تعداد بازدید: ۲۹۹
کد خبر: ۱۸۸۱۵
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۶ - 2023 12 December
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با تأکید بر احتمالی بودن پیش‌بینی‌ها اظهار کرد: عوامل بسیار زیادی بر شرایط جوی تأثیرگذار است.

ال‌نینو تنها یکی از مؤلفه‌ها بود که فعالیت دو جریان دورپیوند دیگر بر آن غلبه کرد و موجب کم‌بارشی در آذرماه شد؛ ده‌ها عامل دیگر وجود دارد که می‌تواند بر میزان بارش‌ها تاثیر بگذارد.

به گفته صادق ضیائیان، پیش‌بینی‌ها در حد احتمالات هستند و با قاطعیت نمی‌توان بر آن‌ها استناد کرد؛ اما عامل اصلی تأثیرگذار بر کم بارشی این روزها، غلبه فعالیت دو جریان «MJO» و استقرار مداوم پر ارتفاع جنب حاره‌ای بر جریان ال‌نینو است.

وی به ایسنا گفت: در پیش‌بینی‌های گذشته نیز تأکید شد که در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن، ۶۰ درصد بارش‌های پاییز و زمستان نرمال و بیش از نرمال خواهد بود.

پیش‌بینی علم احتمالات است و نمی‌توان قاطعانه به آن استناد کرد.

ضیائیان گفت: اتفاق رخ داده و جریان‌ساز این روز‌ها مربوط به فعالیت جریان‌های دور پیوند دیگری است که بر ال‌نینو غلبه کرده است و اجازه فعالیت به آن را نمی‌دهند.

در مهر ماه بارش‌های کشور بالاتر از نرمال و در آبان به اندازه نرمال رخ داد؛ به‌گونه‌ای که در پایان آبان ماه بارش ما معادل میانگین بلندمدت بود.

اما در آذر ماه شاخص دورپیوند «MJO» در حالت نامناسبی قرار گرفت که رطوبت مناسب وارد ایران نشد و یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در عدم بارش کافی، فعالیت نامناسب این جریان دورپیوند است.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها