تعداد بازدید: ۳۵۶
کد خبر: ۱۸۷۱۷
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰ - 2023 02 December
️قیمت آزاد کپسول ۱۱ کیلویی: 370 هزار تومان

از ابتدای آذر، قیمت کپسول گاز مایع یک شبه و ناگهانی افزایش ۱۰ برابری پیدا کرد؛ در حالی که حتی از مسئولان هم کسی خبر نداشت.

پس از آن رئیس شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ناحیه نی‌ریز گفت: هیچ افزایش نرخی تا تاریخ پنجشنبه ۹ آذر برای مشمولان طرح توزیع الکترونیکی نفت و گاز در مناطقی که گاز ندارند رخ نداده.

اما در این بین کسانی هستند که با مشکلات جدی مواجه شده‌اند.

امیرزاده می‌گوید: ساکنان مناطقی که گاز طبیعی ندارند، باید در سامانه درخواست فرآورده‌های نفتی (سدف) به نشانی:

newtejaratasan.niopdc.ir

ثبت‌نام کنند و نفت و گاز یارانه‌ای خود را بدون هیچ افزایش نرخی دریافت کنند.

ظاهراً منازل ۸۵۰۰ خانوار شهرستان نی‌ریز و بختگان هنوز گازکشی نشده و در شهر نی‌ریز هم کسانی هستند که هنوز با این مشکل مواجه‌اند.

حال یا خانه‌شان قدیمی است که تأیید فنی و ایمنی برای گازکشی نشده، یا پایان کار ندارند و یا در محدوده شهر نیستند و مثل ۱۳۰ خانوار شهرک صدرا، کدپستی به آن‌ها تعلق نگرفته است.  

این‌ها قشر ضعیف جامعه هستند.

کسانی که صورت خودشان را با سیلی سرخ نگه می‌دارند. به جز آن، شغل‌های ثابت و سیار هم با مشکلات زیاد مواجه شده‌اند؛ زنان نان‌پز، وانت‌بار‌های سیار گازسوز، نصاب‌های ایزوگام و جوشکاری سیار و... به جز آن، شنیده می‌شود که کارخانه‌های سبدسازی و فوم‌سازی نیز از این به بعد مجبورند روزانه چهار و نیم میلیون تومان هزینه گاز مایع آزاد بپردازند.

این‌ها اگر تعطیل شوند، تکلیف نیرو‌های کارشان دیگر مشخص نیست.

به گفته رئیس اداره گاز نی‌ریز، اگر خانه‌ای اشتراک گاز نداشته و کنتور گاز نصب نشده باشد، برای ثبت‌نام در سامانه اخذ گاز مایع یارانه‌ای تأیید می‌شود. املاک بیابان هم می‌توانند کدپستی منزل خود را بدهند و با این توضیحات که گاز را برای ملک بیابان می‌خواهند، تأیید می‌شوند.

این گفته‌های مجتبی رجبی در حالی است که طبق شنیده‌های جدید، موضوع گاز یارانه‌ای املاک بیایان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و ممکن است تصمیم جدیدی برایش گرفته شود.

از همه این‌ها گذشته، قیمت پیک‌نیک به نرخ آزاد است و نرخ مصوب ندارد.

ظاهراً با هر کپسول مایع، سه پیک‌نیک پر می‌شود و عاملان توزیع برای پر کردن هر پیک‌نیک ۱۴۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.  

قدم‌زن رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت نی‌ریز می‌گوید هیچ کدام از این عامل‌ها مجوز رسمی توزیع مردمی ندارند و وظیفه سمندگاز است که تا شعاع ۵۰ کیلومتری مثل استهبان، تا درِ خانه مردم پخش سیار داشته باشد. برای همین فعلاً نمی‌توان نرخ مشخصی برای پرکردن پیک‌نیک مشخص کرد.

حجت خیراتی مسئول تأسیسات گاز مایع سمندگاز می‌گوید: «برای هر کپسول گاز مایع ۱۱ کیلویی،  نرخ مصوب کشوری به صورت یارانه‌ای بین ۲۸ تا ۳۰ هزار تومان  و نرخ غیریارانه‌ای ۳۳۰ هزار تومان است که با احتساب کرایه حمل و نقل و شارژ و ... ۳۷۰ هزار تومان به دست مردم می‌رسد.»

این نرخ، اما تا روز پنجشنبه هفته گذشته چندین بار عوض شد و به نظر می‌رسد مسئولان هم هنوز تصمیم قطعی نگرفته‌اند.

عاملان توزیع هم می‌گویند دیگر برایشان سودی ندارد؛ ظاهراً کرایه حمل را به عهده آن‌ها گذاشته‌اند و برای هر ماشین که ۸۰ کپسول بیاورد، باید ۲۷ میلیون تومان هزینه و ۳۰۰ هزار تومان کرایه پرداخت کنند.

همه این‌ها در حالی است که تا روز پنجشنبه ۹ آذر، تکلیف قیمت‌ها و خیلی از مسائل و مشکلاتی که در پی دارد، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و هنوز معلوم نیست مسئولان تصمیم‌گیرنده چه برنامه‌ای دارند.

در شماره بعد هفته‌نامه نی‌ریزان فارس، تلاش می‌کنیم ابعاد بیشتری از این موضوع را مطرح کنیم.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها