تعداد بازدید: ۳۵۲
کد خبر: ۱۹۱۶۴
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۴ - 2024 13 January
author
روزنامه نگار: غلامرضا شعبانپور

با ورود یک عضو ذخیره (علی‌البدل) به شورای شهر، بن‌بست طولانی قبلی گشوده شد و اولین جلسه در هفته گذشته تشکیل گردید که خبر آن را در صفحه ۲ همین شماره می‌خوانید.

متأسفانه اختلافی که تقریباً از اوایل شروع به کار شورا بین اعضا ایجاد شد بدون اغراق باید گفت که بسیاری از انرژی و توان شورا را گرفت بطوری که شورا نتوانست اثربخشی چندانی داشته باشد.

البته همین‌جا اشاره کنم جلساتی که شورا در محلات مختلف با حضور اهالی برگزار کرد و نظرات، پیشنهادات و انتقادات شهروندان را شنید کاری مثبت در کارنامه شورا است.

اختلافات آنقدر دامنه‌دار شد که وقتی میانجی‌گری‌های مسئولان و مدیران شهرستانی نتیجه نداد کار به شورای حل اختلاف استان و دیگر مراجع کشید.

مرجع استانی اقدام به سلب عضویت برخی کرد، و در ادامه به سلب عضویت اعتراض شد که متأسفانه رسیدگی به آن بیش از ۱۰ ماه طول کشید.

می‌توان گفت در این فاصله - در عمل - شورا تعطیل بود و شاید بتوان گفت شورا دوران فَترتی را گذراند.

تعطیلی شورا و کاهش توانمندی و اثربخشی آن صدمات شدیدی وارد می‌کند از جمله:

۱ - بسیاری از کمیسیون‌هایی که منوط به عضویت نماینده شوراست یا تشکیل نمی‌شود یا تشکیل آن نتیجه بخش نیست.

۲ - بسیاری از کار‌ها و وظایف شهرداری که منوط به مصوبات شورا است معطل می‌ماند به طوری که می‌توان گفت شهرداری تعطیل می‌گردد.

۳ - وظایفی که شورا در حوزه خارج از شهرداری دارد انجام نمی‌شود چه اینکه شورا فقط شورای شهرداری نیست و طبق ۸ اصل از اصول قانون اساسی (اصل هفتم و فصل هفتم قانون اساسی) و قانون شوراها، وظایف گسترده‌ای فراتر از شهرداری دارد از جمله دعوت مسئولین به صحن شورا و پیگیری مسائل مربوط به اداره و سازمان تحت تصدی مدیر مربوط.

۴ - از همه بدتر نارضایتی مردمی است که به اعضای شورا رأی دادند به این امید که گرهی از مسائلشان گشوده شود. بعد می‌بینند گشوده که نشد هیچ، گرهی هم زده شد!

به هر حال شورا باید جبران مافات کند و در کمتر از دو سال باقیمانده با تمام توان وظایف خود را انجام دهد و به ویژه گوش به سخنچینان منفعت جویی که کاری جز تفرقه‌افکنی و سودجویی ندارند ندهد.

متأسفانه پدیده زمین خواری فسادی است که دامنگیر بسیاری از شهر‌ها و روستا‌های کوچک و بزرگ کشور است.

این مفسدان زمین‌خوار از هر روزنه‌ای برای رسیدن به هدف پلید خود استفاده می‌کنند و یکی از مراجعی که آن‌ها طمع زیادی به آن دارند شوراست تا به هر صورت مصوبه‌ای به نفع آن‌ها صادر کند.

این‌ها معمولاً مستقیم وارد صحنه نمی‌شوند بلکه واسطه‌ها و عُمال خود را به کار می‌گیرند.

این‌ها اختلاف افکنان ماهری هستند که اگر کمترین مجالی بیابند نه تنها شورا بلکه روستا، شهر و استانی را به خاک سیاه می‌نشانند تا به مطامع شوم خود برسند.

اعضای شورا باید خیلی مواظب این مسئله باشند.

به عنوان کوچکترین شهروند وظیفه خود می‌دانم از همه کسانی که برای حل اختلاف و سامان بخشی شورای شهر نی‌ریز تلاش کردند تشکر کنم به ویژه فرماندار محترم که با موضع‌گیری خوب و سنجیده وعده حمایت از شورا و شهرداری را دادند که قطعاً در موفقیت پارلمان محلی و شهرداری به عنوان بزرگترین نهاد عمومی غیر دوولتی بسیار مؤثر است.

شاد و سالم و موفق باشید 

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها