تعداد بازدید: ۱۶۸
کد خبر: ۱۹۶۰۰
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۷ - 2024 09 March
author
روزنامه نگار: غلامرضا شعبانپور

شاید این اصطلاح مقداری غیر متعارف بنماید، اما مفهوم آن بیانگر یکی از ضرورت‌های پایه‌ای اقتصاد ایران است؛ هرچند همین جا باید افزود ما، هم نیاز زیادی به حفظ و تقویت سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی موجود - به ویژه تولید کنندگان - داریم، هم تلاش برای جذب سرمایه‌گذار اعم از داخلی و خارجی.

شعاری که تاکنون برای حمایت سرمایه‌گذار سر داده می‌شد و می‌شود این بوده و هست که «برای سرمایه‌گذار فرش قرمز پهن کنید»، اما واقعیت اقتصاد فعلی ایران، مسئولان ارشد، میانی و پایه را ملزم می‌کند که با تمام توان به دنبال سرمایه‌گذار بگردند و با حمایت همه جانبه، او را تشویق به سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعت و خدمات نمایند؛ همان گونه که صاحبان کالا و خدمات از راه‌های گوناگون و با صرف هزینه برای جلب مشتری اقدام به بازاریابی می‌کنندسرمایه‌گذاری در اقتصاد چه کم باشد و چه زیاد موج ایجاد می‌کند، موج درآمدی که همه مردم از آن سود می‌برند درست مانند سنگی که درون استخری افتاده می‌شود و موج حاصل از آن تا دیواره‌های استخر پیش می‌رود.

سود حاصله به طور مستقیم نصیب سرمایه‌گذار می‌شود و به طور غیر مستقیم افراد زیادی از آن بهره‌مند می‌گردند.  

شهرستان نی‌ریز را در نظر بگیرید.

عده زیادی در حوزه‌های زراعت، باغداری، گلخانه، دامداری، مرغداری، پرورش زنبور عسل، صنایع دستی، صنایع سبک و کارگاهی مانند سنگبری‌ها، تولید محصولات چرمی، تولید پوشاک، صنایع سنگین همچون سیمان سفید، سیمان خاکستری، فولاد، رینگ اسپرت، معادن سنگ‌های تزئینی ساختمان، معادن کرومیت و غیرو سرمایه‌گذاری کرده و موجب شده‌اند که علاوه بر سرمایه‌گذار، دیگران نیز سود ببرند و از مزایای غیر مستقیم آن‌ها استفاده کنند.

هرچند سرمایه‌گذاری‌های ذکر شده با مشکلاتی روبرو هستند، اما این مشکلات نفی کننده اثرات مفید و مثبت آن‌ها نیست.

بخش کشاورزی از کمبود شدید آب، کمبود سرمایه، باز نبودن مسیر صادرات محصول و آفات در رنج است.

بخش صنعت علاوه بر کمبود آب به شدت با مشکل کمبود سرمایه برای حفظ و توسعه کار و کسب روبرو است.

بسیاری از دستگاه‌های صنایع سبک و سنگین موجود شهرستان فرسوده شده و برای تعویض نیازمند سرمایه است.

گرانی و تورم، سرمایه در گردش آن‌ها را با مشکل روبرو ساخته است.

اگر به تاریخ توسعه در کشور‌های توسعه یافته بنگریم از ابتدای ۴-۵  قرن پیش که فرایند صنعتی شدن را شروع کرده‌اند تا حال که دوره فراصنعت را می‌گذرانند نه تنها از سرمایه‌گذار حمایت کرده‌اند بلکه با تمام توان اقدام به سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی کرده‌اند.

اگر با تدبیر مسئولان کشور درِ بسته اقتصاد ایران باز گردد، تحریم‌ها برداشته شود، روابط بانکی با خارج روان گردد، و روابط خارجی صرفاً متکی به احترام متقابل و با رویکرد منافع ملی شود، بسیاری از شرکت‌های کوچک و بزرگ خارجی برای سرمایه‌گذاری راهی ایران می‌شوند که هم به نفع ما و هم به نفع آن‌ها است.

اما در همین وضع موجود هم نباید دست روی دست گذاشت.

ضرورت دارد مدیران شهرستان، اتحادیه‌ها و انجمن‌های صنفی کارفرمایی و کارگری، سرمایه‌گذاریابی را سرلوحه کار خود قرار دهند و به هر شکل ممکن موانع سر راه آن‌ها را بردارند.

شوربختانه بعضی از کسب و کار‌های فعال رو به رکود رفته و سیر نزولی را می‌پیمایند و اگر کسی به داد آن‌ها نرسد تعطیل می‌شوند و زیان ناشی از آن همه را در بر می‌گیرد.

هفته نامه نی‌ریزان فارس، پایگاه خبری هورگان و ماهنامه نی‌تاک در زمینه انعکاس مشکلات فعالان اقتصادی آمادگی کامل دارند.

باشد تا بتوانیم گامی در زمینه دلگرمی سرمایه‌گذاران برداریم.

ان‌شاءا...  

شاد و سالم و موفق باشید

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها