر نشدن آن می‌شود.»

نادر زارعی یکی از باغداران بخش پشتکوه که حدود یکصد درخت زردآلو دارد، با تأیید این نظر در مورد علت خسارت امسال درختان زردآلو گفت: «درختان من ۹۹ درصد خسارت دیدند؛ در حالی که هیچ وقت این اتفاق نمی‌افتاد که به دلیل عدم گرده‌افشانی، چنین خسارت زیادی به بار بیاید.»

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها