تعداد بازدید: ۲۹۰
کد خبر: ۱۹۴۱۵
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰ - 2024 17 February
فرماندار نی‌ریز در همایش سرمایه‌گذاری شرق فارس:
طرح تولید کاغذ از سنگ، منتظر زمین
خبرنگار: مهدی منفرد

فرماندار نی‌ریز در همایش سرمایه‌گذاری شرق فارس که سه‌شنبه ۱۷ بهمن‌ماه در فسا برگزار شد، نی‌ریز را قطب اصلی صنعت، کشاورزی و گردشگری معرفی کرد و گفت: نی‌ریز با جمعیتی بالغ بر ۸۵ هزار نفر و ۷۳۰۰ کیلومتر وسعت، در زمینه میراث فرهنگی، کشاورزی و صنعت، یک قطب شاخص در استان است.

دست سرمایه‌گذاران را بگیرید

یعقوب خسروانی ادامه داد: ما در زمینه گردشگری، پارک ملی قطرویه، منطقه حفاظت‌شده بهرام‌گور، مسجد جامع کبیر، مقبره استاد احمد نی‌ریزی، قلعه اس‌پی‌آر و بسیاری آثار دیگر و در زمینه سوغات، چاقو‌سازی، سفال‌گری، گیوه و گلیم را داریم.

وی ادامه داد: ما در کشاورزی ۲۶ هزار هکتار باغ با ایجاد اشتغال ۸ هزار نفر، ۲۸ واحد صنایع تبدیلی کشاورزی با ۲۱۸ نفر اشتغال، ۳۰۰ هزار دام سبک و سنگین، پتانسیل تولید سه میلیون قطعه جوجه در سال و سه هزار تن گوشت قرمز، ۷ هزار تن گوشت سفید و ۷ هزار تن شیر در سال را داریم که برای ۳ هزار نفر نیز در زمینه دامداری اشتغال ایجاد شده است.  

وی با معرفی مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز، شرکت رینگ‌اسپرت، سیمان خاکستری و سفید و در مجموع ۲۳۱ واحد صنعتی و ایجاد اشتغال برای ۴۲۴۵ نفر، زمینه را برای سرمایه‌گذاری در این شهرستان مناسب دانست و گفت: در زمینه رفع مشکلات صنعت‌کاران، انتقال آب خلیج فارس را در برنامه داریم.

وی از معاون اقتصادی استاندار خواست دست سرمایه‌گذاران را بگیرد تا بتوانیم جزو برترین‌ها در جذب سرمایه‌گذاران باشیم.

کلیات فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان، در دست آماده‌سازی

در ادامه، شیخ‌نیا معاون اقتصادی استاندار عنوان داشت: با همکاری دانشگاه شیراز، در حال آماده‌سازی کلیات فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان هستیم که تا پایان سال به بهره‌برداری  می‌رسد و ارائه می‌شود.

در این طرح در استان ۱۱۰ ظرفیت سرمایه‌گذاری که بالغ بر ۱۴۰۰ فرصت سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کند، پیش‌بینی شده است.

این طرح جهت ارائه به کشور‌های دیگر به سه زبان انگلیسی، عربی و فارسی آماده شده و می‌تواند نقشه راهی برای کل استان باشد.

وی ادامه داد: در حوزه مالی با بانک‌ها به توافق رسیدیم که کمک کنند و بانک‌های خصوصی را نیز فعال کردیم و کمک کردیم تا مطالبات معوقشان پرداخت شود و همچنین از طریق بورس و شرکت‌های تأمین سرمایه، در حال کمک به سرمایه‌گذاران هستیم.

مدیر عامل بورس شیراز اعلام آمادگی کرده پروژه‌هایی را که اسناد آن‌ها شفاف و کامل باشد، از طریق شرکت‌های تأمین سرمایه کمک کند و همچنین با ۹ مجموعه علمی دانش‌بنیان اعلام همکاری کرده‌ایم که در این زمینه کمک کنند.

فرش قرمز کافی نیست

در ادامه، فرماندار فسا ضمن معرفی فرصت‌های شغلی این شهرستان گفت: فقط فرش قرمز برای سرمایه‌گذاران پهن کردن کافی نیست؛ باید از سرمایه‌گذار حمایت شود که یکی از مشکلات اصلی آن‌ها بروکراسی پیچیده اداری است و ما نمی‌توانیم پاسخگوی سرمایه‌گذاران باشیم.

فیروزی نماینده مردم فسا در مجلس نیز با اشاره به مصوبات مجلس در مورد تسهیل کسب و کار گفت: ما قانون تسهیل مجوز‌های کسب و کار را مصوب کردیم؛ اما بخش دولتی باید در زمینه الزامات اجرایی کمک کند.

وی ادامه داد: موضوع دیگر تسهیلات بانکی است که در استان فارس وضعیت بانک‌ها در پرداخت تسهیلات مناسب نیست. ما در زمینه سپرده‌گذاری در کشور رتبه سوم را داریم.

اما متأسفانه بانک‌های ما در زمینه پرداخت تسهیلات رتبه هجدهم را دارند.

الان امید به سرمایه‌گذاری بالا است و باید از سرمایه‌گذاران حمایت شود.

تولید سنگ چینی از دو میلیون به ۲۵۰ هزار تن رسیده است

مهندس شرافت مدیر‌عامل شرکت سنگین‌رنگ به نمایندگی از صنعت‌کاران نی‌ریز مشکلات بخش صنعت مخصوصاً سنگ را عنوان کرد و گفت: همان طور که گفته شده نی‌ریز بهشت زمین‌شناسی فارس است.

وی ادامه داد: ما در کشور ۳۷ نوع ماده معدنی داریم و در استان ۲۳ نوع. در نی‌ریز ۱۵ نوع ماده معدنی قابل برداشت داریم.

شرافت افزود: پتانسیل عظیمی به نام سنگ‌چینی داریم که دوست دارم کارگروهی اقتصادی به سرپرستی معاونت اقتصادی استاندار تشکیل و مشکلات را بررسی کند.

ما زمانی سالانه ۲میلیون تن سنگ چینی به نقاط مختلف ارسال می‌کردیم که اکنون به ۲۵۰ هزار تن رسیده است.

زمینی برای ساخت کارخانه نیست

وی ادامه داد: از سنگ‌چینی نی‌ریز می‌توان به عنوان پودر سنگ میکرونیزه در صنایع مختلف استفاده کرد که اکنون نیاز کشور ۲ میلیون تن در سال است و ظرفیت تولید کشور یک میلیون تن است.

از سرمایه‌گذاران داخل و خارج استان در این زمینه دعوت کردیم؛ اما به دلیل نبود زیر‌ساخت‌ها مخصوصاً برق، با مشکل روبرو هستند.

وی در پایان گفت: فکر می‌کردم در کشور نقطه‌ای برای ثبت معدن وجود ندارد؛ اما به جز آن، زمینی برای ساخت کارخانه هم نیست و در اکثر جا‌ها با مشکل روبرو هستیم.

با‌ید زیرساخت‌ها را فراهم کنیم

در ادامه، استاندار فارس خطاب به مدیران استان گفت:کاری کنید که خلاف رویه قبل باشد و کار مردم در اسرع وقت انجام شود.

من هفته‌ای دو بار در مهمانسرای دولت با سرمایه‌گذاران قرار می‌گذارم و مشکلات آن‌ها را پیگیری می‌کنم.

ما چاره‌ای نداریم و باید با تمام وجود تلاش کنیم تا موانع برطرف شود.

ایمانیه ادامه داد: هر مشکلی هست، در زمینه نحوه مدیریت ما است؛ وگرنه ما مردم خوبی داریم و با‌ید زیرساخت‌ها را فراهم کنیم.

ما مجوز سه شهرک انرژی خورشیدی با ظرفیت هر کدام ۵۰۰ مگابایت را گرفته‌ایم و منتظر سرمایه‌گذار هستیم.

وی افزود: در بحث کمبود آب باید به سمت اصلاح الگوی کشت و کشت گیاهان دارویی کم آب‌بر برویم.

وی همچنین از معاون اقتصادی خود خواست یک روز در ماه را جهت بررسی مشکلات سرمایه‌گذاران این شش شهرستان اختصاص دهد.

در پایان همایش، از تعدادی از صنعت‌کاران این شهرستان‌ها تقدیر شد و استاندار و سایر مدیران، از نمایشگاه صنعت‌کاران بازدید و با آن‌ها گفتگو کردند.

اولین طرح استانی تولید کاغذ از سنگ

همچنین در این همایش تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری بین تعدادی از سرمایه‌گذاران استان و معاونت اقتصادی انجام شد که در شهرستان نی‌ریز، پروژه تولید کاغذ از سنگ چینی جزو این   پروژه‌ها بود.

در مورد پروژه تولید کاغذ از سنگ، با سرمایه‌گذار این طرح گفتگو کردیم.

وی در مورد طرح خود گفت: چند سال است مجوز اجرای طرح را گرفته‌ام؛ اما متأسفانه با مشکل زمین و زیرساخت‌ها روبرو هستم.

سردار بیاتی ادامه داد: این طرح در حال حاضر ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری لازم دارد و در کل مجموعه که شامل تولید پودر سنگ، انبار و تولید کاغذ می‌شود، ۱۰۰ فرصت شغلی به طور مستقیم ایجاد می‌کند.

بیاتی افزود: طرح من سومین طرح در کشور و اولین در استان است که می‌تواند بزرگترین طرح تولید کاغذ از سنگ در کشور شود.

ما با راه‌اندازی این طرح، انواع کاغذ‌های تحریر، مقوا  و بسته‌بندی را از سنگ‌چینی تولید می‌کنیم که از کاغذ‌های تولید شده از چوب به‌ویژه در مقابل آب مقاوم‌تر است.

این کاغذ‌ها شامل ۸۰ درصد پودر سنگ و ۲۰ درصد پلیمر است که باید از خارج وارد کنیم.

وی گفت: دو سال است چندین نقشه آماده کرده‌ایم؛ اما با مخالفت منابع طبیعی، محیط زیست، منابع آب یا سایر نهاد‌ها روبرو هستیم و به این نتیجه رسیدم که سرمایه‌گذاری در نی‌ریز اشتباه است.

شهرستان‌ها و استان‌های دیگری از طرح من استقبال کرده و حاضر به همکاری هستند؛ اما من ترجیح می‌دهم در شهر خودم سرمایه‌گذاری کنم.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها