تعداد بازدید: ۲۲۱
کد خبر: ۱۹۵۰۷
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰ - 2024 02 March
به گفته محققان، تنظیم ساعات خواب سخت‌گیرانه توسط والدین برای فرزندان، با مزایای ویژه‌ای همراه است.

دانشگاه کلرادو: درباره ساعت خواب فرزندان خود سخت گیر باشید به این دلایل...

در واقع چنین تصمیمی می‌تواند کیفیت و کمیت خواب کودکان را ارتقاء دهد.

علاوه بر این خواب کمتر و بدون برنامه مشخص با مناطق نازک‌‌تر و به نوعی تحلیل رفته در مغز مرتبط است که وظیفه ارزشمند کنترل رفتارهای انسانی را بر عهده دارند.

اما آیا شما هم برای خواباندن کودک خردسال خود دچار چالش‌های نسبتاً جدی شده‌اید؟

برای بسیاری از والدین، حفظ یک سیستم زمانی منظم با کودکان خردسال ممکن است تا اندازه زیادی دشوار باشد.

اما طبق یک مطالعه جدید، مصرف وعده‌های غذایی سالم کنار هم به عنوان یک خانواده صمیمی، داشتن زمان بازی منظم و رعایت زمان دقیق خواب می‌تواند به تقویت رشد مغز در کودکان کمک کند.

در واقع محققان کشف کرده‌اند که روال منظم خانواده در زمینه خواب با میانگین خواب شبانه بیشتر کودکان رابطه مستقیم دارد و این موضوع با بهبود ساختار مغز و پردازش عاطفی کاملتر به ویژه طی نخستین سالهای شکل‌گیری شخصیت و عملکردهای روانشناختی آنها همراه بوده است.

برای روشن شدن زوایای مختلف این مسئله، متخصصین دانشگاه ایالتی کلرادو داده‌های جمع‌آوری شده از 94 کودک 5 تا 9 ساله با پیشینه‌های مختلف را تجزیه و تحلیل کردند.

آنها با استفاده از اسکن MRI ساختار مغز کودکان را به دقت اندازه‌گیری و از والدین در مورد مدت زمان خواب فرزندشان و سبک زندگی خانوادگی آنها سؤال کردند.

پرسش های مربوط به روال خانواده شامل این موارد بودند که آیا بچه‌ها هر روز صبح پس از بیدار شدن از خواب فعالیت‌های یکسانی را انجام می‌دهند یا خیر؟

آیا والدین پس از بازگشت از محل کار به خانه با فرزندانشان زمانی را به بازی اختصاص می‌دهند یا خیر؟

یا والدین مرتباً برای بچه‌های خود داستان می‌خوانند یا قصه می‌گویند؟

آیا بچه‌ها هر شب رأس ساعت مشخصی به رختخواب می‌روند یا خیر و اینکه آیا اعضای خانواده با هم غذا می‌خورند؟

تجزیه و تحلیل نتایج به دست آمده نشان داد که سبک زندگی نامنظم و محدود از نظر ارتباطات عاطفی، به طور قابل توجهی با خواب کوتاه‌تر طی هفته مرتبط هستند.

این در حالی است که صرفاً پیروی از ساعات خواب شبانه منظم می‌تواند به داشتن مغزی سالم‌تر و حتی کمی بزرگتر یاری برساند.

گفتنی است که خواب کوتاه‌تر نیز به نوبه خود با تغییراتی در ساختار مغز کودک همراه است.

در کودکانی که خواب کمتری داشتند، احتمال بیشتری وجود داشت که برخی از نواحی مغزی اندازه کوچکتر و محدودتری داشته باشند.

از جمله این نواحی می‌توان به مناطق کنترل کننده زبان، واکنش‌های رفتاری، ادراک حسی و همچنین پردازش احساسات اشاره کرد.

دکتر امیلی مرز که این مطالعه را رهبری کرده است، توضیح می دهد: «ساعات خواب شبانه نامنظم و به دنبال آن مدت خواب کوتاه‌‌تر، به طور قابل توجهی با کاهش ضخامت قشر مغز در لوب پیشانی، گیجگاهی و آهیانه‌ای و همچنین حجم کمتر آمیگدال؛ یک منطقه مغزی کلیدی برای پردازش احساسات، مرتبط است.»

به گفته محققان، کودکان در خانواده‌‌های کم‌ درآمد و آنهایی که والدین‌شان سطح تحصیلات پایین‌‌تری داشتند، با مشکلات بیشتری در زمینه خواب نظیر کاهش ساعات خواب مفید رو‌به‌رو بودند.

این یافته ها ممکن است دلالت بر این موضوع داشته باشند که آسیب‌‌های اجتماعی- اقتصادی نظم و کیفیت سبک زندگی را مختل می‌کنند و به طور مشخص سطح استرس در کودکان را افزایش می‌دهند.

بدین ترتیب زمان خواب آنها کاهش می‌یابد که آن هم به نوبه خود  بر رشد مغز تأثیر منفی می‌گذارد.

بنابراین در خانواده‌هایی که والدین سطح سواد مناسبی دارند و قادر هستند چالش‌های اقتصادی را مدیریت کنند، مسئله خواب فرزندان در ساعت مشخص شبانه یک وظیفه مهم برای والدین محسوب می‌شود.

البته در این خانواده‌ها اغلب توانایی مالی به یک عامل آسیب رسان مبدل می‌شود چرا که پدر و مادر درگیر مهمانی‌های متعدد می‌شوند که این ملاقات‌های دوستانه عملاً موجب بی‌توجهی و بی‌نظمی خواب فرزندان خواهد شد.

به گفته تیم تحقیقات، پژوهش آنها توسط مجله مغز و رفتار منتشر شده است و می‌تواند تدریجاً به ارائه برنامه‌های مؤثری کمک کند که از خواب منظم و کافی کودکان در سنین کلیدی حمایت خواهند کرد.

دکتر مرز اضافه می کند: «یافته‌های ما نشان می‌دهند که کمبود خواب ممکن است نه تنها با ساختار مغز بلکه با عملکرد مدارهای مغزی مسئول پردازش احساسات در کودکان نیز مرتبط باشد.»

این تحقیقات حتی می‌توانند توضیح دهند که چرا کاهش خواب منجر به حساسیت بیشتر به احساسات منفی می‌شود.

اگرچه بیشتر مطالعات تکاملی خواب روی نوجوانان متمرکز شده‌اند، مطالعه مذکور بر نیاز به ارزیابی و حمایت از سلامت خواب کودکان قبل از ورود به دوران نوجوانی تأکید دارد.

از طرفی دیگر دانشمندان آکادمی علوم کارولینای شمالی دریافتند که نوجوانانی که هشت ساعت کامل می‌‌خوابند، در مقایسه با نوجوانانی که فقط شش ساعت خواب شبانه دارند و با تلفن همراه خود به رختخواب می‌روند، نمرات شناختی بهتری در آزمون های مرتبط کسب می کنند.

 

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها