سالهاست اینترنت به بخش جداییناپذیر زندگی و مهمتر از آن، کار مردم تبدیل شده است.
سال گذشته مرکز آمار ایران اعلام کرد ۱۱ میلیون نفر از طریق شبکههای مجازی کسب درآمد و امرار معاش میکنند.
مدیران اپراتورها در ۵ سال گذشته بارها با نامهنگاری تلاش کردند مجوز افزایش قیمت بگیرند؛ اما این اتفاق رقم نخورد.
برخی از اپراتورها با حذف بستههای اینترنت محبوب و پرمصرف مثل یک ساله و ۶ ماهه تلاش کردند کاربران را وادار به خرید بستههای کوتاه مدت کنند تا به نوعی پایین بودن تعرفه قیمت اینترنت جبران شود.
سرانجام وزارت ارتباطات، درخواست اپراتورها برای افزایش قیمت تعرفههای اینترنت را با شروطی پذیرفت.
به این ترتیب ماجرای افزایش قیمت اینترنت که از چند ماه قبل در محافل خبری و فضای مجازی مطرح و از سوی مسئولان تکذیب میشد، به واقعیت پیوست.
در ادامه گران کردن قیمت اینترنت توسط اپراتورها، حالا خبر رسیده که بستههای حجمبالا و بلندمدت به یکباره و بدون اطلاع قبلی، حذف شده است.
حذف بستههای پرحجم توسط اپراتورها درحالی اتفاق افتاد که ۸ دی ماه صفحه رسمی وزارت ارتباطات در ویراستی پس از انتشار خبر افزایش چند برابری تعرفه اینترنت نوشت: «هیچ بسته موجودی مجوز حذف شدن ندارد و حداکثر افزایش قیمت این بستهها حدود ۳۰ درصد است.»
و، اما بد ندیدیم نظر چند تن از همشهریان را در این مورد جویا شویم...
اینترنت گران و نیاز یکسان
مرضیه کرمی دانشجوی طراحی لباس قبلاً حدود ۲۰۰ هزار تومان اینترنت در ماه استفاده میکرده و الان نزدیک به ۳۸۰ هزار تومان.
میگوید: «شاید خیلیها از اینترنت تفریحانه استفاده کنند؛ اما شک نکنید که صد در صد استفاده من از اینترنت، به خاطر مسائل کاری است.
به خاطر رشته درسیام باید مدام دنبال کار، درس و تحقیق در اینترنت و... باشم.
چاپ باستیک هنوز در ایران جا نیفتاده و باید مدام آن را از سایتهای خارجی پیدا کنیم.
اینترنت چیزی است که مردم با آن خو گرفتهاند و به نوعی به آن نیاز مبرم دارند.
الان هم شاید به اجبار مجبور شوم حجم بستهام را کمتر کنم؛ اما نیازم همان مقداری است که بود.»
اعظم اعظمیپور ۴۰ ساله، خانهدار است و در کنار آن به تازگی پیجی در مورد پرندگان در اینستاگرام راهاندازی کرده است.
از کسانی است که به اینترنت وابستگی شدیدی دارد و به گفته خودش اگر از آن استفاده نکند، بیمار میشود.
میگوید: «گران شده. ده گیگ اینترنت میخریدم ۳۶ هزار تومان و دیشب همان را خریدهام ۴۸ هزار تومان.
شش عروس هلندی دارم و در اینستاگرام، کارم فروش و مشاوره در مورد آنها است.
از آن طرف در خانه حوصلهام واقعاً سر میرود و حدود شصت هفتاد درصد اینترنتم صرف وقتگذرانی میشود.
البته امیدوارم پیجم بیش از اینها فعال شود و بتوانم کسب درآمدم از آن را افزایش دهم.»
انجام امور مالیاتی و بیمه، اظهار نامه مالیاتی، ثبتنام ازدواج، ابلاغیه دادگستری و... از جمله کارهایی است که غلامحسین دبیری آن را در دفتر خدمات ارتباطی انجام میدهد و به قول خودش صد در صد کارهایشان با اینترنت است.
اینترنتی که به گفته آقای دبیری، قبلاً قیمت یک ساله آن ۸۰۰ هزار تومان بوده و الان بالاتر از یک و نیم میلیون تومان.
میگوید: «مسلماً با گران شدن اینترنت، نرخ کارهای ما هم افزایش مییابد و این یعنی فشار بیشتر به مردم؛ هرچند مردم همین طور هم به خودی خود برای پرداخت این امور مشکل دارند.
نمونهاش همین دیروز؛ یک ثبتنام انجام دادیم و هزینه آن ده هزار تومان شد که اربابرجوع به من گفت چه خبر است؟ چرا گوش مردم را میبرید؟! در هر صورت ما مجبوریم از اینترنت استفاده کنیم و این به خاطر شغلمان است.»
ماهیانه ۲۰۰ گیگ مصرف میکنم
علیاکبر زهریزاده هنرمند و نقاش شهر است.
از اینترنت زیاد استفاده نمیکند و وقت چندانی برای استفاده از آن و چرخیدن در شبکههای مجازی ندارد.
اما با این حال بدش نمیآید کارها و نقاشیهایش را در پیج اینستاگرام و گروه هنریاش در واتسآپ بگذارد.
هستی خراسانی، ریحانه زیدآبادی و نجمه رضایینژاد سه دانشآموز چهارده سالهای هستند که استفادهشان از اینترنت بسیار زیاد است.
هستی میگوید: «اغراق نیست اگر بگویم ماهیانه ۲۰۰ گیگ مصرف میکنم؛ اینستا، یوتیوب و تلگرام، از جمله برنامههایی هستند که اینترنت زیادی مصرف میکنند و نمیشود از آنها گذشت.»
حجم مصرف اینترنت ریحانه هم دست کمی از هستی ندارد.
دو هزار گیگ برای یک سال! موارد مصرفیاش هم خلاصه میشود در دانلود فیلم و اینستاگرام و یوتیوب...
دوست دیگرشان نجمه هم از کسانی بوده که پنج گیگ اینترنت را ظرف یک ساعت تمام کرده! او روبیکا را به دیگر برنامههای مجازی ترجیح میدهد؛ هرچند به قول خودش از دانلود فیلم هم نمیتواند بگذرد.»
از گرانی اینترنت و کمشدن مصرف آن که میپرسم میگویند: «کمتر؟ بیشتر هم میشود. الان فصل امتحانات و مدارس است و نمیتوانیم زیاد استفاده کنیم و بعد از امتحانات بیشتر هم خواهد شد.»
فروش اینترنتی کمتر میشود
هادی زردشت مغازه کفشفروشی دارد و نیمی از فروش کفشهایش از طریق اینترنت و فضای مجازی است.
از گران شدن اینترنت راضی نیست.
کسی که به قول خودش، به جز هزینه اینترنت وایفای در خانه، در ماه حدود ۷۰-۸۰ هزار تومان بابت اینترنت همراه و ۱۰۰ هزار تومان بابت فیلترشکن میپرداخته.
میگوید: «فروش اینترنتی سختیهای خود را دارد و این گران شدن اینترنت هم قوز بالای قوز است.
هزینه عکاسی از کفش، بستهبندی هر کدام که حدود ۱۵ هزار تومان میشود و هزینه ارسال و پست آن که تقریباً ۷۰ هزار تومان است.
از آن طرف بردن کفشها به اداره پست که به خاطر آن باید مغازه را بست و خودشان کارمندی ندارند که بیاید و بستهها را جمع کند.»
گوشیاش را نشان میدهد و صفحه تلگرامش را باز میکند.
«ببینید! دیشب شش هفت ساعت با یک مشتری در تلگرام چانه میزدم تا توانستم دو تا کفش به او بفروشم.
حدود ۱۰۰ عکس کفش برایش فرستادم. فروش در شبکههای مجازی سخت است.
خیلیها برای تفریح به اینستاگرام میآیند و تو باید سعی کنی بین این تفریحشان نظرشان را جلب کنی و چیزی به آنها بفروشی.
از طرف دیگر، شاید ما به خاطر فروش و کارمان مجبور شویم مثل سابق اینترنت بخریم، اما مسلماً بسیاری از کسانی که قبلاً زیاد به اینستاگرام سر میزدند، ممکن است به خاطر گران شدن اینترنت، گشت و گذارشان در شبکههای مجازی کمتر شود و این یعنی فروش کمتر!»