تعداد بازدید: ۱۶۵
کد خبر: ۱۸۸۰۳
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۱ - 2023 09 December
بخش مکانیک خودرو هنرستان فنی و حرفه‌ای باهنر نی ریز

- از تنظیم صندلی راننده و یا پشتی آن در هنگام رانندگی، خودداری کنید.

این کار موجب کاهش قدرت کنترل در هنگام رانندگی می‌شود.

- زیر صندلی راننده چیزی نگذارید.

- اشیاء ممکن است عملکرد حرکتی صندلی‌ها را مختل کنند و یا زیر پای راننده بغلتند و در استفاده از پدال‌های ترمز، کلاچ و گاز مشکل ایجاد کنند.

-  همیشه پشتی صندلی را در حالت عمودی قرار دهید. توجه داشته باشید که کمربند در قست روی سینه تاب نداشته باشد.

اگر روی صندلی جلویی کودکی نشسته باشد، پشتی صندلی باید در موقعیت کاملاً عمودی قرار گیرد.

هیچگاه پشتی صندلی جلو را نخوابانید زیرا در زمان ترمز‌گیری شدید یا تصادفات، باعث بروز آسیب و جراحات خواهد شد.  

- پشت سری موجود در صندلی راننده و  صندلی شاگرد را هرگز بر ندارید زیرا در صورت تصادف احتمال شکستگی مهره گردن بسیار خواهد بود.

- از نشاندن کودک در صندلی‌های جلو و بر روی پای سرنشینان خودداری کنید.

زیرا در صورت بروز کوچکترین تصادف، امکان کنترل کودک وجود ندارد.

- اگر با بستن کمربند ایمنی، تسمه کودک را آزار می‌دهد، وی را به وسط صندلی عقب نزدیکتر کنید.

چنانچه که مشکل بر طرف نشد لازم است از صندلی کودک استفاده شود.

- روی محفظه کیسه هوا چیزی قرار ندهید زیرا پس از عمل کردن کیسه هوا و پرتاب شدن این اشیاء احتمال آسیب‌دیدگی شدید وجود دارد.

- عملکرد کیسه هوا می‌تواند باعث خراش، کبودی و شکستگی استخوان‌ها شود.

در برخی موارد به خصوص اگر راننده صندلی خود را نزدیک غربیلک فرمان تنظیم کرده باشد، عمل کردن کیسه هوا منجر به صدمات بسیار خطرناکی خواهد شد.

در صورتی که کیسه هوا در خودروی شما به صورت آماده به کار است از نصب صندلی کودک بر روی صندلی جلو جداً خودداری کنید.

- هنگامی‌که خودروی شما در نور شدید آفتاب پارک شده، قبل از سوار شدن بهتر است در‌های خودرو را به مدت چند دقیقه باز کنید تا هوای خودرو تعویض شود. زیرا تابش نور خورشید به داشبورد ماشین باعث تولید گاز سمی می‌شود.

- هرگز سوئیچ خودرو را در حال حرکت نبسته و خاموش نکنید.

زیرا سیستم ترمز و همچنین سیستم فرمان هیدرولیک کار خود را به درستی  انجام نخواهند داد.

- گاه برخی رانندگان نا آشنا، با احساس ضربان ترمز زیر پای خود، تصور می‌کنند خودرو دچار مشکل شده و پدال ترمز را رها می‌کنند.

در حالی که این یک مسئله عادی در ترمز‌های ضد قفل (ABS) است.

- هنگام ترک خودرو فقط به ترمز دستی اکتفا نکنید و پس از کشیدن اهرم ترمز دستی، دنده را در حالت «یک» یا «عقب» قرار دهید.

- هنگام توقف خودرو و در حالی که موتور روشن است، غربیلک فرمان را بیش از ۵ ثانیه در موقعیت کاملاً چپ یا راست نگه ندارید.

این کار باعث آسیب دیدن پمپ هیدرولیک فرمان می‌شود.

- رانندگی طولانی مدت با چراغ چک روشن، موجب آسیب دیدن خودرو و همچنین افزایش مصرف سوخت خواهد شد.

در صورتی که این چراغ چشمک بزند، احتمال معیوب بودن کاتالیست و در نتیجه کاهش توان موتور وجود دارد.

- هنگام استفاده از زنجیر چرخ، سرعت خودرو نباید بیشتر از ۵۰ کیلومتر بر ساعت و یا عدد پیشنهادی شرکت سازنده باشد.

در این حالت با احتیاط رانندگی کنید و تا می‌توانید از عبور روی دست‌اندازها، چاله‌ها، پیچ‌های تند و سایر مواردی که منجر به پرش خودرو می‌شود، بپرهیزید.

زنجیر چرخ را روی چرخ‌ها تا جا دارد محکم کنید.

اگر ماشین شما با چرخ جلو حرکت می‌کند، باید زنجیرچرخ را در چرخ جلو ببندید وگرنه باید زنجیر چرخ را به چرخ عقب وصل کنید.

پس از طی مسافت حدود نیم تا یک کیلومتر، دوباره آن‌ها را سفت کنید.

- چنانچه بیش از ۳ دقیقه ایست دارید، خودرو را خاموش کنید. زیرا کارکرد بنزین در این حالت برابر یک کیلومتر رانندگی است.

- برای رسیدن به سرعت دلخواه، پدال گاز را تا نیمه فشار دهید. زیرا سرعت گرفتن پرگاز، مصرف بنزین را فوری افزایش می‌دهد.

سرعت بین ۶۰ تا ۹۰ کیلومتر در ساعت مطمئن و اقتصادی است. با افزایش سرعت، مصرف سوخت و آلودگی به شدت افزایش می‌یابد.

- استفاده از قطعاتی مانند سر اگزوز‌های غیر استاندارد که مانع خروج دود از اگزوز می‌شود، کار موتور را مختل می‌کند و در نتیجه موجب افزایش مصرف سوخت خواهد شد.

- در خودرو‌های دوگانه‌سوز استفاده از گاز و بنزین به صورت متناوب لازم است.

در صورتی که برای مدت زمان طولانی خودرو با گاز و یا بنزین کار کند ممکن است خودرو دچار مشکلاتی در انژکتور‌ها و دیگر اجزا شود.

پس بهتر است هیچگاه خودرو بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر با یک سوخت کار نکند و حتماً بعد از هر ۱۰۰۰ کیلومتر کارکرد خودرو با یک سوخت، حداقل یک مخزن یا باک کامل از سوخت دیگر استفاده شود.

- استفاده از ضد یخ هم برای فصول سرد و هم برای فصول گرم توصیه می‌شود.

استفاده از مخلوط بهینه ۵۰ درصد آب و ۵۰ درصد ضد یخ به عنوان سیال خنک کننده موتور (ضد یخ - ضد جوش) توصیه می‌شود.

- فشار باد بیشتر یا کمتر از حد مجاز علاوه بر آن که باعث کاهش عمر لاستیک می‌شود، بر کنترل خودرو هم اثر نامطلوبی می‌گذارد.

با تنظیم فشار باد لاستیک‌ها، می‌توان مصرف سوخت را تا ۶ درصد کاهش داد.

- در صورت شستشوی خودرو و یا عبور از حوضچه‌های آب، باید آهسته رانندگی کنید، ترمز بگیرید و از خشک شدن لنت‌های ترمز مطمئن شوید.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها