تعداد بازدید: ۴۲۲
کد خبر: ۱۹۲۰۷
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۹ - 2024 20 January
author
روزنامه نگار: غلامرضا شعبانپور

در گذشته‌ای نه چندان دور بلندگوی مساجد علاوه بر اذان هر برنامه‌ای را که در مسجد اجرا می‌شد، پخش می‌کرد.

سخنرانی‌ها، مراسم ختم از ابتدا تا انتها (حداقل دو ساعت)، مراسم جشن و عزاداری‌های مذهبی، اعلام مراسم تشییع و تدفین و ... لذا مردم در یک روز مثل ۲۸ صفر یا عید غدیر باید شنونده ناخواسته مراسم متعدد و هم زمان در چند مسجد باشند.

این مسئله مدام مورد اعتراض مردم بود به ویژه همسایگان، بیماران، دانش آموزانی که در منزل در حال درس خواندن بودند و ... تا اینکه خوشبختانه در اقدامی هماهنگ همه مساجد صرفاً اکتفا به پخش اذان از بلندگو کردند.

اما حالا مدتی است که بلندگوی مدارس جای بلندگوی مساجد را گرفته، مراسم صبحگاه و در شیفت‌های عصر، عصرگاه از بلندگو پخش می‌شود آن هم عموماً ساعت ۷:۳۰ صبح یا یک تا دو بعد از ظهر. از قرائت قرآن گرفته تا سرود جمهوری اسلامی، تذکرات مسئولان مدرسه، سخنرانی پیرامون مناسبت‌ها و غیرو از بلندگوی مدارس پخش می‌شود.

بدتر اینکه برخی اوقات در زمان زنگ تفریح نیز بلندگو روشن می‌شود و به مناسبت‌های جشن یا سوگواری سرود یا نوحه پخش می‌شود.  
عموم این مدارس در بافت مسکونی قرار دارند و پخش این برنامه‌ها باعث رنج همسایگان و کلیه خانواده‌هایی می‌شود که در شعاع صوتی این بلندگو‌ها قرار دارند.

در جا‌هایی که مدارس به هم نزدیکند محشری می‌شود، آن هم مدارس با دوره‌های متفاوت تحصیلی ابتدایی، متوسطه اول و دوم و با برنامه‌های متفاوت.

این مسئله هیچ توجیهی ندارد، چون برای گوش دادن دانش آموزان به برنامه‌ها و سخنرانی‌ها و ... نیازی به بلندگو نیست همینطور که قبل از انقلاب و اوایل انقلاب بسیاری از مدارس دارای بلندگو نبودند و به راحتی قرائت قرآن و تذکرات مدیران و معاونان به گوش دانش آموزانی که در صف صبحگاه ایستاده بودند می‌رسید.

حال اگر به هر دلیلی مدیران، معاونان، مربیان پرورشی، بازدیدکنندگان و بقیه معتقدند نیاز به بلندگو است می‌توانند از بلندگویی با شعاع صوتی چهار دیوار مدرسه استفاده کنند نه بیشتر.

این آلودگی صوتی به دلایل زیر قابل دفاع نیست:

۱ - مردم آزاری و در نتیجه حق الناس است.

۲ - بیماران به شدت رنج می‌برند.

۳ - کسانی که شب کار بوده و صبح ساعت ۷ به بعد می‌خواهند استراحت کنند قادر به استراحت نیستند.

۴ - خیلی از مردم هیچ میلی به شنیدن صدای بلندگو ندارند و می‌خواهند درون چهار دیواری شان آرامش داشته باشند.

۵ - مادری که نوزاد دارد و باید بیدارخوابی را تحمل کند و بچه‌اش را شیر دهد می‌خواهد ساعتی بیارامد و بعد به کار‌های خانه‌داریش برسد باید رنج و عذاب صدای گاه و بیگاه بلندگوی مدرسه را تحمل کند.

۶ - برنامه داخل مدرسه برای دانش آموزان اجرا می‌شود نه برای مردمی که خارج از مدرسه هستند.

خوشبختانه حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج سید محمود حسینی امام جمعه محترم از ابتدای تصدیشان دستور قطع بلندگو‌های خارج از مصلا را دادند که کاری ضروری و پسندیده بود و مورد استقبال مردم قرار گرفت؛ لذا زمان آن فرا رسیده که مدیریت محترم آموزش و پرورش هرچه سریعتر به مدارس دستور دهند صدای بلندگو‌ها قطع شود یا حداکثر به چهار دیواری مدرسه محدود گردد.  

شاد و سالم و موفق باشید 

غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
0
0
خداکندوالامردیم ازسروصدا
خودی زاده
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
0
0
مدرسه ابتدای نواب صفوی رشت ناحیه دو با توجه به اینکه بار ها تذکر داده شده است متاسفانه بجای کم کردن صدا را زیاد میکنند از وزیر محترم درخواست میشود در مورد جمع آوری این بلندگو دستورات لازم را اتخاذ نماید
باتشکر
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها