تعداد بازدید: ۷۹
کد خبر: ۱۹۴۶۷
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰ - 2024 24 February
درسهای اخلاقی
پای درس علامه آیت‌ا... جوادی آملی

/ امیر مؤمنان سلام الله علیه فرمودند:

هیچ سحرخیزی در راه خدا برتر از سحرخیزی برای تأمین معاش فرزندان و خانواده نیست.

/ مردم ایران، مردمی بزرگ و بزرگ‌زاده هستند و عظمت ملت برای ما سرمایه است و باید حرمتشان حفظ شود.

/ هیچ حقی را نباید از مردم کم گذاشت.

خداوند در قرآن می‌فرماید: «لاَ تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیاءَهُمْ» (هود/۸۵ -‌ای قوم، در سنجش وزن و کیل اجناس عدالت کنید و آن را تمام دهید و به مردم کم نفروشید و در زمین به فساد برنخیزید.) ما نه کلمه‌ای از شیء جامع‌تر داریم و نه کلمه‌ای از اشیاء که جمع شیء است کامل‌تر داریم.

فرمود هیچ چیزی از مردم را کم نگذارید، با هر کسی تعهد کردید با هر کسی معامله یا تجارتی کردید با هر کسی قول دادید و پیمانی بستید، کم نگذارید؛ اگر می‌خواهید سخنرانی کنید بدون مطالعه نروید، اگر معلم کلاس دانشگاه یا حوزه هستید بدون مطالعه نروید، یعنی هر چه که حق دیگران است باید کاملاً ادا بشود.

/ حدیثی از امام صادق (درود خدا بر او باد) هست که حضرت می‌فرماید: اگر انسان سوار یک مرکوبی شد، بداند این حیوان چندین حق بر راکب دارد. اول اینکه اگر به آب رسید به عجله نگذرد، شاید تشنه باشد؛ اگر به علفزار رسید به سرعت نگذرد شاید گرسنه باشد؛ اگر حیوان تند نرفت و راکب خواست شلاق بزند، آن تازیانه را به پهلوی حیوان بزند، نه به صورت او!؛ این دینی که برای حیوان آبرو قائل است، آیا برای بشر حرمت قائل نیست؟! آیا این دین بوسیدنی نیست؟

/ «انسانِ جواد و بخشنده آن است که از بی ادبی دیگری بگذرد، یعنی پا بگذارد روی غرور خود و این حق خود را بگذرد. این می‌شود سخا.

شوهر یک حرفی می‌زند، فوراً او می‌رنجد. او یک حرفی می‌زند، این می‌رنجد.

هیچ‌کدام هم گذشت ندارند؛ آن وقت می‌شود این غده بدخیم. آن وقت دو طرف تا زنده‌اند افسرده زندگی می‌کنند.

/ «وقتی انسان دست به دعا برداشت، طبق روایات و سنت معصومین (علیهم السلام) مستحب است آن را بر سر و صورت خود بکشد؛ برای اینکه لطف خدا به این دست پاسخ داده است.

دستی که به سوی خدا دراز شود، یقیناً خالی بر نمی‌گردد و دستی که عطای الهی را دریافت کرد، گرامی است؛ لذا خوب است آن را به صورت یا به سر بکشد».

/ هیچ چیزی همانند خوش اخلاقی موجب قرب الهی نمی‌شود.

/ مرحوم مجلسی (رضوان الله تعالی علیه) می‌فرماید: نکته‌ای که شیطان گفت از جلو می‌آیم، از پشت سر می‌آیم، از طرف راست می‌آیم، از طرف چپ می‌آیم، بالا و پایین را نگفت؛ برای اینکه بالا و پایین راه خداست؛ یا دست دراز می‌کنیم به خدا می‌گوییم: خدا! یا به خاک می‌افتیم، می‌گوییم: خدا.

راه باز است.

را این کار را نکنیم. اگر شیطان می‌توانست جلوی دست ما را بگیرد به خدا توجه نکنیم و نگوییم خدا، می‌گفت از طرف بالا هم می‌آیم و اگر می‌توانست جلوی سجده ما را هم بگیرد، می‌گفت از طرف پایین هم می‌آیم، این دو راه باز است.

/ دو چیز مملکت را نگه می‌دارد: یکی ثباتِ فعلی و دیگری امیدِ آینده که مسئولین باید تلاش کنند این دو امر از دستشان در نرود. اگر ثبات فعلی و امید آینده بود، نتیجه‌اش پایداری مردم در جنگ هشت ساله علیه نظام اسلامی است.

ما اگر نه ثبات فعلی بود و نه امید به آینده، هم فرار مغز‌ها خواهد بود و هم مشکلات اقتصادی در ازدواج و اشتغال و مسکن جوانان و هم این قرآن سوزی‌ها و مسجد سوزی‌ها.

/ نباید مسئولیت اجرایی را به آدم‌های خوبِ بی‌عرضه و یا بد اختلاسی داد.

حضرت امیر علیه السلام، کمیل را مسئول منطقه‌ای نمود، سربازان اموی به این منطقه حمله بردند و آنجا را غارت کردند.

حضرت نامه‌ای به کمیل نوشته که در نهج‌البلاغه آمده، مضمون آن این است که برخی تنها به درد دعای کمیل می‌خورند، ولی توان اداره یک منطقه را ندارند! لذا باید از واگذاری مسئولیت به آدم‌های خوبِ بی‌عرضه در کشور جلوگیری شود و همچنین جلوی آدم‌های بد اختلاسی و نجومی نیز گرفته شود.

/ از امام صادق (درود خدا بر او باد) نقل شده که فرمود: وقتی نماز می‌خوانید، مانند کسی نماز بخوانید که می‌خواهد نماز را وداع کند؛ ممکن است اجل مهلت ندهد به نماز بعدی برسی!

/ محبوب‌ترین مردم نزد خدا کسی است که به خانواده‌اش سود رساند.

/ معنای مسح سر این است که خدایا هر خیال باطلی که من در سر پروراندم، آن را دارم مسح می‌کشم، از آن صرف نظر می‌کنم و با مغز پاک می‌خواهم با تو سخن بگویم.

معنای مسح پا این است که خدایا جایی که نباید می‌رفتم، ولی رفتم، دارم پایم را تطهیر می‌کنم که از سر تا پا پاک باشم و به حضور تو بیایم.

/ قرآن کریم آمده تا به ما بگوید که‌ای انسان! شما مثل درخت نیستید که اول سبز شود و میوه دهد و پس از آن هیزم شود و تمام! بلکه مانند پرنده‌ای هستید که بعد از مرگ از قفس آزاد می‌شوید.

بدانید مرگ پوسیدن نیست، بلکه از پوست به در آمدن است.

مردم ایران، بزرگ و بزرگ‌زاده هستند

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها