تعداد بازدید: ۱۴۹
کد خبر: ۱۹۳۷۴
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۳ - 2024 15 February
مسئول واحد باغبانی مدیریت جهادکشاورزی نی‌ریز گفت: تأمین نشدن نیاز سرمایی درختان پسته باعث تأخیر در گل‌دهی، کاهش تعداد برگچه‌های برگ، گل‌دهی نامنظم، تولید برگ‌های ساده و غیرطبیعی و گل‌دهی روی شاخه‌های رشد فصل جاری به‌صورت انتهایی و جانبی می‌شود.
نویسنده : روابط عمومی جهاد کشاورزی نی‌ریز

سعید ضیغمی با اشاره به گرمای کم‌سابقه پاییز و زمستان امسال تصریح‌کرد: درختان پسته همانند سایر درختان میوه خزان‌دار، برای توسعه و تکمیل رشد جوانه‌ها احتیاج به تعداد ساعات سرمای معینی با دمای کمتر از ۷ درجه سانتی‌گراد در طول دوره خواب زمستانی دارند و این تعداد ساعت سرمای مورد نیاز در ارقام مختلف متفاوت است؛ به طوری که نیاز سرمایی ارقام پسته ایران حدود ۶۰۰ تا ۱۴۰۰ ساعت متفاوت است.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون روش‌های متعددی برای شکستن خواب (تأمین نیاز سرمایی) آزمایش شده است؛ از جمله پاشیدن روغن‌های کتان، سویا، دینیتروکروزول و ولک که روغن ولک نسبت به بقیه موارد مؤثرتر گزارش شده است و مناسبترین زمان محلول پاشی، اواخر بهمن‌ماه و بهترین درصد استفاده به‌صورت مخلوط دورمکس ۴ درصد یا ولک ۴ تا ۵ درصد است.

ضیغمی تأکیدکرد: باغدار‌ها و کارشناسان، قبل از تهیه و توصیه روغن ولک، از کیفیت آن مطلع شوند؛ چرا که نوع بی‌کیفیت آن علاوه بر پایداری و پوشش‌دهی نامناسب برای بیداری جوانه‌ها، سبب سمَیت در درختان می‌شود و طول عمر آن‌ها را کاهش می‌دهد.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها