تعداد بازدید: ۱۵۸۰
کد خبر: ۱۸۸۶۵
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰ - 2023 16 December
نویسنده : محمد جواد نصیرزاده

حضرت حجه‌الاسلام والمسلمین جناب آقای حاج سید محمود حسینی امام جمعه معزز شهرستان نی‌ریز در خطبه‌های سیاسی عبادی نماز جمعه سخنانی در مورد لزوم تغییر در برنامه‌های عرفی نادرست اجتماعی و اصلاح سبک زندگی با تأسی از سیره معصومین صلوات الله علیهم اجمعین بیان فرمودند.

یکی از این موارد برگزاری تشریفاتی و پرهزینه و چشم هم چشمی‌های صاحبان عزا و متوفیان است.

این رویه غلط باعث شده تا خانواده‌های متمول احساس مباهات و تفاخر کنند و طبقات اجتماعی و خانواده‌های کمتر برخوردار و ضعیف، خصوصاً در این اوضاع اقتصادی دشوار مجبور به تحمل اندوهی مضاعف شوند.  

آنان از یک طرف در بحران از دست دادن عزیزان خود هستند و از طرف دیگر باید دست‌اندرکار گرفتن تالار پذیرایی و سرو غذا و پذیرایی از میهمانان خوانده و ناخوانده خود باشند.

در این رابطه توجه شهروندان فهمیم مخصوصاً مسئولان و صاحبان اندیشه و فرهنگ و دلسوزان جامعه را به نکات زیر جلب می‌نمایم:

۱- امام صادق (ع) می‌فرماید: «الاَکْلُ عِندَ اَهلِ المُصیبَه مِن عَمَلِ الجاهِلیَّهِ وَ السُّنَّهُ البَعْثُ اِلَیْهِم بِالطَّعامِ» غذا خوردن نزد مصیبت دیدگان و با خرج آنان از رفتار‌های جاهلیت است و سنت پیامبر (ص) فرستادن غذا برای مصیبت زدگان می‌باشد. (من لا یحضره الفقیه، ج ۱، ص ۱۸۲)

۲- براساس این حدیث، پس از شهادت جعفر بن ابی طالب (جعفر طیار) پیامبر (ص) دستور داد سه روز به خانه او غذا بفرستند تا خانواده‌اش جز مصیبت از دست دادن جعفر، دغدغه دیگری نداشته باشند.  

۰۳ امام صادق (ع) درباره حضور در خانه و مجالس میت برای تسلی بخشی به بازماندگان می‌فرماید: «التعزیه الواجبه بعد الدفن و قال کفاک من التعزیه أن یراک صاحب المصیبه» تسلیت دادن به خانواده متوفی مستحب مؤکد است که باید بعد از دفن میت انجام شود و مقدار تسلیت آن است که در مجلسی حاضر شوی تا صاحب عزا تو را ببیند. (وسائل الشیعه، ج۳، ص۲۱۶)

۳- در توضیح‌المسائل مراجع عظام نیز چنین آمده است: بعد از دفن مستحب است صاحبان عزا را سرسلامتی دهند، ولی اگر مدتی گذشته است که به واسطه سرسلامتی دادن مصیبت یادشان می‌آید، ترک آن بهتر است و نیز مستحب است تا سه روز برای اهل خانه میت غذا بفرستند و غذا خوردن نزد آنان در منزلشان مکروه است.

۴- شایسته است صاحبان مال و مکنت هزینه اطعام و خرید تاج‌های گل گرانقیمت را که بعد از ساعاتی ازبین می‌روند به نیت متوفی صرف امور خیریه و مستمندان و‌کار‌هایی مثل تهیه جهیزیه برای دختران بی بضاعت و ... کنند.

با توجه به این مطالب، امام جمعه محترم این مسئله را در شورای فرهنگ عمومی مطرح نموده و به عنوان یک مصوبه اجرای آن به اداره تبلیغات اسلامی واگذار شده است.  

لازم به ذکر است براساس تصمیم شورای ستاد نماز جمعه، صاحبان عزا از این هفته می‌توانند در این امر خیر و خداپسندانه مشارکت کرده و با اطلاع دادن به مسئولان ستاد نماز جمعه سبب شوند تا در بین الصلاتین برای متوفی طلب آمرزش و از بازماندگانی که هزینه این گونه امور را صرف کار‌های خیر می‌کنند تجلیل به عمل آورند.  

ضمناً رسانه‌های گروهی مجازی و نوشتاری خصوصاً هفته‌نامه وزین نی‌ریزان فارس می‌توانند با اختصاص ستونی خاص در فرهنگ‌سازی این مسئله نقش سازنده داشته و رسالت اجتماعی خویش را ایفا کنند.

پذیرایی توسط صاحب عزا بدعتی خلاف سنت پیامبر (ص) و اهل‌بیت (ع)

غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
0
0
کلا بحث بر سر اینه که اون پول کجا خرج بشه؟ گیر کیا بیاد؟ و مراسم رو که برگزار کنه؟
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها